Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Handelingsgericht werken en de IB
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Basisvorming.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welkom bij Leefstijl.
Kindermoment.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Integrale opdrachten STW
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Technische geletterdheid en onderwijs
Kun jij de plusklas aan?.
Het Nederlandse onderwijs:
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Mijn stage bij de kruimelkring Naam:elke noordman Klas:4aJaar:2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
loopbaanplanning / stuurmanskunst
 Hoekenwerk. Discussie  Leergebied overschrijdende eindtermen  Leren leren (Van In)  Coöperatief leren  Keuzes maken  Eigen leerstijl hanteren en.
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Bedrijfbezoek.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Gezag in de klas een kleine oase ……. Gezag in de klas De opvoeding voortzetten op school.
Didasco Onze droomschool Pieter, Tristan & Filip.
Vandaag Het werken in een community. -Hoe werkt een community? -Wat is Whizzer? -Waarvoor gaan we Whizzer inzetten? -Hoe gaan we Whizzer inrichten? -De.
Autonomie in de derde graad
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Wat ik wil…..
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
uw kind begeleiden bij huiswerk
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
WELKOM.
Overgang basis naar secundair
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leerlijnen in de geschiedenisles
Onze doelen en visie in beeld
Motivatie & differentiatie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
de functionele reken-wiskundemethode
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Lezen: doe het goed voor
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Kiezen voor keuzedelen
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Loopbaancompetenties
Coaching in regioleren
Wat is coöperatief leren?
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Transcript van de presentatie:

Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO Ik leer thuis, op school en in de wereld… een eenvoudige leerlijn Leren Leren

Ik leer thuis, op school en in de wereld 2 mei 2012 Brongebruik, een probleem? Een strategie om de eindtermen WO beter te beheersen: Ik leer thuis, op school en in de wereld… een eenvoudige leerlijn Leren Leren Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen, VSKO Jef Stappaerts

Ik leer thuis, op school en in de wereld 2011-2012 Wat is er in uw klas of school nodig om de eindterm ‘Brongebruik’ bij meer leerlingen te realiseren? _ 68 %_ _ 63 %_ _ 48 %_ _ 45 %_ De leerlingen meer coachen bij ‘Brongebruik’ Referentiekaders tijd en ruimte dagelijks functioneel hanteren Actualiteit functioneler in de klas brengen De leerlijn ‘Leren Leren’ invoeren Leerlingen begeleiden bij het verwerven van de eindtermen ICT Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen

Ik leer thuis, op school en in de wereld 2011-2012 Brongebruik Brongebruik zinvol aanwenden in de klas Functioneel gebruik maken van zoek- en leerstrategieën De eindtermen LEREN LEREN als invalshoek Leerlijn: Ik leer thuis, op school en in de wereld Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen

Ik leer thuis, op school en in de wereld 2011-2012 Wat is leren leren? Kinderen leren voortdurend: thuis, op school en in de wereld… Daarover leren nadenken om van daaruit greep te krijgen op het eigen leren. Dat is Leren Leren. Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen

Ik leer thuis, op school en in de wereld 2011-2012 Ik leer thuis, op school en in de wereld Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen

Ik leer thuis, op school en in de wereld 2011-2012 Eindtermen Leren Leren in een leerlijn: Ik leer thuis, op school en in de wereld 11 sleutelcompetenties als handvaten voor de kinderen om tot Leren Leren te komen Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen

Ik leer thuis, op school en in de wereld Ik leer zelf-standig (ET 5-6) EINDTERMEN LEREN LEREN Ik leer thuis, op school en in de wereld Ik leer van en met anderen Ik kan (ET 6) Ik plan (ET 5) wil Ik weet Ik orden Ik onthoud Ik gebruik Ik doe (ET 5) Ik reflecteer (ET 5-6) Ik leer thuis, op school en in de wereld 2011-2012 (ET 1-2-3-4) © Jef Stappaerts – Karin Van Dommelen Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen

11 sleutelcompetenties in een leerlijn Ik leer thuis, op school en in de wereld 11 sleutelcompetenties in een leerlijn 2011-2012 Ik kan Ik wil Ik plan Ik doe Ik weet Ik orden Ik onthoud Ik gebruik Ik leer zelfstandig Ik leer van en met anderen Ik reflecteer (over hoe ik leer) Expliciteren in de 1ste graad Expliciteren vanaf de 2de graad Expliciteren vanaf de 3de graad Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen

Sleutelcompetenties Leren Leren Ik leer thuis, op school en in de wereld Sleutelcompetenties Leren Leren 2011-2012 Ik kan Zelfvertrouwen Zelfkennis Ik wil Motivatie Betrokkenheid Ik plan Doelgericht vooruitblikken Plannen in tijd en ruimte Ik doe Aan de slag En hoe! Expliciteren in de 1ste graad: Ondersteunende vaardigheden en attitudes Leren Leren Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen

Sleutelcompetenties Leren Leren Ik leer thuis, op school en in de wereld Sleutelcompetenties Leren Leren 2011-2012 Ik weet Wat weet ik al? Hoe kom ik meer te weten? Ik orden Vind ik wat ik nodig heb? Krijg ik er zicht op? Ik onthoud Wat mag ik niet vergeten? Hoe kan ik dit best onthouden? Ik gebruik Wat doe ik er verder mee? Hoe gebruik ik wat ik heb geleerd? Expliciteren vanaf 2de graad: Structurele vaardigheden Leren Leren Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen

Sleutelcompetenties Leren Leren Ik leer thuis, op school en in de wereld Sleutelcompetenties Leren Leren 2011-2012 Expliciteren vanaf de 3de graad Deze sleutelcompetenties helpen vanuit een helikopterzicht het Leren Leren verdiepend en reflecterend te reguleren (metacognitie) Ik leer zelfstandig Hoe ga ik zelfstandig om met: Ik kan – Ik wil – Ik plan – Ik doe – Ik weet – Ik orden – Ik onthoud – Ik gebruik ? Ik leer van en met anderen Hoe leer ik meer door samen te werken? Hoe kan ik anderen iets leren? Ik reflecteer (over hoe ik leer) Hoe leer ik best? Welke strategieën passen bij mij? Wat kan ik er zelf uit leren? ) Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen

Illustraties bij de leerlijn Ik leer thuis, op school en in de wereld 2011-2012 Illustraties bij de leerlijn Een mini-onderneming in het 2de leerjaar Reflecteren: leerling blikt terug Manicure en pedicure Massage Functioneel communiceren via ICT Ik kan: mijn talent inzetten Reclame Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen