De docent tussen vakwetenschap en schoolvak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
HAVISTEN COMPETENT
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Overgang van PO naar VO Let op!
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Mogelijkheden voor contexten
Overgang van PO naar VO Let op!
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Begeleiding startende leraren
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
HAN Faculteit Educatie.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Docentontwerpteams en self-efficacy
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Taalbeleid.
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Honoursonderwijs in HBO
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
Informatie voor ouders groep 8 over:
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BiO L Ogen Fred.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Instructional.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Informatie voor ouders groep 8 over:
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Niemand vergeet een goede leraar
Academie voor Bouw & Infra
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Transcript van de presentatie:

De docent tussen vakwetenschap en schoolvak Prof. dr. Jan van Driel Symposium t.g.v. afscheid Prof.dr. Hans Hulshof 9 december 2011

De rol van de docent “Leerlingen weten haarscherp te formuleren wat een goede docent is en welke rol de docent speelt in het leerproces. Volgens hen is het vooral belangrijk dat een docent leerlingen motiveert. In de ogen van leerlingen beheerst een goede docent de lesstof goed én kan deze de stof aansprekend overbrengen.” (website Universum Programma, Platform Bèta Techniek)

De ideale docent? Wordt geboren; bepaalde persoonlijkheid; Weet vooral heel veel van zijn of haar vak; En kan daar enthousiast over praten; Past ‘effectief doceergedrag’ toe; Kan vooral goed reflecteren. Excellente docenten combineren deze elementen, maar niet op dezelfde manier. Niet iedereen is op alle gebieden even sterk. Hier eerste verwijzing naar Professionele Ruimte.

Tekort aan vakdocenten Vaklessen vallen uit en/of worden vervangen door (begeleide) zelfstudieactiviteiten; Vaklessen worden gegeven door andere docenten: * afwijkende vakachtergrond * zonder lesbevoegdheid * onbevoegd voor bovenbouw Is dat erg?

Onderzoek naar vakkennis van docenten Docenten die meer vakkennis hebben: Hebben meer zelfvertrouwen Stellen meer hogere orde denkvragen Gaan vaker ‘buiten het boekje’ Verlaten vaker het beroep? Dragen bij tot betere leerprestaties?

Wat moet een vakdocent weten en kunnen? Grondige analyse van vakinhoud Kennis over hoe leerlingen de stof leren, wat er moeilijk aan is, wat ze interessant vinden, etc. Strategieën toepassen die gericht zijn op leren en waarderen van specifieke inhoud Weten welke aanpak wanneer geschikt is, en voor wie.

Pedagogical content knowledge Lee Shulman (1986): Welke kennis onderscheidt de geschiedenisdocent van de historicus? En van de wiskundedocent?

Pedagogical content knowledge “That special amalgam of content and pedagogy that is uniquely the province of teachers, their own special from of professional understanding.” (Shulman, 1987, p. 8)

PCK is kenmerkend voor de professionaliteit van vakdocenten Ontwerpen van vakonderwijs vergt: * Grondige analyse van vakinhoud * Goede kennis van het leren van deze inhoud door leerlingen - Uitvoering van vakonderwijs vergt: * Kennis van specifieke leerlingen en context * Flexibiliteit: welke hulp, wanneer, wie? Tussendoor: waarom PCK en niet gewoon vakdidactiek? Spraakverwarring over VD!

De opleiding en ontwikkeling van vakdocenten De opleiding in Nederlandse universiteiten zorgt voor stevige vakinhoudelijke basis Studenten in de educatieve minor en master zijn gericht op de basics van het lesgeven Opbouw in vakdidactiek gericht op (modelgestuurd) ontwerpen van vakonderwijs

Conclusies uit eigen onderzoek: De relatie tussen instituutsonderwijs en praktijk (stage) vergt veel aandacht Experimenten in de praktijk (ontwerpen en onderzoeken van vakonderwijs) cruciaal voor PCK ontwikkeling De specialisatie-opdracht als verbinding tussen vakwetenschap en vakonderwijs Professionele ontwikkeling moet worden voortgezet na de initiële lerarenopleiding.

Hoe kunnen vakdocenten blijven leren? Zelf op zoek; zelf lesmateriaal ontwerpen en uitproberen Vakvernieuwing door samenwerking met anderen (collega’s , universiteiten, bedrijven) Onderzoek doen in eigen lespraktijk

Nascholing 2.1 Samenwerking vakdocenten en vakdidactici Universiteit Leiden Docenten VO komen weer in contact met (nieuwe) wetenschap Didactische vertaling in ontwerp van lessenseries en/of practica Netwerkvorming docenten VO & WO

Docenten doen actieonderzoek (Promotieonderzoek T. Platteel, 2009) Docenten Nederlands in VWO (n=13) Invoering Contextrijk onderwijs (KNAW) Drie (regionale) groepen met facilitator Docenten vernieuwen eigen onderwijs en verzamelen gegevens (bijv. vragenlijst bij leerlingen, observaties) Onderzoeker (AIO) verzamelt materialen van docenten en interviewt Docenten leren van elkaar en van hun leerlingen

Tot slot: Het (leren) onderwijzen van vakinhouden gaat verder dan een verzameling tips & tricks. Door in het vakonderwijs PCK als perspectief te kiezen, komt het leren van vakinhouden door leerlingen centraal te staan… ... en wordt het ontwerpen en verzorgen van vakonderwijs erkend als een complexe en uitdagende taak.

16