Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Friedrich Schiller: Esthetica en vrijheid
Advertisements

Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Klassiek compatibilisme
Science/fiction tussen geest, lichaam en technologie Hoorcollege Filosofie van de ICT 11 april 2005.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Marcel Vonk Museum Boerhaave, 10 mei 2010
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Libet.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
De verlichting Paragraaf 2.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014.
Schijn en Werkelijkheid
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Introduction History Models Philosophy Conclusion
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN EXPRESSIETHEORIE Maarten Steenhagen.
Racisme Tom Demeestere.
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Intelligentie en cognitiewetenschap: van hoofd naar handen
Kunstmatige Intelligentie
De theoretische cultuur (3a)
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
Descartes en de interactie van lichaam en geest.
Vrije wil… Vrije wil als voorwaarde voor verantwoordelijkheid
61. De kandidaten kunnen uitleggen wat wordt bedoeld met vrije wil als “bewuste aansturing” en daarbij tevens een onderscheid maken tussen elektrische.
De kerk: gegeven liefde, beloofde trouw - de poorten der hel zullen haar niet overweldigen -
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Hoe je kijkt bepaalt wat je ziet
Een haperend geheugen.
EMEG lijst: opdracht 10.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Betekenis ARTS Dokter Assisted Reproductive TechnicS Kunst (in de Engelse taal)
Geestelijk leiding geven in de praktijk
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Kleurenleer Door Robert Goede.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Echt of Onecht Is alles wat vroeger rechtstreeks werd ervaren in de hedendaagse media maatschappij vervangen door simulaties? Of maken reproductie en imitatie.
Welkom op onze informatieavond !
Kijk op leerlingen en leren
Plato.
SENECA STOA.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
‘Door een geheimenis omsloten’ 1e avond, 24 januari 2013 Bijzondere verschijnselen: puur natuur, geschenk van God.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Interview met Dr. Chris Paffen
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
En wat het kan betekenen voor senioren
IDENTITEIT INDIVIDU SUBJECT PERSOON
Hoe leer je geschiedenis?
Transcript van de presentatie:

Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors

Wat ik wil gaan beweren.....

De grote uitdaging voor filosofie van de geest en cognitieve neurowetenschappen is het leren begrijpen van redelijkheid in relatie tot lichamelijkheid.

Wat ik wil gaan beweren..... De grote uitdaging voor filosofie van de geest en cognitieve neurowetenschappen is het leren begrijpen van redelijkheid in relatie tot lichamelijkheid. Dat heeft alles te maken met: 1. Het feit dat een lichaam-geest tweedeling beter een driedeling (bv. lichaam-ziel-geest) kan zijn

Wat ik wil gaan beweren..... De grote uitdaging voor filosofie van de geest en cognitieve neurowetenschappen is het leren begrijpen van redelijkheid in relatie tot lichamelijkheid. Dat heeft alles te maken met: 1. Het feit dat een lichaam-geest tweedeling beter een driedeling (bv. lichaam-ziel-geest) kan zijn 2. Het feit dat het bij zo’n twee- of driedeling niet om verschillende ‘dingen’ (objecten) gaat maar om beschrijvingsniveau’s

Wat ik wil gaan beweren..... De grote uitdaging voor filosofie van de geest en cognitieve neurowetenschappen is het leren begrijpen van redelijkheid in relatie tot lichamelijkheid. Dat heeft alles te maken met: 1. Het feit dat een lichaam-geest tweedeling beter een driedeling (bv. lichaam-ziel-geest) kan zijn 2. Het feit dat het bij zo’n twee- of driedeling niet om verschillende ‘dingen’ (objecten) gaat maar om beschrijvingsniveau’s Om dit duidelijk te maken moeten grote sprongen door de geschiedenis van de filosofie worden gemaakt

Het contrast tussen redelijkheid en lichamelijkheid: Wordt inhoudelijk vaak gekoppeld aan het verschil tusen geest en lichaam (zie bv Plato): Lichaam herbergt de driften Geest herbergt de redelijkheid

Het contrast tussen redelijkheid en lichamelijkheid: Wordt inhoudelijk vaak gekoppeld aan het verschil tusen geest en lichaam (zie bv Plato): Lichaam herbergt de driften Geest herbergt de redelijkheid Dit inhoudelijke verschil wordt bv. door Descartes tot een ontologisch verschil gemaakt (ontologie ≈ leer van dat wat bestaat): Lichaam/driften bestaan in materie (‘uitgebreide substantie’) Geest/redelijkheid bestaan in ziel (‘denkende substantie’)

‘Philosophy of Mind’ na Descartes (I) Descartes’ lichaam/ziel onderscheid blijkt onhoudbaar in het licht van het 20e eeuwse wetenschappelijke wereldbeeld.

