Neuro- & Revalidatiepsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Epilepsie.
Advertisements

Deel 1: Waarom meet je? – Doel
De actualiteit in de GGZ-NL
Kanker gerelateerde vermoeidheid
Diagnostiek in de psychiatrie
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Onderwerpsverkenning
Autorijden en de Ziekte van Huntington
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Attentie voor Dementie Frontotemporale dementie Riëtte Oudenaarden, verpleegkundig specialist geriatrie.
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Diabetes en de hersenen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Voorspellende factoren van post-CVA depressie
Cliënt Volg Systeem Niet Aangeboren Hersenletsel MEE IJsseloevers
Dr. Berno van Meijel Lector GGZ-verpleegkunde Hogeschool INHOLLAND
Presentatie contactpersomemnetwerk
DCD Developmental Coordination Disorder
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Kernprocessen van de Act methodiek
Neuropsychologische voorspelling van dagelijks functioneren bij
Behandeling (RA) 1. Langdurend intensief bewegingsprogramma is gunstig voor functionele mogelijkheden en emotioneel welbevinden en niet ongunstig voor.
Angststoornissen.
Neuropsychologie Krasse Knarren en Breinbrekers
NaH bij kinderen en jongeren Feiten, fabeltjes en interventies E
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Krasse knarren, broze breinen
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Wat met psychische stoornissen op school?
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Verpleegkundig redeneren
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Functioneel | Herstel Een visie vanuit de psychische gezondheidszorg Jaap van der Stel – Lector GGz – Hogeschool Leiden.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Neuropsychologisch Onderzoek
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Hoe stel je de diagnose dementie?
Psychologen in de gezondheidszorg
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
en palliatieve terminale zorg
Pathologie en ziektebeelden
De DSM-5 komt er aan Psychiatrieweb.nl/presentaties7.html 17-sep-18.
Parkinson KinetiGraph PKG horloge
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Angststoornissen en hypochondrie
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Gedragsproblemen en stoornissen
Medische kennis Neurologie.
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
Tijdige diagnostiek als speerpunt voor de start van ondersteuning en hulp Yolande Pijnenburg, neuroloog Vumc Alzheimercentrum en Marco Blom, adjunct-directeur.
Intensieve begeleiding
Transcript van de presentatie:

Neuro- & Revalidatiepsychologie Alumnidag psychologie Neuro- & Revalidatiepsychologie Prof. dr. Roy Kessels Prof. dr. Luciano Fasotti Dr. Marc Hendriks

Sectie Neuro- & revalidatiepsychologie Prof. dr. Roy Kessels (hl)* Prof. dr. Luciano Fasotti (bijz hl)* Prof. dr. Jos Egger (bijz hl)* Dr. Paul Eling (uhd) Dr. Marc Hendriks (ud)* Dr. Ellen de Bruijn (ud) Dr. Joukje Oosterman (ud) Drs. Karin van Bronswijk (docent) + (buiten)promovendi + secretariaat (bio.neuro@donders.ru.nl) *BIG KNP

Cognitieve neurowetenschappen Klinische psychologie Functieleer Neuro- & Revalidatiepsychologie Farmacologie Biologische psychologie Neurologie Revalidatiegeneeskunde Psychiatrie Neuroradiologie Cognitieve Neurowetenschappen Ontwikkelingspsychologie Psychogerontologie Medische Psychologie (Neuro)biologie

De klinisch neuropsycholoog in de praktijk Algemeen of academisch ziekenhuis Psychiatrisch ziekenhuis Revalidatiecentrum Psychogeriatrie GGZ Commerciële dienstverlening Diagnostiek Begeleiding Behandeling Voorlichting

Alumni Banden met de RU? Banden met neuro- en revalidatiepsychologie? Banden met het werkveld? “Vroeger” en nu? Tussenrichting vs. sectie Onderzoeksthema’s

Opleidingstraject in de psychologie Kessels et al 2010 Psychologie en Praktijk

Scientist-practitioner

Wat is een functiestoornis ? Gedragsbeperking vs. functiestoornis .. een zo spaarzaam mogelijke verklaring van een gedragsbeperking die het gevolg is van een hersenletsel of -dysfunctie..  unieke eigenschap  onafhankelijkheid  Functies of functiedomeinen niet meetbaar met één test test doet beroep op meerdere (deel)functies uitvoering test afhankelijk individuele patiënt 13

Aandoeningen en ziekten Het ICF-model (WHO, 2001) Aandoeningen en ziekten FUNCTIES ACTIVITEITEN PARTICIPATIE HANDICAP STOORNIS BEPERKING

