Intervisie Coördinatoren Standaard Visus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Wat denkt men over euthanasie in Benelux?
KWALITEITSZORG november 2012
Medisch Onderzoek door het CLB
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Duurzaamheid en kosten
Examenvoorlichting.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
SAMENVATTING SMS LEERLINGEN TEVREDENHEIDSCIJFERS Onze schoolReferentiegroep Deze peilingVorige peilingAlle scholen 1.Kunstzinnige oriëntatie
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
7 december 2011 Evolutie van de projecten: de webservices, de toepassing RRNADMIN en de evolutie van het RR naar een relationele databank.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Uitslag ouderenquête januari ingevulde formulieren terug = 48 % U geeft ons het gemiddelde cijfer van een 6,8.
REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE
Fotobarometer 2 e kwartaal 2010 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen © 2010.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Nationale Campagne Safe Surgery Checklist Eerste resultaten en doelstellingen van de federale overheid Stéphanie Maquoi Dr. Margareta Haelterman Louiza.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Inschrijven in de basisschool voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Bevorderen van de taalvaardigheid
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:98% (94% in 2011) Goed:98% (94% in 2011) Matig:1% ( 6% in 2011) Matig:1% ( 6% in 2011) Slecht:1%
Cijfers Zorg en Gezondheid
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Goed Bestuur bij schoolbesturen Primair Onderwijs Dr Edith Hooge Lector ‘School en Omgeving in de grote stad’ Hogeschool van Amsterdam
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Uitkomsten Onderzoek Goed Geregeld Uitgezet onder 47 adviseurs van vrijwilligerscentrales en -steunpunten en onder 58 lokale vrijwilligersorganisaties.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Resultaten leesverbeterplan Enschede
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Gemeente Culemborg > Keurmerk Veilig Ondernemen Pavijen Huub van Oorschot Wethouder Economische Zaken.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Auxine en Vruchtzetting De rol van twee Auxine Respons Factoren in het aanschakelen van vruchtontwikkeling Maaike de Jong.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Transcript van de presentatie:

Intervisie Coördinatoren Standaard Visus Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor Jeugdgezondheidszorg 14 februari 2012

Op het programma van vandaag… DE ESSENTIE van de standaard Visus De tien vuistregels van de Standaard Visus Samenvatting – Stroomdiagrammen voor de praktijk TAKEN van de coördinator Visus Checklist materiaal, kwaliteitscriteria… Implementatie van de standaard in eigen centrum: stand van zaken & stappenplan Beschikbaar materiaal ter ondersteuning van coördinatoren  VRAGEN - KNELPUNTEN - DISCUSSIE – INTERVISIE!

DE ESSENTIE van de standaard visus

DE ESSENTIE van de standaard visus http://www.vwvj.be/  Ogen  Standaard  Implementatie  Intervisie Standaard Visus 2010-2011 [v] De tien vuistregels van de Standaard Visus Samenvatting – Stroomdiagrammen voor de praktijk

TAKEN van de coördinator VISUS

DE TAKEN van de coördinator visus Checklist materiaal, kwaliteitscriteria… Implementatie van de standaard in eigen centrum: stand van zaken & stappenplan Beschikbaar materiaal ter ondersteuning van coördinatoren de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 6

CHECKLIST materiaal & kwaliteitscriteria Aandachtspunten Standaard Visus: ‘First Things First’ VWVJ-enquête bij coördinatoren (respons: n=58)  Tests  Bijkomend materiaal  Scoreformulieren  Belichting de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 7

CHECKLIST materiaal & kwaliteitscriteria Beschikt elke arts/VPK in uw CLB over een pakket beslisbomen (standaard Visus, samenvatting)? Beschikt u in uw CLB over tenminste één luxmeter? Ja 94.83% Neen 1.72% Ik weet het niet 3.45% de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen Ja 84.48% Neen 10.34% Ik weet het niet 5.17% 8

CHECKLIST materiaal & kwaliteitscriteria Onderzoek van de gezichtsscherpte op afstand Afdekpleisters 3.45% Zeeroverslap 79.31% Afdekbril (enkel bij kleuters) 70.69% Kay pictures 3m Crowded Book 98.28% LogMAR 3m Crowded Book 100.00% Snellen letters en/of cijfers op lijn 93.10% de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 9

