Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch) kleine scholen, grote plannen
Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Missie kwalitatief goed basisonderwijs in leefbare kleine kernen “it takes a village to raise a child”
Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Visie hoogst mogelijke kwaliteit van onderwijs band tussen school en dorp versterken zeggenschap over school terug naar ouders ouders en gemeenschap spelen een actieve rol in iedere leefbare, kleine kern hoort een goede dorpsschool
Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Wat verstaan we onder een leefbare kern? inwoners dragen actief bij betekenisvolle burgerinitiatieven bruisend verenigingsleven voor iedere leeftijd voldoende voorzieningen
Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Aspecten van ons plan kwaliteit van het onderwijs organisatie van de school rol van de ouders financieel relatie school en dorp
Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Kwaliteit van het onderwijs veilige (leer)omgeving gekwalificeerde leraren leerkrachten hebben maximaal tijd voor onderwijzen aandacht voor normen en waarden persoonlijke aandacht passend onderwijs goede voorbereiding op vervolgonderwijs
Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Schoolorganisatie “Zo klein als mogelijk, zo groot als nodig” juridische vorm:coöperatie één centrale coöperatie, gevormd door de scholen in de dorpen zo veel mogelijk lokaal regelen platte organisatie leerlingenaantal is een aandachtspunt
Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Rol van de ouders vertrouwen in de school en het plan grote eigen inbreng, bijvoorbeeld inzet in het onderwijs organiseren van activiteiten rondom de school klein onderhoud beheer en facilitaire taken
Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Financieel overzicht van binnenkomende geldstromen: - overheid -extern kunnen we de kosten reduceren door bijv. zelfwerkzaamheid? transparant beheer
Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Relatie school - dorp de school is niet alleen onderwijs school is belangrijk voor een dorp, en het dorp is belangrijk voor de school welke partijen zijn nog meer gebaat bij een school in het dorp en kunnen ons (onder)steunen?
Nationale Kleine Scholen Conferentie kleine scholen, grote plannen Vervolgacties na de conferentie start als een experiment regelgeving voorziet (nog) niet in dit soort initiatieven versterken fundament school en dorp breder dan het dorp leg relaties met regio en stad creëer win – win situaties gebruik de sterke punten van kleine scholen