Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T 09 265 80 00 | F 09 265 80 01 | E | MUZIEKEDUCATIE IN VLAANDEREN (BE) EXCLUSIEF.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
POD maatschappelijke integratie
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
VIVIS BEKOSTIGINGSSYSTEMATIEK Cluster 1 14 december 2007 Frits Grevink
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
OVSG, de gemeente maakt school
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Het leerkansenprofiel in Den Haag
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Artforum Kunstenorganisatie binnen landelijk jeugdwerk
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
ruimtevaarder Wat zie je? Wat voel je? Wat denk je?
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
VIGeZ vzw © maart 2009
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
P. 1 Onderzoek naar het aantal en de activiteiten van de allochtone vrouwenverenigingen Op basis van dossiers ingediend bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
KUNSTENCENTRUM WAALWIJK 1 CENTRUM VOOR KUNSTEDUCATIE.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
1. Voorgeschiedenis ◦ Cultuur ◦ Jeugd ◦ Onderwijs 2. Gedeelde visie 3. Doelstellingen 4. Beleidsmatige verankering 5. Actieplan.
Kunstonderwijs op maat
D E BIKKELHARDE PRAKTIJK Presentatie over het conservatorium.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Introductie vragenlijst instroom-doorstroom-uitstroom
Huis voor de Kunsten Limburg Roermond Platform Amateurkunst Heerlen 21 april 2015.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
1. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Een korte geschiedenis.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
3 Beleidsprogramma’s –Cultuureducatie met kwaliteit –Versterking Actieve Cultuurparticipatie –Talentontwikkeling en Manifestaties.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
WAK - Waregem.
Welkom!.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Functiebeschrijvingen DKO
Transcript van de presentatie:

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | MUZIEKEDUCATIE IN VLAANDEREN (BE) EXCLUSIEF OF INCLUSIEF GEÖRIENTEERD? Pieter Meuwissen Adjunct van de directeur bij Vlamo (Vlaamse Amateurmuziekorganisatie) Gebaseerd op presentatie door Filip Santy (directeur Vlamo), zoals voorgesteld op de WMC-conferentie 2009

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Inhoud 1.Muziekeducatie in Vlaanderen: huidige situatie 2.Evaluatie en ontwikkelingen 3.Exclusief of inclusief? 4.Conclusie

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Muziekeducatie in Vlaanderen Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) Formele kunstopleiding Directe subsidiëring door het Ministerie van Onderwijs Netwerk van Jeugdmuziekateliers Minder formeel Private initiatieven Locale orkesten Mogelijkheid om een instrument te leren spelen en op te treden met een orkest

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) Voorzien, gesubsidieerd en gecontroleerd door de Vlaamse Gemeenschap-Ministerie van Onderwijs Parallel met de basisonderwijs (-12) en middelbaar onderwijs (12-18) Mogelijke voorbereiding op hoger muziekonderwijs (+18)

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) Gericht op artistieke opleiding van jongeren en volwassenen en heeft tot doel: Bij te dragen tot de persoonlijke ontwikkeling Te leren hoe deze kunstvormen toe te passen, individueel of in groep (orkest, dansgroep, theatergroep) Jongeren voorbereiden op hoger kunstonderwijs De kwaliteit van het sociale en culturele leven in Vlaanderen te verbeteren

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) Beschikbaar in 263 gemeenten (op 308) 1250 verschillende locaties 167 academies: –101 academies MWD (Muziek, Woord & Dans) –66 academies voor Beeldende Kunsten –NIEUW: KUNSTACADEMIE (september 2009): ( Muziek, Woord, Dans en Beeldende Kunsten) 88% is stedelijk/gemeentelijk onderwijs

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse werking en de accomodatie (gebouwen, instrumenten, logistiek, supplementaire kosten,…) De Vlaamse Regering spendeert jaarlijks +/- € aan het DKO: 2% van het totale budget van het Vlaamse onderwijs Meer dan 90% voor lonen (4.076 FTE)

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) Bijkomende opleiding (naast dagonderwijs of job) Voor jongeren en volwassenen Op vrijwillige basis (gemotiveerde leerlingen) Individuele coaching door getrainde leerkrachten Vast curriculum (opgelegd door wet van 31/07/1990 ) Kwaliteitscontrole door de overheid Prijs: €/jaar/leerling (08-09), ± 3 u/week

