Leren in en door organisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Module B: De ‘Whole School Approach’
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Aanpak voor een top team
Renco Bakker BPMConsult
Leren in en door organisaties
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
ANVR 23 September De reisagent en KLM: naar een andere relatie.
Information and Communication Technology 9 april Topologie-onderzoek met RIPE data seminar Veiligheid en Prestatie van de Internet Infrastructuur.
….een korte presentatie
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Voor kandidaten 3*D Nelos
TEKST 1 DENKEN IN MODELLEN
Maatschappelijk netwerk en eenzijdig netwerk
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Reflectievaardigheden en instrumenten
Observeren en rapporteren
Kennis en Leren 18 juni Kan kennis gemeten worden? Robert de Hoog.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Mintzberg en Argyris De bouwstenen en het cement van de organisatie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
College Beslissingsondersteuning Marakas H6,7 en 11 Robert de Hoog Programmagroep SWI Universiteit van Amsterdam.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Thematische workshop Thematische workshop Aanpassingsvermogen.
Thematische workshop Thematische workshop Inzetbaarheid.
Thematische workshop Asielzoekers.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
College Beslissingsondersteuning Marakas H6,7 en 11 Robert de Hoog Programmagroep SWI Universiteit van Amsterdam.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) 11 & 12 april 2003 Erik Jansen, opleidingsdirecteur.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Bouwen aan Kennis. Bouwen aan “Wat”?
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
HR-netwerk - 6 juni BUE- werkgroep Ontwerp beleidsaanbevelingen 2003.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Netwerkleren in het onderwijs
Ontwikkeling en de basisschool
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Begeleiden en Coachen week 5
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Internaliseren Expliciteren
If it doesn’t spread……it’s dead
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Dansen en springen in de interactie
Transcript van de presentatie:

Leren in en door organisaties Robert de Hoog Programmagroep SWI Kennis en Leren 16 april 2003

Onderwerpen Van individu naar organisatie Kenniscreatie: componenten Kenniscreatie: processen Aansturen: management en condities Bewijs? Kennis en leren 16 april 2003

Van individu naar organisatie Leren veronderstelt een lerende “agent” In principe een individu Hoe kan je individueel leren en een “lerende organisatie” koppelen? Omvat ook informeel leren! Veel auteurs: Senge, Argyris, Schon Hier vanuit kennis management perspectief Kennis en leren 16 april 2003

Van individu naar organisatie Meestal probeert men de volgende aspecten in kaart te brengen: Wat wordt er geleerd (componenten) Hoe wordt er geleerd (processen) Hoe bevorderen we leren (aansturen) Nonaka & Takeuchi: theorie, met name organisatie gericht Kim: theorie, koppeling individu-organisatie Reinhardt: theorie + toetsing Kennis en leren 16 april 2003

Kenniscreatie: componenten Nonaka & Takeuchi (epistemologie) Onderscheid tussen impliciete en expliciete kennis (zie ook Sveiby, p.69-71 en kritiek van Wilson, volgende bijeenkomst!) Kennis en leren 16 april 2003

Kenniscreatie: componenten Nonaka & Takeuchi (ontologie): Organisatienivo’s Individu Groep Organisatie Inter-organisatie Kennis en leren 16 april 2003

Kenniscreatie: componenten Kim: Individueel leren Individuele aspecten Individuele mentale modellen Raamwerken Routines Organisatorische aspecten Kijk op de wereld Organisatorische routines Gedeelde mentale modellen Omgeving Kennis en leren 16 april 2003

Kenniscreatie: componenten Reinhardt (zie fig. 8.2): Leer nivo’s (individu, team etc.) Leer modi (cognitief, cultureel, actie georienteerd) Leer typen (single loop, double loop) Leerprocessen (identificatie/creatie, diffusie, integratie/modificatie, actie) NB: geeft 144 perspectieven! Kennis en leren 16 april 2003

Kenniscreatie: processen Nonaka & Takeuchi: conversieproces tussen typen Spiraal wordt gedreven door continue interactie tussen impliciete en expliciete kennis Kennis en leren 16 april 2003

Kenniscreatie: processen Groepsprocessen Cultuur ??? Apprenticeship Metaforen, analogie, dialoog Informatieverwerking Lerende organi satie Leren door te doen Instructie Nonaka & Takeuchi Kennis en leren 16 april 2003

Kenniscreatie: processen Kim: Intern individu Organisatie Organisatie + individu wisselwerking met de omgeving Kennis en leren 16 april 2003

Kenniscreatie: processen Reinhardt: Meer object model voor KM Pijlen? Leervormen? Kennis en leren 16 april 2003

Aansturen: management en condities Uitgangspunt is dat processen niet “vanzelf” verlopen Management vs condities Nonaka & Takeuchi geven condities: Intentie: doelgerichtheid van de organisatie Autonomie: zelfstandig handelen Fluctuatie en creatieve chaos: “opschudden” Redundantie: meer weten dan direct nodig “Requisite variety”: fit met dynamiek omgeving Kennis en leren 16 april 2003

Aansturen: management en condities Kim: rol van mentale modellen doorslaggevend Expliciteren van mentale modellen Transfereren naar organisatorisch geheugen Tools: systeem dynamica, computer modellen (simulatie, spel) Leunt sterk op werk van Senge! Kennis en leren 16 april 2003

Aansturen: management en condities Reinhardt: Management probleem: Formuleren van doelen Waarde bepalen Acties/interventies ondernemen Barrieres: zie table 8.3! Kennis en leren 16 april 2003

Aansturen: management en condities Sveiby, Hoofdstuk 7 Verzameling “losse” opmerkingen over interne structuur: Spanning beheersen tussen groepen in de organisatie Afstemming met klanten Structuren voor kennisoverdracht (kantoortuin e.d.) Kangoeroemethode Simulatie (Tango!) Kennis en leren 16 april 2003

Bewijs? Nonaka & Takeuchi: beperkt aantal case studies, Japan wel zo goed?(zie ook nieuwe boek) Sveiby: anecdotisch Kim: anecdotisch (geeft het zelf toe!) Reinhardt: systematisch opgezet onderzoek in een organisatie Kennis en leren 16 april 2003