Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lokaal het verschil maken Over kinderarmoede en lokale strijdmiddelen
Advertisements

Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Ervaringen in samenwerking
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
Veranderingen in de zorg
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Edukans 4 april 2017.
Onderwijs en kinderarbeid
De school en het onderwijs
Bijdrage gebaseerd op mijn diss
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
IVRK EN HET FAMILIERECHT Ccra-symposium 27 juni 2012 Toepassing van het ivrk in de Nederlandse rechtspraak Mr E.A.A. van Kalveen.
Brede school in Berkenbos
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Harmonisatieplannen kabinet
Het Wmo loket 7 februari 2007 Floor Kaspers. De achtergrond van de Wmo Motto: Meedoen Decentraliseren Financieel: AWBZ.
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
De goed-gevoel-stoel1 Voeg hier het logo van je eigen organisatie in De goed-gevoel-stoel Geef je goed gevoel een stevige stoel! Eigen naam Datum Organisatie.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Het nationaal kinderarmoedebestrijdingsplan
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Concluding observations – Onderwijs (1) Ontwikkelen van een coherente strategie rond inclusief onderwijs Toekennen van de nodige financiële, materiële.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Stichting Leergeld Zoetermeer
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Administrateur-generaal
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
PRESENTATIE raadsbijeenkomst SLIEDRECHT 15 juni 2011.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Vzw Balavikas. Balavikas betekent: ‘Breng het kind op een hoger peil’ De vzw steunt projecten voor kinderen en jongeren met een beperking in Zuid-India.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
Groot worden met te weinig kansen.
Vluchtelingen en asielzoekers
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Gezondheidsverschillen
De collecte is voor Red een Kind.
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Ongezond Voedsel en Preventie
Trefdag Huis van het Kind Zaventem
Transcript van de presentatie:

Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting 1

Eerste kinderjaren - uitdagingen  Ontoereikendheid van de diensten voor kinderen  Kinderopvangdiensten hanteren voorbijgestreefde principes  Ouders stuiten op hun weg naar dienstverlening op hindernissen  Te weinig nadruk op het sociale- inclusiepotentieel van onderwijs en zorg tijdens de eerste kinderjaren 2

Eerste kinderjaren - aanbevelingen  De eerste kinderjaren moeten worden erkend als een cruciale fase die overheidsinvestering vereist in diensten die voor iedereen toegankelijk zijn  Dienstverlening tijdens de eerste kinderjaren moet worden omkaderd met duidelijke kwaliteitscriteria, met inbegrip van beroepskwalificaties, erkenning, opleiding, verhouding personeelssterkte/aantal kinderen, pedagogische opvattingen en waarden. 3

Onderwijs en opleiding - uitdagingen  Hindernissen op de weg naar kwaliteitsonderwijs  Onvermogen om werk te maken van bredere leerresultaten voor kinderen  Kinderrechten komen onvoldoende aan bod 4

Onderwijs en opleiding - aanbevelingen  Elk kind moet toegang hebben tot kwalitatief inclusief onderwijs dat het welzijn en de emotionele, sociale en fysieke ontwikkeling van kinderen bevordert.  Alle financiële hindernissen die onderwijs in de weg staan, moeten worden weggewerkt. Door de noodzakelijke aanvullende ondersteuning te bieden, moet kansarmoede waardoor kinderen het moeilijk hebben om voluit te leren en zich te ontwikkelen, worden uitgeschakeld.  Er moeten extra inspanningen worden geleverd om kinderen tot het einde van hun leerplicht school te laten lopen door de steun van ouders bij schoolvoltooiing aan te moedigen en door aangepaste leertrajecten uit te stippelen voor voortgezet onderwijs. 5

Gezondheidszorg - uitdagingen  Te weinig aandacht voor de gezondheidstoestand van kwetsbare kinderen  Te weinig aandacht voor de toegang van kinderen tot gezondheidsdiensten  De geestelijke gezondheid van kinderen verdient meer aandacht 6

Gezondheidszorg - aanbevelingen  Er moet bijzondere aandacht worden besteed aan kinderen om ongelijkheden op het gebied van gezondheid af te vlakken en om de universele toegang tot gezondheidszorg voor arme en maatschappelijk uitgesloten groepen te waarborgen, onder meer via een universele dekking van de ziekteverzekering.  Op grond van de erkenning van de eerste kinderjaren als cruciale fase voor de fysieke, geestelijke en emotionele ontwikkeling van kinderen, moeten alle kinderen verzekerd zijn van toegang tot gezondheidsbevorderende en preventieve programma's.  Geestelijke gezondheidsdiensten moeten worden uitgebreid en toegankelijk worden gemaakt voor meer zorgbehoevende kinderen. 7

Milieu en huisvesting - uitdagingen  Initiatieven omtrent huisvesting en milieu besteden te weinig aandacht aan kinderen 8

Milieu en huisvesting - aanbevelingen  Het belang van het kind moet in overweging worden genomen en worden geïntegreerd in de stedelijke en ruimtelijke ordening (bijv. het recht van kinderen om in hun buurt te spelen en school te lopen)  Betaalbare en kwaliteitsvolle huisvesting voor gezinnen met kinderen verzekeren als langetermijnoplossing en als alternatief voor onnodige verhuizingen en schoolwissels. 9

Kinderbescherming en sociale dienstverlening - uitdagingen  Beperkte aandacht voor preventieve maatregelen met betrekking tot kinderbescherming  EU-acties leggen meer de klemtoon op de dimensie criminaliteit-immigratie dan op de dimensie bescherming-preventie 10

Kinderbescherming en sociale dienstverlening - aanbevelingen  Kinderbescherming en sociale dienstverlening waarborgen een vroegtijdige interventie en preventieve dienstverlening om de meest kansarme gezinnen bij te staan en zo een escalatie van problemen te voorkomen  Ervoor zorgen dat kinderen niet worden weggerukt uit hun gezinnen omwille van een gebrek aan zorgmiddelen. Gezinnen moeten daarentegen voldoende steun krijgen om zelf voor hun kinderen te zorgen. Er moeten inspanningen worden geleverd om de deïnstitutionalisering van kinderen te bevorderen.  Een betere maatschappelijke insluiting van alle kinderen die niet in een gezinssituatie leven 11

12

13