‘Philosophy of Mind’ na Descartes (I) Descartes’ lichaam/ziel onderscheid blijkt onhoudbaar in het licht van het 20e eeuwse wetenschappelijke wereldbeeld. Dus, 20e eeuwse ‘philosophy of mind’ = het project om de geest een plaats in de natuurlijke (materiële) wereld te geven:

‘Philosophy of Mind’ na Descartes (I) Descartes’ lichaam/ziel onderscheid blijkt onhoudbaar in het licht van het 20e eeuwse wetenschappelijke wereldbeeld. Dus, 20e eeuwse ‘philosophy of mind’ = het project om de geest een plaats in de natuurlijke (materiële) wereld te geven: Van dualisme naar behaviourisme

‘Philosophy of Mind’ na Descartes (I) Descartes’ lichaam/ziel onderscheid blijkt onhoudbaar in het licht van het 20e eeuwse wetenschappelijke wereldbeeld. Dus, 20e eeuwse ‘philosophy of mind’ = het project om de geest een plaats in de natuurlijke (materiële) wereld te geven: Van dualisme naar behaviourisme Van dualisme naar identiteitstheorieën

‘Philosophy of Mind’ na Descartes (I) Descartes’ lichaam/ziel onderscheid blijkt onhoudbaar in het licht van het 20e eeuwse wetenschappelijke wereldbeeld. Dus, 20e eeuwse ‘philosophy of mind’ = het project om de geest een plaats in de natuurlijke (materiële) wereld te geven: Van dualisme naar behaviourisme Van dualisme naar identiteitstheorieën Van identiteitstheorieën naar functionalisme

‘Philosophy of Mind’ na Descartes (II) Voordelen van functionalisme en de computermetafoor (hersenen = hardware, geest = software): Geest/materie onderscheid vervalt Maar geest wordt niet gelijkgesteld aan hersenen of materie

‘Philosophy of Mind’ na Descartes (II) Voordelen van functionalisme en de computermetafoor (hersenen = hardware, geest = software): Geest/materie onderscheid vervalt Maar geest wordt niet gelijkgesteld aan hersenen of materie Dit leek een tijd lang de “best of both worlds”; een ideale situatie.

‘Philosophy of Mind’ na Descartes (II) Voordelen van functionalisme en de computermetafoor (hersenen = hardware, geest = software): Geest/materie onderscheid vervalt Maar geest wordt niet gelijkgesteld aan hersenen of materie Dit leek een tijd lang de “best of both worlds”; een ideale situatie. Dat is schijn.

Van functionalisme naar belichaamde cognitie: Functionalisme maakt kunstmatige intelligentie (AI) mogelijk.

Van functionalisme naar belichaamde cognitie: Functionalisme maakt kunstmatige intelligentie (AI) mogelijk. Klassieke artificiële intelligentie ‘mislukt’ en wordt langzaam vervangen door de belichaamde cognitie benadering. Goed voorbeeld: het mislukken van het ‘Cyc’ project vs. De successen van een kakkerlak robot.

Een kakkerlak-robot:

Maar gaat het in belichaamde cognitie nog wel om redelijkheid? Terug naar de geschiedenis van de filosofie: De ziel volgens Aristoteles

Maar gaat het in belichaamde cognitie nog wel om redelijkheid? Terug naar de geschiedenis van de filosofie: De ziel volgens Aristoteles Komt dicht bij de opvatting van ‘mind’ in belichaamde cognitie

Afbeeldingen van zielen

Maar gaat het in belichaamde cognitie nog wel om redelijkheid? Terug naar de geschiedenis van de filosofie: De ziel volgens Aristoteles Komt dicht bij de opvatting van ‘mind’ in belichaamde cognitie

Maar gaat het in belichaamde cognitie nog wel om redelijkheid? Terug naar de geschiedenis van de filosofie: De ziel volgens Aristoteles Komt dicht bij de opvatting van ‘mind’ in belichaamde cognitie MAAR: Aristoteles maakte een belangrijk verschil tussen geest en ziel.

Maar gaat het in belichaamde cognitie nog wel om redelijkheid? Terug naar de geschiedenis van de filosofie: De ziel volgens Aristoteles Komt dicht bij de opvatting van ‘mind’ in belichaamde cognitie MAAR: Aristoteles maakte een belangrijk verschil tussen geest en ziel. Belichaamde cognitie gaat over ziel, niet over geest, en dus (nog) niet over redelijkheid

Waar we nu staan Grote vraag voor ‘philosophy of mind’ en cognitieve neurowetenschap is nu: Hoe valt redelijkheid in te passen in het belichaamde cognitie model?

Waar we nu staan Grote vraag voor ‘philosophy of mind’ en cognitieve neurowetenschap is nu: Hoe valt redelijkheid in te passen in het belichaamde cognitie model? Het gaat daarbij niet om een geest die als los object naast het bezielde lichaam staat (niet terug naar Descartes). Het gaat om een beschrijvingsniveau.

Waar we moeten zoeken (I) Een belangrijk aspect van redelijkheid is het geven van redenen voor handelingen.

Waar we moeten zoeken (I) Een belangrijk aspect van redelijkheid is het geven van redenen voor handelingen. De praktijk van het geven van redenen voor handelingen fungeert in de sociale werkelijkheid--d.w.z. tussen mensen. En wel daar waar onze natuurlijke belichaamde vormen van interactie niet meer ‘werken’.

Waar we moeten zoeken (II) Cognitieve neurowetenschappen beperken zich doorgaans tot wat er binnen de schedel gebeurt.

Waar we moeten zoeken (II) Cognitieve neurowetenschappen beperken zich doorgaans tot wat er binnen de schedel gebeurt. Dat verklaart (deels) waarom redelijkheid nog niet in het belichaamde cognitieparadigma past.

Waar we moeten zoeken (II) Cognitieve neurowetenschappen beperken zich doorgaans tot wat er binnen de schedel gebeurt. Dat verklaart (deels) waarom redelijkheid nog niet in het belichaamde cognitieparadigma past. En geeft tegelijkertijd aan hoe we dat paradigma zouden moeten uitbreiden om redelijkheid wel die plaats te geven: kijk naar de sociale werkelijkheid

Dank u voor uw aandacht!