CHECKLIST materiaal & kwaliteitscriteria Belichting bij test voor gezichtsscherpte op afstand = minstens 500 lux op de testoppervlakte Voldoende belichting in CLB Afspraak op CLB-niveau ivm belichting op school Ja 87.93% 31.58% Neen 6.90% 66.67% Ik weet het niet 5.17% 1.75% de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 10

CHECKLIST materiaal & kwaliteitscriteria Dieptezicht Belichting : minstens 1000 lux op de testoppervlakte TNO-stereotest 98.28% Scoreformulieren dieptezicht 39.66% de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen Voldoende belichting in CLB Ja 63.79% Neen 24.14% Ik weet het niet 12.07% 11

CHECKLIST materiaal & kwaliteitscriteria Kleurzinonderzoek Belichting : speciale TL-lamp met minstens 1500 lux op de testoppervlakte (bij controletest in CLB) Ishihara selectie van 6 platen 100.00% Scoreformulieren kleurzinonderzoek 79.31% de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen Voldoende belichting in CLB Ja 46.55% Neen 41.38% Ik weet het niet 12.07% 12

CHECKLIST materiaal & kwaliteitscriteria Onderzoek van de oogstand Een niet te fel schijnend penlampje (eventueel met doorzichtige matte pleister beplakt) 98.28% Een gedetailleerd fixatieobjectje (bvb. een kleurig speelgoedje met een afmeting van maximum 5cm, of een tongspatel waarop een grappig stickertje is gekleefd) 65.52% Een “occluder” (opake plastic schijf met handvat) om het oog af te dekken bij de covertest 29.31% de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 13

Implementatie van de standaard in eigen centrum Welke taken neemt u concreet op in het kader van uw coördinatorschap? Controle van de oudervragenlijsten op standaard-gerelateerde vragen 44.83% Aankoop materiaal 48.28% Kwaliteitscontrole materiaal 39.66% Lezen en verspreiden van de nieuwsbrief 77.59% Informeren van nieuwe medewerkers 74.14% Interne helpdesk 29.31% Motiveren van collega’s tot het gebruiken/volgen van de aanbevelingen 75.86% Andere 12.07% de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 14

Beschikbaar materiaal ter ondersteuning van coördinatoren http://www.vwvj.be/  Ogen  Standaard  Implementatie  Intervisie Standaard Visus 2010-2011 [v] de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 15

Beschikbaar materiaal ter ondersteuning van coördinatoren TOPICSGEWIJS Gezichtsscherpte van ver Handleiding Ffooks Test Handleiding Kay 3 m Crowded Test Handleiding LogMAR 3 m Crowded Test Handleiding Snellen letters Test Terugbetaling bril de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 16

Beschikbaar materiaal ter ondersteuning van coördinatoren TOPICSGEWIJS Oogstand Principes oogstandonderzoek Oogstandonderzoek Oefeningen Oogstandonderzoek Tips bij Oogstandonderzoek de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 17

Beschikbaar materiaal ter ondersteuning van coördinatoren TOPICSGEWIJS Kleurzin Formulieren Kleurzinonderzoek Kleurzinstoornis: Tips voor de leerkracht Kleurzinstoornis: Extra tips Dieptezicht Formulier Dieptezichtonderzoek de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 18

Beschikbaar materiaal ter ondersteuning van coördinatoren BIJZONDERE AANDACHT VOOR: Standaard Visus in het Buitengewoon Onderwijs Bruikbare screeningsinstrumenten Stroomdiagrammen gezichtsscherpte van ver BO de nood aan eigen opgestelde onderzoeken te verantwoorden. Ik denk o.a. aan: - geen informatie te vinden in de literatuur over de beste audiometrieprocedure voor kinderen van deze leeftijd, noch over de haalbaarheid en betrouwbaarheid ervan - geen referentieprofielen beschikbaar (wat is ‘normaal’ op deze leeftijd) - belangrijk om de zeer specifieke setting van CLB (sterktes en knelpunten voor audiometrische screening) in kaart te brengen om hiermee rekening te houden en de beste richtlijnen ‘op maat’ te ontwikkelen 19