Verwonderen & Ontdekken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Denk aan de sociale competentie
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Netwerk rekenen april 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Verwonderen & Ontdekken
Begeleiden van het B-leerproces
Les 7: het voorbereiden van een les
Hoe werkt een powerpoint?
DE BIJBEL. Oh, Oh, de Bijbel... Natuurlijk: DE BIJBEL.
Frank Haacke Rinske Stelwagen
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
Voorlichtingsavond groep 3
Het project en de site beogen huidige en toekomstige generaties kunstdocenten op te leiden in het ontwikkelen en geven van kunstlessen op het snijvlak.
Online seminar Take it easy
Wat is er te zien? Kunst van de vroege middeleeuwen tot begin twintigste eeuw Grote kunstenaars zoals Bosch, Bruegel, Rubens, Rembrandt, Kandinsky etc.
Typ hier je eigen naam Naam van de school
Titel Van de Dia’s Hier kunt u uw bericht kwijt. Het lettertype is Calibri en de letter grootte is 28. Gebruik maximaal 8 regels per dia Gebruik niet meer.
Regels PowerPoint presentatie
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Thema 4 Jezus volgen.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
Deltion Prokkelt in samenwerking met: Frion, zorginstelling JP van de Bent en Philadelphia, ODDC de Niloka en Onderwijscentrum de Twijn Een kort overzicht.
Workshop Beeld beschouwen
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 5
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Docent: Hans Bruning.
De stad waar woorden werden geboren
De Bijbel De bijbelles. Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking.
De Bijbel De bijbelles.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Preek over Amos 8:11-14.
Les De planning Het periodeschrift zal bestaan uit verschillende hoofdstukken: Hoofdstuk 1: Kunstbeschouwing Hoofdstuk 2: Wat zijn aspecten van.
TITEL.
Passend onderwijs.
Hoofdstuk 5 Structuur/ dieren.
In de lessen 1 t/m 5 leer je over de kerk
ALGEMENE VERGADERING CULTUURRAAD
Digi(bord)boek project <titel project>
Bediening van het Woord
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Agressie op de werkvloer
Losse onderdelen die samen één geheel vormen
De brief van Jakobus 4. Door geloof alleen?.
Hoofdstuk 5: Schuldig of onschuldig?
Docentstages, smeerolie tussen bedrijf en school Presentatie Praktijkopleidersdagen
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Welkom.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Wijze les: ‘Houd niet alles voor jezelf, delen is beter’
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Liefde die overwint Openbaring 2:1-7.
Transcript van de presentatie:

Verwonderen & Ontdekken 1

Verwonderen & Ontdekken Elementariseren in de praktijk Hoofdstuk 4 Drs. Johan Valstar Het model Elementariseren (Blz.: 113 - 121) 2

Dimensie van Bijbel & tradtie leer- activiteiten ervaringen levens- betekenissen Dimensie van het actuele bestaan Dimensie van Bijbel & tradtie toegangen structuur & context incentieven & media 3

Thematische lessenreeks over het onderwerp Profeten Elementariseren in de praktijk: Rainer Oberthür Voorbeeld: Thematische lessenreeks over het onderwerp Profeten (in totaal 10 lessen) Dimensie van het actuele bestaan Dimensie van Bijbel & tradtie 4

Dimensie van het actuele bestaan Dimensie van Bijbel & tradtie Elementariseren in de praktijk: Rainer Oberthür Thema: Profeten Toespraak leerlingen noemen het onrecht bij de naam Leerproces van de leerlingen Domeinspecifieke inbreng van de onderwijsgevende Woorden van profeten aanklacht & oproep tot bekering Woorden van profeten troost, bemoediging & belofte Relateren eigen toespraak en profetenuitspraken [ 2x27 kaartjes] Uitwisselen interpretaties ervaringen kernvraag: ‘Zijn er nu nog profeten?’ Dimensie van het actuele bestaan Voorstellingen van profeten tekeningen & houtsneden van kunstenaars Dimensie van Bijbel & tradtie Associëren bij afbeeldingen: ‘wat profeten doen’ Visualiseren tekeningen / dia’s op basis van verworven inzichten Achtergrond- informatie bij profeten en exemplarisch bij Amos Vertelling Amos als exemplarisch verhaal over profeten Interpreteren kernreflectie op kunstvoorstellingen: handen, oren, ogen Relateren woorden & voorstellingen van profeten Toelichten twee leerlingen geven uitleg bij profeten & Amos 5

Commentaar studenten: ‘Hier kunnen we wat mee!’ ‘Ik kan zelf een profeet zijn..!’ Ontdekking Van elementaire betekenissen Woorden van profeten aanklacht & oproep tot bekering Woorden van profeten troost, bemoediging & belofte Voorstellingen van profeten tekeningen & houtsneden van kunstenaars Achtergrond- informatie bij profeten en exemplarisch bij Amos Vertelling Amos als exemplarisch verhaal over profeten Commentaar studenten: ‘Hier kunnen we wat mee!’ (25% ziet in de stage inspirerende praktijken) 6

Verwonderen & Ontdekken Elementariseren in de praktijk Hoofdstuk 4 Drs. Johan Valstar Het model Elementariseren (Blz.: 113 - 121) 7

Verwonderen & Ontdekken 8