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) Focus op Oefening in muziek lezen, zingen, theorie, schrijven en het bespelen van een instrument Lange traditie van (klassieke) muziekscholen Voorbije decennium: introductie van jazz, popmuziek en folk Populairste instrumenten zijn piano en gitaar

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Verdeling leerlingen DKO studenten Constante groei van 2.3% / jaar

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Muziek: p. ♂ ♀ Verdeling leerlingen muziekonderwijs

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) Leerlingen moeten een cluster van vakken volgen: combinatie van instrument, theorielessen en ensemblespel/zang (koor) Drie graden (curriculum van 10 jaar) Publiek optreden voor een externe jury aan het einde van elke graad (solo en/of ensemble) Getuigschrift per graad (indicatie v. niveau)

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Partners van Deeltijds Kunstonderwijs Basis- en middelbare scholen Basisschool: 20% leerlingen in DKO Middelbare school: 10% leerlingen in DKO Hoger kunstonderwijs (incl. conservatoria) DKO kan jongeren voorbereiden op professionele carrière Amateurkunsten(bv Vlamo, Koor&Stem) Samenwerking DKO - locale orkesten/koren Locale culturele instellingen Samenwerking DKO – Culturele Centra en actoren

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Recente vernieuwingen Initiatie (locaal ondersteund): muzikale / instrumentale training voor kinderen -8 Introductie van folk- and ethnisch instrumenten… Integratie theorie-instrument-ensemble HaFaBra directie & Koordirectie Muziekles voor mensen met een beperking

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Evaluatie Bamford Rapport (2007) Kunst- en cultuureducatie in Vlaanderen Reflectiegroepen ( ) Discussieplatformen (DKO - Culturele Partners) Rapport: “Verdieping-Verbreding” (2008) Perspectieven voor vernieuwing in het DKO

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Bamford Rapport (Enkele van de) Aanbevelingen –Er moet verschil gemaakt worden tussen kunsteducatie en cultuureducatie –Meer aandacht voor diversiteit en voor kinderen met speciale behoeften

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Rapport “Verdieping – Verbreding” Basis voor breed publiek debat op een nieuw decreet basis & middelbaar onderwijs Kunsteducatie (vrijwillig) Hoger Onderwijs Socioculturele Sector Amateurkunsten Sector DKO

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Rapport “Verdieping – Verbreding” Decreet 1990: –Meer aandacht voor amateurkunsten –Niet enkel aandacht voor talent in kader van hoger kunstonderwijs Nieuwe missie DKO met 2 strategische doelen: –Artistiek onderwijs aanbieden aan de actieve kunstbeoefenaar –Kunst- en cultuureducatie promoten in basis- en middelbare scholen

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Toekomstige ontwikkelingen? Nieuw Decreet? –Innovaties in structuur en inhoud van DKO: Modeltraject: geörienteerd op doorsnee publiek en amateurkunstenbeoefenaar Getalenteerde leerlingen: individueel traject als voorbereiding op hoger onderwijs Idee van “muzisch” netwerk: scholen, muziekscholen, culturele actoren… –Te onderzoeken: nood aan competentie bij leerkrachten?

DansMuziekMediaBeeldDramaCrossover Terugkommoment Muzische Vorming 4 Doorstroom Facultatief Crossover Specifiek Algemeen Studio 3 Facultatief Crossover Specifiek Algemeen Atelier 2 Labo 1 Veld ORIËNTATIE Mogelijke nieuwe structuur DKO

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Exclusief of inclusief geörienteerd? DKO = blanke middenklasse

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Exclusief of inclusief geörienteerd? Participatiedrempels –Imagoprobleem –Inschrijvingskosten –Mobiliteit en afstand –Sociale netwerken –Tijd, leeftijd, familie –Informatie, communicatie, P.R.

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E | Uitdagingen voor de toekomst Complex en tegenstrijdig DKO is verschillend van kunsteducatie (lange termijn vs. korte termijn) Vlaams DKO: vele unieke eigenschappen DKO = kwaliteit = hoog niveau amateurorkest Amateurkunsten  DKO  Amateurkunsten

Vlamo vzw, Bijlokekaai 8, 9000 Gent | T | F | E |