Naar een geïntegreerd beleid van Gents Universitair Erfgoed Danny Segers Gentse Universitaire Musea 15/5/2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op zoek naar een kader voor bewaring en selectie: de situatie van het wetenschappelijk erfgoed aan de VUB Prof. Dr. Frank Scheelings.
Advertisements

Een walvis in de stad Wetenschappelijke collecties en de publieke zichtbaarheid van de universiteit Geert Vanpaemel Commissie Academisch Erfgoed 15 mei.
Erfgoed en Plattelandsbeleving in het Meetjesland
Vrijwilligers vóór ouderen, tegen sociaal onrecht
Studiedag en boekvoorstelling over academisch erfgoed in Vlaanderen 15/05/2014 Interuniversitair Platform voor Academisch Erfgoed i.s.m. ETWIE.
De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
De SAE: het Nederlandse platform voor academisch erfgoed Esther Boeles ‘Academisch erfgoed: van en voor wie?’ Werkconferentie / 4 mei 2012 – Antwerpen.
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
WELKOM Vrijwilligersbijeenkomst De WENDE Programma  20.05: Waarom deze bijeenkomst  20.10: Samen vooruit -Huidige situatie & voorstellen -Waar.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
academisch erfgoed 15 mei 2014
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Masterproef en Onderzoek voor Psychologie en Onderwijskunde
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Cocreatie in de opsporing
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Inventarisatie Academisch Erfgoed in Vlaanderen Werkconferentie vrijdag 4 mei 2012 Academisch Erfgoed: van en voor wie?
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Het examenreglement en flexibiliteit: Topsport en studie Topsportcommissie o.l.v. Prof. Gert Vande Broek.
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
Universiteit Gent – Oktober 2013 Universiteit Gent.
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
HAN Faculteit Educatie.
René Dekker Directeur Collectie
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
CEPHIR – academische werkplaats Rotterdam Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area’
Missie, visie, strategie & jaarplan
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
TNO Automotive Interactie tussen Onderwijs en Industrie op de Automotive Campus Licole Consultancy1.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Competentiegericht leren vmbo
Doctoreren aan de Faculteit Diergeneeskunde nieuwe stijl (DS)
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Evaluatie . Duurzame Zorg Academische Werkplaats Limburg
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Project Proceshuis Road show
Werken aan de wereld Mbo-studenten als actieve wereldburgers (SBOS) Introductie.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
User-Group NL MSP Nieuwjaarbijeenkomst 2012 Welkom!
1. 2 JAARVERSLAG  Wat vooraf ging  Missie  Doel  Structuur en Organisatie  Projecten  SWOT.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
WELKOM !! Bij de bachelorvoorlichting Biologie en Medische Biologie 7 november 2015.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
STUDIE NEDERLANDS dr. habil. Marketa Štefková Comenius Universiteit Bratislava, Slowakije De beste keuze van mijn leven !
Ontwikkelingen die leiden tot unieke mogelijkheden voor funderend energieonderzoek en relocatie Rijnhuizen– missie “physics for energy” Samenleving– “sense.
Annik Leyman – EWI-Focus - 12 Oktober 2010 Aantrekkelijkheid van Vlaanderen voor buitenlandse onderzoekers Annik Leyman (ECOOM-UGent) EWI-Focus 12 Oktober.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Een museum is géén bedrijf!
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
Laagveengebied Groningen
Traject Voeding Onderzoek naar culinair erfgoed en het beheer ervan in Vlaanderen en Brussel. Sarah Luyten Centrum Agrarische Geschiedenis Plaats, 28 december.
Transcript van de presentatie:

Naar een geïntegreerd beleid van Gents Universitair Erfgoed Danny Segers Gentse Universitaire Musea 15/5/2013

21 september 1815: Willem I wordt koning der Nederlanden Installatieplechtigheid van de Universiteit in de troonzaal van het Gentse Stadhuis (9 oktober 1817) Schilderij van M. Van Bree – Rijksmuseum A’dam

Onderwijs en onderzoek als bron van academisch erfgoed onderwijs onderzoek demonstratie collecties Academisch erfgoed

Erfgoed collecties C OLLECTIES MET BEHEER “ MUSEUM ” “ BEWAARPLAATSEN ” D OELGROEP : ‐breed publiek ‐studenten ‐onderzoekers H ERGEBRUIK VAN DE STATISCHE COLLECTIE : ‐tonen ‐studie van de statische collecties V ALORISATIE O PGESLAGEN IN KELDERS ‐Bewaard voor reservestukken ‐Objecten worden ontmanteld AFVOER Schemerzone bedreigde collecties zwerfgoed Nog actief gebruikte collecties S UPERVISIE : ‐vakgroep ‐faculteit D OELGROEP : ‐studenten ‐onderzoekers G EBRUIK : ‐onderzoek ‐onderwijs ‐Tentoonstel- lingen Indeling van de collecties