DIAGNOSTISCHE CYCLUS (de Bruyn) VERWIJZING KLACHTENANALYSE PROBLEEMANALYSE Wat is er aan de hand? Klacht 1, 2, .. Symptoom 1, 2,…  Syndroom definiëren van psychische stoornissen: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) INDICATIE ANALYSE OORZAAKANALYSE ADVIES 4 april 2017 16 De Bruyn,1992, Euro J of Psy Assessment

DSM Overzicht van aanvaarde definities van psychische stoornissen Descriptief – niet gebaseerd op theorie van psychopathologie, maar klinische criteria  paniekstoornis (tenminste 4 symptomen) Ademnood, duizeligheid, hartkloppingen, trillen of beven, transpireren, naar adem happen, misselijkheid, depersonalisatie of derealisatie Categoriserend, op 5-tal assen Niet diagnosticerend DSM5; dimensionaliteit

Psychodiagnostiek Dia-gnostiek: “kennis door kijken” psychodiagnostiek volgens empirische cyclus Hypothesetoetsend Gefaseerd proces: Aanmelding en vraagstelling Dossieronderzoek / (hetero-)anamnese Formuleren van hypothesen Onderzoeksoperationalisatie Afname, verwerking, toetsing van hypothesen Integrale beschrijving van patiëntgegevens; beantwoorden vraagstelling en rapportage

Evidence based psychodiagnostiek Gestandaardiseerd en wetenschappelijk onderbouwd instrumentarium (standaardisering, normering, betrouwbaarheid, validiteit) Transparantie: alle stappen moeten verantwoord kunnen worden Multimethodisch; meerdere onderzoeksmethoden en informatiebronnen  N=1 studie bij een patiënt

Indicatie neuropsychologische diagnostiek 2 Aantoonbare neurologische ziekten Dementieën Parkinson Multiple Sclerose Epilepsie Korsakov et cetera 1 Vastgestelde leasies in de hersenen Aangeboren of verworven neurologische aandoeningen; Hydrocefalus, Meningitis, encefalitis, Traumatisch hersenletsel, Cerebrale tumoren, CVA, 3 veronderstelde relatie hersenen - gedrag Somatische ziekten die cerebraal functioneren kunnen beïnvloeden, zoals diabetes, leverstoornissen Specifieke ontwikkelingsstoornissen; dyslexie, Psychiatrische stoornissen; schizofrenie, OCD, etc Gedragsproblemen (onverklaarbaar vanuit context); ADHD, Langdurig middelengebruik; medicatie, alcohol, drugs Disharmonisch profiel, plotse achteruitgang Evalueren van behandeling

Doelstellingen neuropsychologische diagnostiek Psychologische functieanalyse Inventarisatie van gestoorde vs. Intacte functies en vaardigheden  sterktezwakte-profiel (cognitief, persoonlijkheidsaspecten, emotionele status, sociaal gedrag)  consequenties dagelijks leven descriptief “Zijn bij deze patient met epileptische aanvallen vanuit links temporaal de ernstige geheugenklachten te objectiveren en gerelateerd aan de lokalisatie van de epilepsie, en / of aan de stemmingsproblemen van depressieve aard en / of verbandhoudend met de antiepileptica?”

Doelstellingen neuropsychologische diagnostiek 2. Bijdrage aan multidisciplinaire diagnostiek Vooral indicatiestellingen 2 en 3 Gedragssymptomen grote rol in diagnose  differentieeldiagnostisch Inventarisatie van gestoorde vs. Intacte functies en vaardigheden  sterktezwakte-profiel (cognitief, persoonlijkheidsaspecten, emotionele status, sociaal gedrag)  consequenties dagelijks leven “Zijn de plotse gedrags- en persoonlijkheidsveranderingen bij deze 57 jarige man wiens vader op jonge leeftijd aan een dementieel proces is gestorven, aanleiding tot het vermoeden van een frontotemporale dementie?”

Bronnen diagnostisch proces ANAMNESE HETERO-ANAMNESE MEDISCH DOSSIER OBSERVATIE TESTRESULTATEN KLINISCHE PSYCH NEUROPSYCH INTERACTIE ETIOLOGIE NEUROLOGISCH MEDISCH PSYCHISCH FUNCTIONELE ANATOMIE

Testselectie: Sensitiviteit en specificiteit Testscore als kritische grens Ten onrechte vals negatieven Ten onrechte vals positieven Sensitiviteit “waarschijnlijkheid dat een test lijders aan een stoornis goed classificeert”  ‘pakkans’ Specificiteit “waarschijnlijkheid dat niet-lijders als niet-lijders worden geclassificeerd”  laag mogelijke kans op fout-positieve uitslag

