Een Griekse tragedie geschreven door Euripides De Medea Een Griekse tragedie geschreven door Euripides
Proloog Het begin van een verhaal De voedster
Het begin van de Medea Voedster is aan het woord Retrospectie: de voedster kijkt terug op gebeurtenissen uit het verleden Jason heeft Medea verlaten voor de dochter van koning Kreon
Het Argonautenschip
Spanning In het begin meteen al spanning ‘Ze walgt van haar zoons, is niet blij ze te zien. Ik ben bang dat zij iets ontzettends bedenkt. Gevaarlijk is ze. Wie haar als vijand krijgt zal echt niet zo eenvoudig zegevieren.’ Komt meerdere keren terug
De kinderverzorger en de voedster Gesprek tussen de kinderverzorger en de voedster De kinderverzorger is naïef. Dit wordt benadrukt door ironie van de voedster: ‘Ik benijd je’ De kinderverzorger weet iets wat de voedster en Medea nog niet weten
Nieuwe ellende De kinderverzorger hoort dat Creon misschien van plan is deze kinderen uit het Corinthische land te verdrijven samen met hun moeder. De kinderverzorger wil dit (nog) niet aan Medea vertellen r.78 en r.79: metafoor met zinkend schip: we zijn verloren (de boot zinkt) als we er nog meer ellende (water) bij krijgen, voordat we dit leed verwerkt hebben (de boot hebben leeggehoosd).
Een angstig voorgevoel Twee serieuze beschuldigingen naar Jason: r.84: slecht met betrekking tot zijn dierbaren r.88: vanwege het huwelijksbed De voedster wil dat de kinderen naar binnen gaan en uit de buurt blijven van Medea “Medea kijkt wat betreft de ogen als een stier naar de kinderen” metafoor. φίλοι
Ontembaar en hartstochtelijk Medea jammert (van binnen) Voedster wil dat kinderen naar binnen gaan en Medea niet onder ogen komen Metafoor (r. 106-108) Medea vervloekt het gezin en wenst de kinderen samen met hun vader de dood in. Voedster neemt het op voor de kinderen “Gevaarlijk is koninklijk bloed (...) Laat mij maar in eenvoud de ouderdom veilig bereiken”
Parodos
Het Koor Opkomst. Het koor (op straat) hoort Medea een kreet slaken (uit de woning).
Voedster Verteld over de situatie: Jason is naar zijn andere bruid, Medea kwijnt in haar slaapkamer weg, ze is ontroostbaar.
Medea Klaagt dat ze dood wil.
Koor Probeert Medea te overtuigen om te blijven leven. Zegt dat ze Jason moet laten, niet gaan klagen Zeus beschermt je rechten.
Medea Roept Themis en Artemis aan. Klaagt Wil Jason en zijn bruid geheel verslagen zien. Retrospectie: ‘O, vader, o, land dat ik schandelijk achter mij liet nadat ik mijn broertje had gedood.’
Voedster ‘Het kan niet dat de woede van mijn meesteres eindigt met iets kleins.’ Prospectie Eufemisme?
Koor Wil dat Medea over de situatie verteld misschien gaat de woede weg. Geeft opdracht om Medea naar buiten te brengen bang dat ze de kinderen iets aandoet.
Voedster ‘ook al richt ze de blik van een tijger met jong op de knechten’ Vergelijking Kritiek op de mensen van vroeger: Wel muziek voor plezier, niet om leed te verzachten. De voedster gaat af.
Vragen Wat moet Medea van het koor doen nu Jason en nieuwe bruid heeft? Waarom roept Medea Themis en Artemis aan? Wie zijn dit en wat is er anders dan in het verhaal?
Antwoorden Ze moet Jason gewoon laten. Themis is de godin van het recht, vooral goddelijke gerechtigheid, dus ze wil laten zien dat Jason daar tegen in gaat. Artemis was wraakzuchtig en zij trad straffend op tegen wetsovertreders en doodde hen met haar pijlen. Medea’s broertje is niet in stukjes gehakt.