14-12-2013Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigen Kracht-conferenties
Advertisements

Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Centrale werkwinkel D:
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Realisatie kindcentrum
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Marco Oving Projectleider
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Presentatie gemeente Beek
Titel: Groeiproces de Ceder.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Nationale Conferentie Kleine Scholen  De Weebosch - Bergeijk 14 december 2013.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Logical Framework Approach
Krimpen met perspectief
Kwaliteit zit ‘m in kleine dingen!
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Samenwerken in burgerschap
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
‘it takes a village to raise a child’
Stichting Cultuurpad Primair anders! Onze missie: het bieden van brede ontwikkelingskansen voor kinderen van 4-14 jaar door: Cultuureducatie een vaste.
Karel Lhermitte, Plattelandsacademie LG. It takes a village to raise a child! London is a collection of 1000 villages. Germaans Romaans.
NME: kiezen, leren, meedoen
Lokale voorzieningen van twee kanten bezien Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Rivierenland in eigen hand Leefbaarheid verbeteren door eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid van bewoners van kleine kernen in het Rivierengebied.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst ‘Werken aan een pro-plan’ 18 april 2013.
Nationale Kleine Scholen Conferentie welkom Organisatie: Gemeente Bergeijk Dorpsraad De Weebosch wificode = buurthuis.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Mooiland in Oss introductiebijeenkomst Wijk- en Dorpsraden gemeente Oss donderdag 5 februari 2015.
Presentatie Executieve functies
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
1 EEMSDELTA Regio Eemsdelta De regio Eemsdelta werkt aan het Woon- en Leefbaarheidplan -het vormt de regionale afspraken over leefbaarheid, woningbouw.
Hoe spelen we daar in de dorpen op in? Presentatie: 4 maart 2015 Veranderingen in de zorg.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Sociaal netwerk methodiek
IKC Klarendal.
Geïntegreerde schoolverbetering
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Informatiebijeenkomst subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen- Wittem, 20,21 en 22 april.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Welkom Presentatie inzake verkenning herfinanciering. 09 mei 2016.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Presentatie Inloopavond Integraal Kindcentrum Zevenhoven Noordeinde 26 oktober 2016, Teylersplein Nieuwveen.
Samen werken aan leefbaarheid
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Presentatie Rode Bosbes
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch) kleine scholen, grote plannen

Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Missie kwalitatief goed basisonderwijs in leefbare kleine kernen “it takes a village to raise a child”

Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Visie hoogst mogelijke kwaliteit van onderwijs band tussen school en dorp versterken zeggenschap over school terug naar ouders ouders en gemeenschap spelen een actieve rol in iedere leefbare, kleine kern hoort een goede dorpsschool

Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Wat verstaan we onder een leefbare kern? inwoners dragen actief bij betekenisvolle burgerinitiatieven bruisend verenigingsleven voor iedere leeftijd voldoende voorzieningen

Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Aspecten van ons plan kwaliteit van het onderwijs organisatie van de school rol van de ouders financieel relatie school en dorp

Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Kwaliteit van het onderwijs veilige (leer)omgeving gekwalificeerde leraren leerkrachten hebben maximaal tijd voor onderwijzen aandacht voor normen en waarden persoonlijke aandacht passend onderwijs goede voorbereiding op vervolgonderwijs

Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Schoolorganisatie “Zo klein als mogelijk, zo groot als nodig” juridische vorm:coöperatie één centrale coöperatie, gevormd door de scholen in de dorpen zo veel mogelijk lokaal regelen platte organisatie leerlingenaantal is een aandachtspunt

Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Rol van de ouders vertrouwen in de school en het plan grote eigen inbreng, bijvoorbeeld  inzet in het onderwijs  organiseren van activiteiten rondom de school  klein onderhoud  beheer en facilitaire taken

Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Financieel overzicht van binnenkomende geldstromen: - overheid -extern kunnen we de kosten reduceren door bijv. zelfwerkzaamheid? transparant beheer

Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Relatie school - dorp de school is niet alleen onderwijs school is belangrijk voor een dorp, en het dorp is belangrijk voor de school welke partijen zijn nog meer gebaat bij een school in het dorp en kunnen ons (onder)steunen?

Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Vervolgacties na de conferentie start als een experiment regelgeving voorziet (nog) niet in dit soort initiatieven versterken fundament school en dorp breder dan het dorp  leg relaties met regio en stad creëer win – win situaties gebruik de sterke punten van kleine scholen