P. 1 Samenwerking onderwijs & FVB Globaal Convenant BSO/TSO/BuSO Ondertekenende partijen Doelstellingen Engagementen Toetredingsvoorwaarden Duurtijd en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Advertisements

Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Volleybal – Sporttak in de Kijker 2008
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
Ontstaan Jobkanaal •Vaststelling mismatching •Pact van Vilvoorde & Verdrag van Lissabon •Decreet 2002: evenredige arbeidsdeelname (EAD) •In 2003 is Jobkanaal.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
6/5, Alden Biesen – 28/5, Brugge P 1 6 mei 2009, Alden Biesen 28 mei 2009, Brugge Comenius “monitoring dagen” focus: verslaggeving.
Detentie Antwerpen VDAB.
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Competentiecentra PROVINCIE ANTWERPEN.
Informatiebundel Relatie Onderwijs-Arbeid
Structuur secundair onderwijs
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Infosessie IBO-interim Gent, Een samenwerking tussen.
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Welkom!.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Visie en projecten professionele activering. Professionele activering Tewerkstelling van cliënten bevorderen via opleiding- en activeringstrajecten Samenwerking.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
INFODAG Wat na secundair onderwijs? Beroepeninfo Beroepeninfo Lessenpakket Lessenpakket ‘Start van een loopbaan’ Luc.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
Harmonisatieplannen kabinet
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
RTC Presenteert Welkomstwoord – Guido Bijnens, voorzitter RTC Limburg – een overgangsjaar Aanbod najaar 2010 Beurs en netwerkmoment.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Onderwijs op maat.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
De Maatschappelijke Stage (MaS) op het Lorentz Lyceum
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Iedere student een stageplaats!
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Commissie diversiteit 17/11/2014 Annemie Merckx Compaan – Sofie Drieskens Job-Link Samen maken we het verschil.
Conceptnota Bis Duaal Leren
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
De school in Europa - Europa in de school
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
RTC Oost-Vlaanderen vzw
art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Infodag onderwijs Welkom!
Wim Goris Preventieadviseur
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
Aanbod VDAB-competentiecentra
Cijfergegevens leerrecht
Aanvragen stad Antwerpen Flankerend Lokaal Onderwijsbeleid
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

p. 1 Samenwerking onderwijs & FVB Globaal Convenant BSO/TSO/BuSO Ondertekenende partijen Doelstellingen Engagementen Toetredingsvoorwaarden Duurtijd en opzegprocedure Vragenronde p. 1

p. 2 A. Ondertekenende partijen Vlaamse Minister van onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen – dhr. Pascal Smet Fonds voor Vakopleiding i/d Bouwnijverheid – dhr. Rik Hinnens Provinciaal Onderwijs Vlaanderen – dhr. Patrick Weyn Onderwijssecretariaat Steden en Gemeenten v/d Vlaamse Gemeenschap – dhr. Patriek Delbaere GO! – onderwijs v/d Vlaamse Gemeenschap – mevr. Raymonda Verdyck Vlaams Secretariaat v/h Katholiek Onderwijs – mevr. Mieke Van Hecke

p. 3 B. Doelstellingen Kwaliteit van de opleidingen ondersteunen en waarborgen Kwaliteit van de stages ondersteunen en waarborgen Investeren in transitie onderwijs-arbeidsmarkt

p. 4 B. 1. Kwaliteit opleidingen Vaktechnische opleidingen voor lkn. en hun lln. stimuleren ■Erkende opleidingen: Eucora, Edutec ■VDAB: via RTC 72u-regeling voor laatstejaars Nieuwe technologieën integreren ■Duurzaam bouwen/energie RTC-projecten : VWOH, parketopleidingen Scholen ondersteunen in uitrustingen en voorzieningen in bouwopleidingen: ■FEMA/FEPROMA-actie

p. 5 B. 2. Kwaliteit stages Organisatie bouwplaatsstages voor lln. : minimale duurtijd, goede voorbereiding & begeleiding (stagecharter) Stages gericht op verwerven van competenties om door te stromen naar de arbeidsmarkt Stimuleren bedrijfsstages leerkrachten

