Bedrijfsvervoerplannen (BVP)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Iedereen communiceert graag ….. En dus heeft iedereen een gsm …
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Pollutiepiek te Brussel
MIVB-aanbod Vervuilingspieken Valérie Panier. 1.Het wettelijk kader in het Brussels Gewest 2.De rol van de MIVB 1.Het net versterken 2.Communiceren naar.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
VERZEKEREN.
Carpooling Hoe stimuleer en onderhoud je als bedrijf een succesvolle carpoolcultuur?
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
to print or not to print … Logo van uw onderneming WIJ DOEN MEE.
Internet een link met uw doelpubliek Website als centrale toegangspoort.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
De ontwikkeling van de auto
Juridisch en financieel kader Rony Baert (Partena)
Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 2 Oplossingen van Mobiliteitsproviders.
Bedrijfsvervoerplan Drongen I 1ste Mobiliteitsweek
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Analyse verkeersonderzoek febr. ‘13  Koolmijnlaan  Brugstraat  Guido Gezellelaan  Koerselse Baan.
TE NEMEN MAATREGELEN In functie van: 1. Locatie bedrijf : Verhuis  drastisch maar efficiënt Centrum : openbaar vervoer Rand : carpooling, bedrijfsbus,…
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Van harte welkom ! Eddy De Wit Syndicaal vrijgestelde militant.
secretaris Plaatselijke Groep
NMBS Mobility for business.
Breakfast seminarie IFMA directeur-generaal De Lijn 20 september 2012.
Pagina 1 Copyright © Alle rechten voorbehouden. Siemens Real Estate Pollutiepiek Voorstelling van de problematiek en noodplan.
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
17 stadsgewesten in België
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
NoVo Track record. Aantal telewerkers 91% van de populatie mag telewerken Populatie –FOD = 1250 p –Finance Tower Brussel = 1000 p Effectief aantal telewerkers.
RONDE VAN VLAANDEREN ENERGIE WELKOM
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
CARPOOLPLAZA Carpool voor bedrijven In samenwerking met
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Doel middag Programma Actie A Actie J1 Actie J2 Nieuwe werkwijze Juni 2010 Actie A & J Voorlichting Nieuwe tijdvakken ESF Actie A & J.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Ellen Van Hertbruggen1 Duurzaam woon-werk verkeer Workshop Arbeid & Milieu vzw – 8/12/2008.
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
CARPOOLEN Met Taxistop & Carpoolplaza De wet van de grote getallen op een bedrijvenzone.
Enquête.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
VMC Werkgroepvergadering ‘Bedrijvenclusters en Mobiliteit’ – Brussel 30/06/ MILIEU Mobiliteitssamenwerking op het Skaldenpark (Gentse haven)
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Overleg Meetporten - 20 juni Daan Van Der Meersch1/9 ALARMDREMPEL Te streng of behouden? Overleg Meetpoorten / Concertation Portiques 20/06/2014.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Informatiedag POC BOC 01 Jun 11.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Hoe benut je de OR?’
Techniek Explora. 2 TECHNIEK EXPLORA Een ‘vuile verslaving’ De ontwikkelde landen halen nog steeds ± 80 % van hun energie uit fossiele brandstoffen. We.
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Presentatie EED oktober 2015.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
Presentatie Traject Toelichting mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht Vincent Meerschaert, Traject 7 maart 2016 Zwijndrecht.
Mobiliteit: een studie van SD Worx
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Transcript van de presentatie:

Bedrijfsvervoerplannen (BVP) De rol van bedrijven en vakbondsvertegenwoordigers in het streven naar een duurzaam woon-werkverkeer Sarah HOLLANDER Barbara BAUTMANS Leefmilieu Brussel Opvolgingscel Bedrijfsvervoerplannen

Opstellen bedrijfsvervoerplan Hoe kunnen bedrijven mee de luchtkwaliteit verbeteren? (verkeer) Minder auto-kilometers : alternatieven aanmoedigen Te voet, fiets, openbaar vervoer, carpoolen, telewerken Schonere auto-kilometers: Schonere wagens, Eco-driving Opstellen bedrijfsvervoerplan

Een bedrijfsvervoerplan ? Een plan op niveau van een bedrijf om : Bereikbaarheid van het bedrijf te verbeteren voor iedereen Oplossingen voor specifieke mobiliteitsproblemen Milieu-impact van de verplaatsingen te verminderen Alternatieven voor de wagen aanmoedigen, verenigbaar met: de economische activiteiten het welzijn van de werknemers

