Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
De nieuwe school Impressie.
Schooltijdenonderzoek
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Aanpassing Schooltijden
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.

Doel van de avond: Als u straks weer weggaat: kent u de voordelen en de nadelen van een mogelijk nieuw dagrooster. heeft u duidelijk voor ogen wat een mogelijk nieuw rooster in de praktijk voor uw kinderen, uzelf en het personeel betekent. zijn er vragen beantwoord vanuit de praktijkervaring van directeur Jeltsje Lieuwes van OBS De Pols uit Tijnje heeft u zich een gedegen mening gevormd over een mogelijke aanpassing van de schooltijden op de Twirre. Is de voorkeur van de aanwezigen gepeild.

Kinderen centraal We denken vanuit de kinderen: Wanneer we mogelijkheden zien om het onderwijs aan onze kinderen te verbeteren, willen we dat! Het team is hier in principe ondergeschikt aan. Zeggenschap van ouders is erg belangrijk, het is vooral ook uw school.

Wikken en wegen Sinds een paar jaar zijn schooltijden vrijgegeven: Veel mogelijkheden. Voor en nadelen tegen elkaar afwegen. (“ieder nadeel heb z’n voordeel” – J. Cruijff) Het team heeft een visie ontwikkeld met hulp van de MR en collega-scholen. Een keuze is bijna nooit 100% goed of 100% fout De weegschaal slaat wel naar één kant door.

Waar komen we op uit? Alle kinderen van groep 1 t/m 8 gelijke schooltijden: Maandag: van 8.30 uur tot 14.30 uur. Dinsdag: van 8.30 uur tot 14.30 uur. Woensdag: van 8.30 uur tot 12.15 uur. Donderdag: van 8.30 uur tot 14.30 uur. Vrijdag: van 8.30 uur tot 14.30 uur.

Hoe ziet een dag er dan uit ? Globale indeling van een schooldag (m.u.v. de kortere woensdag) 08.30 uur - 10.15 uur: lessen 10.15 uur - 10.30 uur: pauze 10.30 uur - 11.45 uur: lessen 11.45 uur - ±12.00 uur: gezamenlijk eten 12.00 uur - 12.30 uur: pauze 12.30 uur - 14.30 uur: lessen

Voordelen van dit rooster Voor kinderen: Door de schooldag niet te lang te onderbreken, is de onderwijstijd beter te structureren. De leerlingen hoeven zich na een lange middagpauze niet meer ‘op te krikken’ voor het middaggedeelte. De vaart blijft er in en de concentratie wordt beter vastgehouden; Minder omschakelingen tussen thuis en school geeft veel kinderen rust. Kinderen hebben ’s middags na school meer tijd voor sport en spel dan voorheen. Een verkorte, aaneengesloten schooldag op de basisschool sluit beter aan bij het systeem dat het voortgezet onderwijs hanteert. Voor de kinderen uit de hogere groepen kan dit de overstap naar het voortgezet onderwijs vergemakkelijken;

Voordelen van dit rooster Voor kinderen: Een continurooster komt de veiligheid ten goede, omdat de kinderen minder vaak door het verkeer hoeven. Het wordt beperkt tot twee in plaats van vier maal per dag. Samen overblijven bevordert het gemeenschapsgevoel bij kinderen. Het wordt als een onderdeel van de schooltijd beschouwd. Leerkrachten geven aan de leerlingen tijdens de pauze vaak op een andere manier te leren kennen en dat als positief te ervaren, er is meer tijd voor ontspanning met de leerkracht en de groep.

Voordelen van dit rooster Voor ouders: Tweemaal per dag naar school i.p.v. viermaal. Voor ieder kind een gelijke schooldag. Geen kosten voor overblijf. Geen gehaast meer met eten tussen de middag om je kind weer op tijd op school te krijgen ‘s Middags meer tijd voor spel. Andere structuur in de dag.

Voordelen van dit rooster Voor de leerkracht: Blijft in de “flow” van de dag. Meer binding met groep. Meer ruimte in de dagplanning. ‘s Middags meer aaneengesloten tijd voor voorbereiden, niet lesgebonden taken en vergaderingen.

Voordelen van dit rooster Voor de school: Betere tijdsplanning voor alle niet lesgebonden taken. Profileren ten opzichte van de andere school. Een ander dagrooster kan keuzebepalend zijn om kinderen naar onze school te brengen. Vooruitkijkend op de toekomst.

Nadelen zijn er ook Er zijn kinderen die juist wél baat hebben bij een langere onderbreking tussen de ochtend en middag en minder moeite hebben met “schakelen” tussen thuis en school. Er zijn ouders die het contact met hun kind(eren) tussen de middag missen. Er zijn ouders die hun eigen werktijden wellicht aan moeten of willen passen. Timpaan rekent geen extra kosten voor opvang vanaf 14.30 uur. Geen nadeel dus.

Praktijk- Ervaringen Jeltsje Lieuwes van OBS De Pols vertelt hoe hetzelfde rooster bij haar op school is ingevoerd en hoe het werkt in de dagelijkse praktijk.

Vragen en opmerkingen?

Eerste peiling Wie ziet het zitten? Wie ziet het juist niet zitten?

Vervolgstappen Met de MR en het team in beraad