p. 6 B. 3. Transitie onderwijs – arbeidsmarkt Stimuleren partnerschappen school ↔ bouwbedrijf, in samenwerking met sociale partners Regionale matching regionale opleidingsbehoeften sector en studie-aanbod scholen Goede stagebegeleiding  toeleiding naar arbeidsmarkt Persoonlijke ontwikkelingsplannen POP  Bouwbaan

p. 7 C. Engagementen FVB-FFC Constructiv Onderwijsverstrekkers BSO/TSO/BuSO

p. 8 C. 1. Engagementen FVB Constructiv  FVB-bijscholingen voor leerkrachten en lln. : gratis voor onderwijsverstrekker Financiering in bouwprojecten RTC-OVL FVB-handboeken : korting 75% Fema-Feproma : ter ondersteuning van uitrusting en voorzieningen voor bouwopleidingen in de school Lokaal vacatureaanbod i.s.m. werkgeversorganisaties bij afgestudeerde leerlingen kenbaar maken Digitaal lesmateriaal : samenwerken bij ontwikkeling digitaal lesmateriaal en didactische lessenpakketten m.b.t. nieuwe technologieën

p. 9  Helpen zoeken naar kwaliteitsvolle stageplaatsen voor lln. (en lkn.  bedrijfsstages) Instroom leerlingen in bouwopleidingen verhogen : tonen recente bouwrealisaties, getuigenissen arbeiders met succesvolle carrière, … POP voor leerling  op vraag van school : geschikte stageplaats en traject naar werk Afgestudeerde leerlingen  opmaak van begeleidingstraject met intensieve ondersteuning, bemiddeling, begeleiding, jobcoaching en registratie voor en tijdens tewerkstelling

p. 10 C. 2. Engagementen onderwijsverstrekkers  Toetreden met al haar bouwopleidingen Persoonsgegevens alle leerlingen uit 3e graad + aanduiden welke leerlingen geslaagd zijn op einde schooljaar Up-to-date houden databank via webinterface : vroegtijdige schoolverlaters! Stimuleren van bedrijfsstages voor lkn. minimum 1 week

p. 11  Bereid om nieuwe technologieën te integreren i/d bouwopleidingen School staat open voor samenwerking met alle actoren voor organisatie GIP (BSO/TSO) en/of kwalificatieproef (BuSO) Samenwerking met FVB en lokale sociale partners om instroom in bouwopleidingen te verhogen School wendt zich tot FVB indien ondersteuning gewenst bij realisatie van POP van haar leerlingen

p. 12 Kwaliteitsvolle stages voor bouwleerlingen  In overeenstemming met : ■Regelgeving op organisatie schooljaar voor wat stageperiodes betreft (SO 74) ■Onderrichtingen van de ministeriële omzendbrieven betreffende stages Kwaliteitsvolle stages in bouwbedrijven PC 124 Bijzondere aandacht  rol stagementor (bedrijf) en stagebegeleider (school) ■Stagecharter = hulpmiddel

p e + 6 e jaar7 e jaar BSO6w of 30d4w of 20d TSO3w of 15d6w of 30d (Se-n-Se) KwalificatiefaseIntegratiefase 4 e jaar5 e jaarabo-jaar BuSO3w of 15d (max) 6w of 30d (max) 700u werkervaring (min)

p. 14 D. Toetredingsvoorwaarden  Toetredingsovereenkomst ondertekenen vóór 7/12/2010 School levert persoonsgegevens (incl. rrn. !) van alle bouwleerlingen uit de 3e graad (BSO/TSO) of KF+IF (BuSO) via webinterface en duidt op het einde van het schooljaar aan welke lln. geslaagd zijn (opvolgen doorstroming, stage, vca,…): deadline 15/12/2010www.constructiv.be School bezorgt namen van de vroegtijdige schoolverlaters  FVB kan mogelijkheden van bijkomende opleidingen kenbaar maken

p. 15 E. Duurtijd en opzegprocedure  Afgesloten voor onbepaalde duurtijd Jaarlijks opzegbaar door aangetekend schrijven

p. 16 Vragenronde Contacpersoon FVB Constructiv : mevr. Karolien Moens 