Een bedrijfsvervoerplan ? Een plan op niveau van een bedrijf Analyse van huidige mobiliteitssituatie Mobiliteitsgegevens verzamelen Analyse: goede, zwakke punten, mogelijkheden Actieplan Concrete oplossingen Planning, budget,… Opvolging, evaluatie, actualisatie

Verplichtingen inzake bedrijfsvervoerplannen Federale diagnostiek woon-werkverkeer Bedrijven > 100 werknemers (+ alle sites 30 pers) Analyse woon-werkverkeer, geen actieplan Om de 3 jaar (30/06/08 – vóór 15/01/09) Sociaal overleg Brusselse verplichting bedrijfsvervoerplannen Bedrijven > 200 werknemers op zelfde site Analyse – actieplan – actualisatie Geen sociaal overleg verplicht

Procedure Brusselse verplichting Opvolgingscel Leefmilieu Brussel - Mobiel Brussel FASE 1 Diagnose Ontwerpplan FASE 2 Actieplan JAARLIJKSE ACTUALISATIE Advies Advies 9 maanden na advies 258 dossiers (220.000 werknemers) 158 dossiers (150.000 werknemers) 10 dossiers 233 97

Naar het sociaal overleg… Interpreteren van het vervoerplan Naar het sociaal overleg… Welke conclusies trekken uit de mobiliteitsdiagnostiek? resultaten interpreteren: hoe ver staan we? belangrijkste oorzaken voor het wagengebruik? Wat zijn de meest aangewezen maatregelen in mijn bedrijf? bijdragen aan een beter leefmilieu beter bereikbaar voor iedereen – met alle vervoerswijzen (sociaal aspect)

Inhoud mobiliteitsdiagnose Federale diagnostiek Fase 1 en actualisatie (Brussel) Analyse van de verplaatsingen Belangrijkste vervoermiddel van de werknemers Organisatie van de werktijd Woonplaatsen van de werknemers Bedrijfswagens Dienstverplaatsingen Bezoekers Analyse van de bereikbaarheid Toegang met het openbaar vervoer, te voet, met de fiets, met de wagen Parkeren Reeds genomen maatregelen

Vervoerswijzes werknemers BVP Brussel Gemiddelde Brussels Gewest Wagen 48% bestuurder 46% passagier 2% Openbaar vervoer 45% trein 31% bus-tram-metro 14% Zachte vervoerswijzes 5% te voet 3% fiets 2% Wagen bestuurder Wagen passagier Trein Bus/tram/metro Te voet Fiets Moto Bedrijfsbus Verdeling uw bedrijf?

Autogebruik in functie van bereikbaarheid met openbaar vervoer Vervoerswijzes sterk afhankelijk van bereikbaarheid met openbaar vervoer Autogebruik in functie van bereikbaarheid met openbaar vervoer 25% 40% 57% 70% auto MIVB NMBS Uitstekend Zeer goed Goed Rest Bereikbaarheid openbaar vervoer

Tijdens of buiten de spitsuren, vast of glijdend Organisatie van de werktijd Tijdens of buiten de spitsuren, vast of glijdend Vertrek Aankomst Glijdende werkuren tijdens de spitsuren: Openbaar vervoer Vaste werkuren / Ploegenwerk / buiten spitsuur: Carpoolen

Potentieel voor wandelen, fietsen, openbaar vervoer Woonplaatsen van de werknemers Potentieel voor wandelen, fietsen, openbaar vervoer

De woon-werkafstand beïnvloed de vervoerskeuze Woonplaatsen van de werknemers De woon-werkafstand beïnvloed de vervoerskeuze Te voet: 2km Fiets: 7km Trein: >20km Wagen Trein

Bedrijfswagens Parkeerplaatsen 10 % werknemers Zeer verschillend  0 tot 80 % Maakt geen rationele keuze mogelijk Parkeerplaatsen Hoe meer plaatsen: hoe meer auto’s % automobilisten Aantal parkeerplaatsen per 100 werknemers

Gelijkaardige mobiliteitskeuzes per sector Vergelijking per activiteitensector Gelijkaardige mobiliteitskeuzes per sector

Conclusie Hulpmiddelen Cartografische analyse : www.gismob.irisnet.be De wagen is nodig voor economische activiteiten maar ook voor individuele redenen Maar niet voor elke verplaatsing en niet op elk moment Opstellen van een bedrijfsvervoerplan om een rationeler gebruik van de wagen te bekomen. Hulpmiddelen Cartografische analyse : www.gismob.irisnet.be Cijfers Fase 1 : www.ibgebim.be