Bron: “Balans en perspectief, Academisch erfgoed in Vlaanderen” – studie Situatie in Vlaanderen 2012 Situatie aan de UGent 2012Situatie aan de UGent 2014

Beheerde collecties aan de UGent in musea 1.Museum voor de Geschiedenis van de Geneeskunde 2.Het Archeologisch Museum 3.Etnografische Verzamelingen 4.Museum Morfologie 5.Museum voor Dierkunde 6.Plantentuin 7.Museum voor de Geschiedenis van de Wetenschappen         Afstanden: 1-4: 9 km 1-3: 2,5 km 1-4: 4,5 km 3-4: 3 km 4-2: 7,5 km Samenwerkingsverband Gentse Universitaire Musea (GUM)

Naar een geïntegreerd museumbeleid Project: “Gentse Universitaire Musea” Stuurgroep (collecties): neemt beslissingen Vier werkgroepen : I.Concept (vaste opstelling?) II.Integratie (onderlinge samenwerking) III.Publiekswerking IV.Collectiebeleid & inventarisering Directe link met bestuur Universiteit Gent – beheerder Jeroen Vanden Berghe → beleid wordt actief uitgewerkt

Huidige plannen

Een museum over de wetenschappelijke praktijk Kernboodschap: Introductie in wetenschappelijk denken en wetenschappelijke praktijk (alfa, bèta, gamma) Reflectie over de betekenis van wetenschap (+ ethiek en maatschappelijk debat op gang brengen)

Uitwerking rond vier thema’s (story boards) HoofdthemaSub thema’s “Nature of Science” -methodiek: wat definieert wetenschap -menselijke drijfveer -grenzen van wetenschap Ontstaan van wetenschap met markante personaliteiten Evolutie en trends verteld aan de hand van personages van de disciplines vertegenwoordigd in collecties Wisselwerking tussen wetenschap en maatschappij -waar zien we concrete resultaten van wetenschap in de maatschappij? -hoe en in welke mate heeft een maatschappelijke context invloed op wettenschappelijke bedrijvigheid Uitdagingen voor en toekomst van wetenschap (reflectieruimte, audiovisueel en inspelend op actualiteit, met beperkt aantal objecten of wisselende objecten in de spotlight plaatsen waarrond kan gereflecteerd worden)

(Inter)Nationale betrokkenheid van het GUM GUM deelname aan International conferenties UMACSIC Universeum UMIS… Internationale museum contacten Boerhaave Utrecht Gustavianum Hunterian Göttingen Groningen … eUniverCities SAE - Nederland U4

Collecties in onderwijs en onderzoek Vroeger: didactisch en onderzoeksmateriaal En nu (actieve collecties, maar ook statische collecties): – Bachelor- en masterproeven – Practica, stages – Publicaties (uit onderzoek op en met de collecties)

Academisch erfgoed als bron van Onderwijs en onderzoek Onderwijs (bachelorprojecten, stages, praktische oefeningen bij lessen, …) Onderzoek (masterthesissen, onderzoek op collecties, …, doctoraten, …) Academisch erfgoed (naast de actieve collecties ook de erfgoedcollecties) Hoe de studenten bereiken??

In structuur van museum moet een ZAP lid aanwezig zijn i.onderwijsopdrachten vanuit het museum zelf zijn belangrijk; → dit is een bron om studenten aan te trekken ii.Aanwezigheid van een ZAP lid opent mogelijkheden van (co-)promotorschap van onderzoeksprojecten (binnen en buiten universiteit) Pijnpunt: financiering van onderzoek langs klassieke onderzoekskanalen is zeer moeilijk

Hoe de studenten bereiken?? Collecties moeten opengesteld worden voor taken verbonden aan onderwijs en onderzoek i.Voor de actieve collecties: geen probleem voor zowel onderzoek als onderwijs ii.Erfgoedcollecties: kunnen en moeten ook gebruikt worden voor onderwijs en onderzoek → begeleiden van bachelorprojecten, masterthesissen, … Pijnpunt: er is geen universitair personeel in het kader van onderwijs aanwezig (assistent, praktijkassistent, …) → veel taken worden gedragen door conservatoren en vrijwilligers.