Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Reynell Taaltest en autisme
Advertisements

Diagnose van verstandelijke beperking en psychiatrische problemen
Samenspel Nieuw Vennep
Diagnostiek in de psychiatrie
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Richtlijn Diagnostiek en behandeling van Autisme Spectrum Stoornissen
Diabetes en de hersenen
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Autismespectrumstoornissen
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
S.M. Goorhuis - A.M. Schaerlaekens
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
Leerstoornissen in DSM-IV
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
DCD Developmental Coordination Disorder
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Je herkent het pas als je het kent
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Het syndroom van Asperger
Responsiecollege College 12.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Als opvoeden niet vanzelf gaat deel b.
Autisme Spectrum Stoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
DOWNSYNDROOM Janne Lefebvre
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Verstandelijke beperking Door Matthias Mievis. Inleiding  Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en intelligentiebepaling  VB en het bepalen.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
The Nature of social preference and interactions in Smith-Magenis syndrome Auteurs: Lucy Wilde, Daniel Silva & Chris Oliver Claeys LIse.
Intensieve begeleiding
Taalontwikkelingsstoornissen
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen H.M.P. van Leeuwen A.P.A.M. stockmann

Assessment ten behoeve van categorale classificatie Diagnostische informatieverwerving kind die pervasieve ontwikkelingsstoornis heeft kunnen classificeren Pervasieve ontwikkelingsstoornissen ontdekken en afgrenzen van andere stoornissen Anamnese Kinderpsychiatrisch onderzoek (Thuisobservatie en schoolobservatie)

Soorten anamesen Speciële anamnese Aanmeldingspunten De hulpvraag Feitelijk gedrag van kind navragen voordoen Ontwikkelingsanamnese Chronologisch Verschillende ontwikkelingsdomeinen uit diepen Wanneer en waarover ze zich zorgen maken Eerder signalen In het kader autisme verwante stoornissen vooral aandacht voor: - Spraak-taalontwikkeling - Spelontwikkeling - Socialisatie - Motoriek - Stereotiepe repetitieve patronen

Soorten anamesen Familieanamnese Genetische bijdrage Navragen bij familie naar aandoeningen meer bepaald: - Pervasieve ontwikkelingsstoornissen of ander cognitieve stoornissen - Stofwisselingsziekten en neurologische ziekten - Schizofrenie, aandachtstekortstoornissen en ticstoornissen

Het kinderpsychiatrisch onderzoek Observatie Contactgroei beoordelen De kinderen moeten zich op hun gemak voelen problematiek vaak meer zichtbaar Spelkamerobservatie Spelniveau Creativiteit Flexibiliteit Verbale interacties Motoriek onderzocht Eenvoudige opdrachten zoals hinkelen. Onvoldoende probleemgedrag kunnen waarnemen Thuisobservatie Observatie in klas

Meerassige classificatie Stappenplan Stap 1: is er sprake van een vertraagde en afwijkende taalontwikkeling? Stap 2: Contactstoornis? => Aanwezig, kijken of de gedragsproblemen passen bij de criteria. Stap 3: vaststellen van het niveau van intellectueel functioneren Stap 4: Is er sprake geweest van een periode van normale ontwikkeling? Weergegeven in beslisboom

Aanvullende diagnostiek Symptomen met belangrijke prognostische waarde Achterblijvende taalontwikkeling Mentale retardatie Niveau cognitieve vaardigheden Psychologische onderzoek intelligentietest IQ & profiel belangrijk Frith en Baron-Cohen: afwezigheid theory of mind = centraal tekort Ozonoff en McEvoy : tekorten in centraal executieve functie = onderliggend tekort Test : vb .Wisconsin Cardscoring Test Probleemoplossingsvaardigheden

Aanvullende diagnostiek Volledig neurologisch onderzoek neuropsychologische vaardigheden Cognitief vlak belangrijk voor behandeling vb. taalprobleem gebruik visuele ondersteuning Rourke: syndroom ‘non-verbale Learning Disabilities’ Omgekeerde vaardigheidsprofiel: visue-ruimtelijk =probleem dus verbale ondersteuning Taalontwikkeling testen Taaltest voor kinderen: de ‘Reynell’ Woordenschattest: ‘Jans & Albrecht’ Token-test Denkstoornissen The Kiddie Formal Thought Disorder Story Game

Aanvullende diagnose Sociale intelligentie De Sociale Interpretatie Test Motorisch problemen = ernstig Testbatterijen: Oseretski en HMKTK Fijne motoriek: schrijfpatronen-toets of neuropsychologische taak Aandacht : specifieke groep van aandachtstoornissen zonder hyperactivieit Vaker leerstoornissen Belangrijk : specifieke stoornissen in de aandacht te testen Veel kenmerken van de criteria Gestandaardiseerde vragenlijsten en schalen voor de diagnostiek autisme Nederland : AUTI-R-schaal en CARS Internationaal: Vineland Adaptive Behaviors Scales Voordeel= kwantitatief uitgangspunt

Medisch onderzoek Lichamelijke screening +medische anamnese + standaardonderzoek van gehoor en zicht = zinvol Erfelijke afwijkingen zoals fragiel x syndroom Chromosonaal onderzoek Ernstige mentale retardatie + spraak-taalproblemen+ motorische problemen+ epilepsie/ verdachte amamnese Neurlogisch onderzoek

Diagnosestelling De verschillende bevindingen geïntegreerd Theorie van het individuele Behandelplanen evaluatiecriteria opgesteld