NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO Info mentoren 5 oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Presentatie Procedure naar het VO
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Decanaat bovenbouw klas 4 Belangrijk jaar: Examenjaar Kiezen van een vervolgopleiding.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Welkom ouderavond – klas 4
WELKOM IN KHLim-BaLO.
Ontwikkelingstraject kinderen
Workshop OGW in de klas..
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Welkom.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Vernieuwing verzorging
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Stagecoördinatie op De Rank
VOORLICHTING t.b.v. studenten ILS-HAN Werkplekleren
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Voorbereiden … voor het Vormsel.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Voorlichtingsbijeenkomst Studeren in het buitenland Studenten Duits Maaike van Gerven, student mobility coordinator Faculteit der Letteren Donderdag.
Workshop “Beoordelen”
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Welkom in L22 ! SLB 2 L22 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
SLB2 K21 Bijeenkomst 1 Marjan Koerselman.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
LOB binnen Taalbrug DG.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
STAGES 1 BaLO Studenten Van OPLEIDINGSFASE 1 = OF1 Bachelor Lager Onderwijs = 1 BaLO Van harte welkom!
Studieloopbaanbegeleiding
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Mijn visie op onderwijs
Directievergadering BAKO-BALO
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Directievergadering BAKO specifiek
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
1.
Startkracht! in de lerarenopleiding
Ouderavond Emmalaan Welkom ouders/verzorgers van leerlingen uit klas ... Presentatie komt op de website.
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO Info mentoren 5 oktober 2012

INLEIDING KHLIM LERARENOPLEIDING: DEPARTEMENTALE OPLEIDINGSVISIE

Wat zijn voor ons excellente leerkrachten? MEESTERSCHAP erkennen complexe opdracht binnen veranderende wereld steeds zoekend en onderzoekend interesse opwekken voor onbekende wereld steeds zoekend en onderzoekend interesse opwekken voor onbekende wereldverbondenheid bezorgd om eigen gedrag morele en intellectuele inspiratiebron kritische dialoog om eigen deskundigheid te verdiepen

je bent zelf je eerste instrument AUTHENTICITEIT je bent zelf je eerste instrument AUTHENTICITEIT bewust zijn van eigen voelen, denken, willen perspectief nemen kritisch kijken naar eigen opvattingen en waarden in dialoog gaan met anderen in dialoog gaan met anderen FUNDAMENTEEL LEREN passie voor leren FUNDAMENTEEL LEREN passie voor leren zone van naaste ontwikkeling zone van naaste ontwikkeling betekenis geven aan onbekende wereld INHOUDELIJK EXPERT liefde voor je vakgrondigheid bewust van nog niet weten nieuwsgierig en onderzoekend bewust van nog niet weten nieuwsgierig en onderzoekend ZICH ENGAGEREN verantwoordelijkheid opnemen opkomen voor een betere wereld Jezus Christus als gids en inspiratiebron Jezus Christus als gids en inspiratiebron

CONSEQUENTIES VAN DE OPLEIDINGSVISIE 1.Curriculumherziening Voorbereiding: meer departementale werking, rondetafelgesprekken met werkveld … 3.Nieuw concept praktijk instroomfase

VISIE PRAKTIJK INSTROOMFASE Leren vandaag Veranderende wereld → veranderend onderwijs → vernieuwde kijk op leraarschap → nieuw begrip van leren Leren: ondernemen vanuit eigen mogelijkheden en exploratiedrang → kiezen voor ervaringsgerichte leerkrachtstijl en herwaarderen van student in zijn ondernemingszin Ervaringsgerichtheid Bewustzijn van wat leerkracht en kind ervaren, gerichtheid op eigenheid, oog voor totale context.

Ondernemingszin = mogelijkheid om zichzelf uitdagende doelen te stellen en zich als lerende te sturen + creativiteit bij nastreven van die doelen De instroomfase Student bewust worden van: - denken, voelen, willen van zichzelf - denken, voelen, willen van de kleuter + afstemming doorheen ervaring Confrontatie op verschillende niveaus, werking in gehele basisschool. Gerichtheid op het kind, de anderen en het eigen leren.

Drie doelen Afbeelding praktijk instroomfase BaLO Wij verwachten dat de student, vertrekkende van wie hij is, -gericht is op het kind in zijn leren en leven op school; -in relatie kan treden met anderen die functioneren binnen de school als leer- en leefgemeenschap; -een gerichtheid heeft op het eigen leren en functioneren als toekomstige leerkracht. Deze gerichtheid uit zich in kunnen perspectief nemen, in dialoog kunnen gaan en een zelfgestuurd engagement van de student.

CONSEQUENTIES VAN DEZE VISIE Breed verkennen van de basisschool We willen dat de student in de instroomfase de vraag kan beantwoorden: pas ik in deze opleiding? Daarvoor zijn nodig: bewustzijn van eigen ervaringsstroom + breed beeld van het beroep.  Kennismaking met ruimere onderwijsgebeuren in gehele basisschool (zie later: kringmodel).

De student bepaalt zelf zijn initiatieven Visietekst: geloof in ondernemingszin.  Vanaf start opleiding studenten stimuleren om leerproces in handen te nemen, om eigen leren aan te sturen.  Niet een en dezelfde vooraf opgelegde lijst voor alle studenten.  Wel : elke student bepaalt eigen initiatieven, in overleg met mentor en docenten. Student formuleert leervragen, vult planning in en onderneemt acties (in overleg met).

ORGANISATIE PRAKTIJK INSTROOMFASE Zes participatiedagen: 5 tweedaagsen + 1 driedaagse Participatiedag 1: maandag 8 oktober en dinsdag 9 oktoberParticipatiedag 1: maandag 8 oktober en dinsdag 9 oktober Participatiedag 2: maandag 22 oktober en dinsdag 23 oktoberParticipatiedag 2: maandag 22 oktober en dinsdag 23 oktober Participatiedag 3: donderdag 8 november en vrijdag 9 novemberParticipatiedag 3: donderdag 8 november en vrijdag 9 november Participatiedag 4: woensdag 21, donderdag 22 en vrijdag 23 november Participatiedag 5: maandag 3 en dinsdag 4 decemberParticipatiedag 5: maandag 3 en dinsdag 4 december Op 4 december kunnen de studenten ingezet worden om Zwarte Piet te spelen, mogelijk in een andere dan de eigen stageschool. Participatiedag 6: maandag 10 en dinsdag 11 decemberParticipatiedag 6: maandag 10 en dinsdag 11 december

Wat is participeren? -Actieve rol opnemen bij het begeleiden van kinderen tijdens klassikale of groepsactiviteiten of individuele contacten in de klas of daarbuiten. -Ondersteuning en hulp tijdens bepaalde activiteiten van de mentor. -Gerichtheid op het kind staat altijd centraal. -Steeds in overleg met de mentor, waarbij het voorstel zowel van de mentor als van de student kan komen. -Naast het actief participeren, ook ruimte voor het observeren en leren om perspectief te nemen.

Kringmodel De student doet ervaringen op in de hele basisschool. Eerste tweedaagse: kleuterklas. Daarna: ervaringen verruimen volgens kringmodel. Document ‘kringmodel’

Ankermentor Brede verkenning van de basisschool → student heeft nood aan een vaste ankermentor. Ankermentor spreekt af met de student wat hij kan doen binnen de school als leer- en leefgemeenschap om de doelstellingen van de instroomfase te bereiken. De ankermentor gaat hiervoor in overleg met collega’s. 1 ankermentor per school of op student.

BEGELEIDING EN BEOORDELING Begeleiding Ankermentor: overleg, praktijkgroeischrift, begeleidingsdocument (digitaal!) Leergroepbegeleider: volgt leerproces van studenten op In leergroepen: om de twee weken ervaringen in de stageschool met tussen de praktijkervaringen coaching in leergroep. Leergoepbegeleider begeleidt studenten in kleine groepen: het stellen van leervragen, het in handen nemen van het leerproces. Studenten stimuleren ook elkaar in hun leerproces.

Beoordeling Driehoeksgesprek tussen student, ankermentor en docent. Student toont aan dat hij de basis van gerichtheid op het kind, de anderen en het eigen leren verworven heeft + attitudes. Eind december: tussentijdse beoordeling: evaluatiedocument docent, begeleidingsdocument stageschool, informatie leergroepbegeleider, informatie student (praktijkgroeischrift)

Verdeling van de stageplaatsen -Raamovereenkomsten + formulier -Leergroepbegeleiders koppelen studenten aan stageplaatsen (in eigen regio, maar niet in eigen dorp) -Mail vorige donderdag (27 sept): lijst met namen van studenten per stageschool

Eerste stagecontact: woensdag 3 oktober -Groepje studenten van elke school maakt zelf (samen!) telefonisch een afspraak met de directie van de stageschool. -Voorstelling bij de directie. -Administratieve regelingen: invullen van de risicoanalyse … -Kennismaking met ankermentor(en) en overhandigen praktijkvademecum. -School deelt mee in welke klas / bij welke mentor de student verwacht wordt op de eerste participatiedag (kleuterklas).

Afspraken gemaakt met de studenten -Tijdig aanwezig zijn -Speeltijd -Deelname aan de PD is verplicht -Afwezigheid bij ziekte: verwittigen van directie, ankermentor, leergroepbegeleider, docent voor driehoeksgesprek -Gemiste dagen inhalen -Regels stageschool respecteren -Materiaal

Praktijkvademecum Bundel met informatie over praktijk instroomfase: visie, organisatie, competenties, begeleiding, evaluatie, afspraken, begeleidingsdocument mentoren. > Werkveld > Stages > Lerarenopleiding Kleuteronderwijs, specifiek > 1BaKO praktijk instroomfase

Raamovereenkomst  Stagescholen tekenden raamovereenkomst + bepaalden aantal studenten per school voor instroomfase.  Nieuw aanvraagformulier in december/januari Tweede semester: bij voorkeur student in dezelfde school als eerste semester.

Info mentoren Volgende ‘info mentoren’: overleg met de opleiding op aanvraag: vrijdag 16 november → aanvraag via leegroepbegeleider