Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Draag ik de arm wel of niet? Onderhandelen over in- en uitsluiting Maartje Hoogsteyns.
Archeologie voor pakket++s
Woord van Leven Januari 2010.
Opkomen voor jezelf.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
en toen werd ik weer wakker en toen hoorde ik ook gegrom, nou het was wel hmm, ik dacht hmm.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Blijf bij mij Jolink.
Gemaakt door Mike van Doorn
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
The downside of alcohol Alcohol anders bekeken
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Een goed loopbaangesprek, hoe doe je dat?
Peter Strawson.
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Beeld en Geluid museum Media park - Hilversum.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:94% (96% in 2010) Goed:94% (96% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Slecht:0%
“Ik moet eindeloos praten om tot inzichten te komen.”
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Geschiedenis havo 4 - een introductie
StatIG in de Vrolijke School
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Pasen zondag 23 Maart 2008 Opgestaan Johannes 20: 1-18 Zij hadden uit de schrift nog niet begrepen dat Jezus uit de dood moest opstaan.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Van Abbemuseum.
Glow 2011 Gijs Kahmann. Verwachting Mijn verwachting voor Glow was eigenlijk vrij hoog want ik was de vorige keren ook al geweest en toen vond ik het.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Lagoonia.
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Een levensboek voor ouderen
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Alweer over de zonde … ?!.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
“Help mij het zelf te doen”
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Aanvaarding en tolerantie
Stage: Basisschool de Klingerberg
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Door: Gerard Rozing (CvTE)
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Bella is wanhopig op zoek naar mij. Hierdoor gaat ze gevaarlijke dingen doen, hou jij haar tegen?
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Presentatie vakdidactiek 3
Transcript van de presentatie:

Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd? CARLA VAN BOXTEL Centrum voor Historische Cultuur Erasmus Universiteit Rotterdam SYMPOSIUM JONGEREN EN MONUMENTEN 20 JANUARI 2011, AMSTERDAM

Leren betreft zowel het leerproces als leeruitkomsten leren betreft een relatief permanente verandering in houdingen, kennis en/of vaardigheden

Erfgoededucatie: ervaren en leren Bij erfgoededucatie wordt doorgaans het ‘ervaren’ benadrukt wat wordt ervaren? / wat kenmerkt het leerproces? wat zijn mogelijke leeropbrengsten?

Ervaren: dicht bij het verleden Inleving en beeld- vorming o.b.v. * verhaal over en afbeeldingen van mensen / situatie vroeger * exploreren authentieke objecten / gebouwen * “re-enactment”

Voorbeeld inleving Interviewer: Bij het museumbezoek heb je opgeschreven ‘medelevend’, met wie leefde je toen mee? Vera: Ja gewoon met de slaven, ook vooral de vrouwenslaven, die gewoon kinderen moesten krijgen als slaaf, dat vond ik echt erg Interviewer: Ja. Die mevrouw in het museum gebruikte jou ook als voorbeeld hè, wat vond je daarvan? Vera: Ja dat vond ik ook ja, ehm, ik dacht wel meteen aan hoe het was in die tijd. Ik denk nee nee niet zo vroeg, zo vroeg kinderen Interview met Vera na een bezoek met haar klas aan het Ninsee en het slavernij- monument in Amsterdam

Ervaren: van plaats * een plaats met andere ogen gaan beschouwen > het wordt een plaats die verwijst naar het verleden

Ervaren: van plaats * een plaats met andere ogen gaan beschouwen > het wordt een plaats die verwijst naar het verleden

Ervaren: besef van betekenis historische betekenis * maatschappelijke betekenis * persoonlijke betekenis

Historische betekenis Jongeren * gebrekkige historische (overzichts)kennis * geneigd om vanuit heden-daags referentie-kader te denken Een monument: (gebouw/landschap/herdenkingsteken) is gerelateerd aan een belangrijke periode, historische verandering, gebeurtenis, verschijnsel of persoon Om inzicht te verwerven in de historische significantie is historische kennis, aandacht voor aspecten van verandering en continuïteit en historisch contextualiseren noodzakelijk

Maatschappelijke betekenis Jongeren * Kunnen vanuit hun identiteit(en) – in ontwikkeling- verschillend reageren (betrokken- desinteresse- weerstand) Een monument: is een drager van identiteiten van groepen en naties is het resultaat van een dynamisch en sociaal proces van betekenisgeving en selectie Emotionele waardering en belevingswaarde spelen een belangrijke rol Begrijpen hoe mensen in de samenleving betekenis geven aan een monument / er identiteit aan ontlenen vraagt ook om aandacht voor meerdere perspectieven op en historisering van die betekenisgeving

Voorbeeld ja ik heb geen geloof, dus ik zou niet weten, maar ik zou wel snappen als jij heel erg gelooft in God, dat je dan dit gebouw ook, want je gaat elke zondag naar dit gebouw, dat je dan niet wil dat dit gebouw afge.. wat is het nou… neergaat. Interview met een 12-jarige leerling over het al dan niet behouden van een oude kerk.

Persoonlijke betekenis Een monument kan ook persoonlijk betekenis voor leerlingen krijgen, omdat - ze iets leren over wie ze zijn of de groep waartoe ze zichzelf rekenen - het aansluit bij of wat toevoegt aan wat ze goed/fout, mooi/lelijk, interessant vinden. Persoonlijke betekenisgeving vraagt om ruimte om betekenissen te exploreren, om reflectie en verbinding met wat wat jongeren bezighoudt, met wat zij interessant en belangrijk vinden. Ze moeten hun eigen mening kunnen geven, uitwisselen en beargumenteren. Jongeren * Zitten in een levensfase waarin ze hun identiteit aan het verkennen zijn

Samengevat Ervaringen / leerprocessen tijd: verleden als nabij ervaren plaats: andere kijk op een plaats krijgen zicht krijgen op historische betekenis zicht krijgen op maatschappelijke betekenis zicht krijgen op persoonlijke betekenis Leeruitkomsten vakspecifieke (bv. historische) kennis, inzichten en vaardigheden attitudes / competenties die belangrijk zijn i.h.k.v. burgerschapsvorming persoonlijke ontwikkeling Jongeren interesseren: * gebruik beeldvormers / mogelijkheid tot inleving * verrassende elementen * relatie met heden * ruimte voor exploreren, eigen ideeën / opvattingen * aansluiting bij thema’s die henzelf bezighouden

Besluit Voor meer informatie www.onderzoekerfgoededucatie.nl vanboxtel@eshcc.eur.nl Recent artikel: Carla van Boxtel, Pieter de Bruijn, Maria Grever, Stephan Klein en Geerte Savenije (2010). Dicht bij het verleden. Wat kunnen erfgoedlessen bijdragen aan het leren van geschiedenis? Kleio, 7, 18-23. Voor meer informatie