Beneden- gemiddeld Boven- gemiddeld Afwijkend Gemiddeld Uitmuntend

Validiteit van bestaande tests Visuoconstructieve praxis, psychomotoriek, perceptie/gnosis, visuele aandacht, planning/organisatie, incidenteel leren Van der Meer & Eling, 2008 TvN 26

Ecologische validiteit Routeleren (RBMT): Onmiddellijk+uitgesteld Plafondeffect Standaardisatie beperkt Ruimtelijk leren 27

Object-locatiegeheugen Nunn, Graydon, Polkey, & Morris Brain 1999; 122: 47-59

MTA-score (1-4) Correleert met ernst dementie En geheugenstoornis 29

(Bucks & Willison, 1997; Bucks et al., 2000; Bucks et al., 2011) Location Learning Test (Bucks & Willison, 1997; Bucks et al., 2000; Bucks et al., 2011) 5 leertrials met testfase uitgestelde testfase mogelijkheid tot objectrecognitie 2 parallelle versies analoog aan 15WT LLT-2 met Nederlandse handleiding in voorbereiding

Gemiddelde Verplaatsingsscore (SEM)

Kessels, Nys, Brands, & Van Zandvoort, Tijdschr Gerontol Geriatr 2004;35:147-52.

Geheugendiagnostiek Testbatterijen Rivermead Behavioural Memory Test Wechsler Memory Scale

Rivermead Behavioural Memory Test Uitgebreide testbatterij gericht op “alledaags” geheugen(dis)functioneren, uit onvrede met ecologische validiteit van bestaande tests Rivermead Behavioural Memory Test Subtests (4 parallelversies): Naam bij foto Verborgen eigendom Afspraak (wekker) Herkennen van plaatjes Verhaaltje Herkennen van gezichten Route en boodschap afgeven Oriëntatie Stoornis vs. beperking

RBMT-3: normeringsonderzoek loopt nu

RBMT-3 RBMT vier parallelversies, RBMT-3 twee parallelversies Wel minder gevoelig voor plafondscores Normen oude RBMT-NL matig Totaalscore max 12 (<9 wijst op geheugenstoornis) Subtestscores (profielscores) niet genormeerd Uitgebreid met nieuwe subtest: niet-alledaagse taak

RBMT-3: Niet-alledaagse taak

RBMT-3-NL Normeringsonderzoek net gestart i.s.m. Pearson en GGZ Noord- en Midden-Limburg Verzamelen data gezonde vrijwilligers Patiëntgroepen: korsakovsyndroom, dementie, NAH

Wechsler Memory Scale testbatterij voor het vaststellen van geheugenstoornissen breed scala aan tests MQ: memory quotiënt (cf. IQ: M=100, SD=15), niet gecorrigeerd voor opleidingsniveau, wel voor leeftijd MQ inmiddels vervangen door indexscores WMS (1945) WMS-R (1984) WMS-III (1997) WMS-IV (2009)

Verbal Paired Associates I Verbal Paired Associates II AUDITORY VISUAL IMMEDIATE MEMORY Logical Memory I Verbal Paired Associates I Faces I Family Pictures I Faces II Family Pictures II DELAYED MEMORY Logical Memory II Verbal Paired Associates II WORKING MEMORY

Wechsler Memory Scale – 4th ed. (WMS-IV) Normeringsonderzoek dr. Marc Hendriks ism Pearson en Kempenhaeghe  spin-off van WAIS-IV-normering Normeringsonderzoek NL-versie start i.s.m. Pearson en Radboud Universiteit (Marc Hendriks et al.)

Faces subtest I en II

WMS-IV Family Pictures

Wechsler Memory Scale – IV (WMS-IV) Spatial Addition Based on “N-Back Paradigm”, Spatial Addition requires minimal motor function as the client must: Remember location of dots on two separate pages Add or subtract locations Hold and manipulate visual spatial information

Wechsler Memory Scale – IV (WMS-IV) Symbol Span A “Visual analog to Digit Span”, clients are asked to remember the design and the left to right sequence of the design. The clients are then asked to select the correct design from foils and choose them in the correct sequence.

Wechsler Memory Scale – IV (WMS-IV) Design Memory Containing four items of increasing difficulty, Design Memory evaluates immediate and delayed recall as well as delayed recognition. It does not include drawing and reduces the opportunity to guess the correct response. You can obtain scores for spatial, details, and correct content in the correct location as well as contrast scores for spatial versus detail, immediate versus delayed, and recognition versus delayed.

Onderzoek bij de sectie NRP Fundamenteel onderzoek naar cognitieve functies Vertalen naar patiëntpopulaties En toepassen in de klinische praktijk (testontwikkeling) Met als doel verbetering van behandelmogelijkheden