WWW.JONGERENWELZIJN.BE P 1 Pip - Onderwijs. WWW.JONGERENWELZIJN.BE P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september 1990 2 Individualisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
SAMENVATTING SMS LEERLINGEN TEVREDENHEIDSCIJFERS Onze schoolReferentiegroep Deze peilingVorige peilingAlle scholen 1.Kunstzinnige oriëntatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Deel 2 van de presentatie
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
Elke 7 seconden een nieuw getal
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Evaluatie van een proces
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Motiverende Gespreksvoering
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Ante Groep 14.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Rookstopcursus voor jongeren
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Handelingsgericht werken
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
De gezonde school en genotmiddelen
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Leerlingenbegeleiding
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Transcript van de presentatie:

P 1 Pip - Onderwijs

P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie Aansluiting Bestaande programma’s Individualisatie Aansluiting Bestaande programma’s Huisonderwijs

P Knelpunten Geen continuïteit in het onderwijs Te weinig differentiatie in het lessenaanbod Te weinig programma/richting/sturing in het onderwijs Te weinig inschatten van de beginsituatie van jongeren Te heterogene onderwijsgroepen 3

P Organisatie Continu Onderwijsscreening Theoretische en praktijkvakken Trajectprofielen Handelingsplan 4

P Verbeterpunten Aansluiting op ‘reguliere’ onderwijs Niet alles! Onderwijstaal Eindtermen / ontwikkelingsdoelen CLB 5

P 6 Project Verbindingsfunctionaris Op weg naar een stucturele samenwerking

P Projectjaar 1 & 2 Resultaatsgebieden: Onderwijsregelgeving Onderwijssituatie verbeteren Onderwijs informeren Adviezen formuleren Ondersteuning bij probleemdossiers 7

P Projectjaar 1 & 2 Eindverslag: Kwalificatiegericht Dialoog Leerlingbegeleider als brugfiguur 8

P Projectjaar 3 Resultaatsgebieden: Structurele samenwerking Opwaardering 9

P 10 Engagementsverklaring Een gezamenlijk initiatief

P Genomen engagementen 11 Welzijn Minister Onderwijs Structurele samenwerking Vorming Leerling- begeleiders RegelgevingInspectie School GI / GFC CLB AfwezigheidContactname Leerling / Ouders School zoeken DoelenAfspraken Anderstaligen +17-jarigen VoorzieningTerugkeer

P Tevredenheidsonderzoek Onderzoeksvragen: Situatie vóór de opname in de GI? Contactname kort na de opname in de GI? Samenwerking tijdens het verblijf in de GI? Verloop van de terugkeer naar school? 12

P Vóór de opname… Kennis van problemen? 71% JA21% AANVOELEN8% NEE Begeleiding op school? 75% JA25% NEE Succesvol? 25% NVT11% POS. EVOL.64% NEE 13

P Tijdens de opname… Samenwerking? 53% JA47% NEE Doelen? 17% JA83% NEE Acties? 51% JA49% NEE 14

P Tijdens het verblijf… Nakomen afspraken - school? 86% JA14% NEE Nakomen afspraken - GI? 90% JA10% NEE Andere verwachtingen? 37% JA63% NEE 15

P De stap terug naar school… Voorbereiding? 48% JA52% NEE Nakomen afspraken - leerling? 81% JA19% NEE Andere doelstellingen? 36% JA64% NEE 16

P Op school… Regelmatige leerling? 61% JA39% NEE Redenen? +/- 20%: Andere school, Niet komen opdagen, Nieuwe plaatsing, Geschorst, Meerderjarig Extra aandacht? 78% JA22% NEE (gedrag, motivatie, spijbelen, attitudes, invullen werkplekleren) 17

P Tevredenheid 18

P 19 Onderwijsinspectie Doorlichting

P Criteria huisonderwijs ontplooiing van de volledige persoonlijkheid en de talenten, voorbereiding op een actief leven als volwassene, eerbiediging voor culturele waarden, bevordering van het respect voor de grondrechten van de mens. 20

P Vragen gelijkwaardigheid aan de Vlaamse ontwikkelingsdoelen, eindtermen? meer kennis en vaardigheden? 21

P 22 Eén taal… Pedagogische begeleidingsdiensten

P Leerkrachten: verwachtingen? 23

P Leerkrachten: voeten referentiekader? 24

P Evaluatie & vervolg Evaluatie Op maat Leerrijk Aanpak Vervolg Eénmalig project Afstemmen, schoolplan, onderwijsvormen, vakinhoudelijke ondersteuning, evalueren, klassenraden, uniformiteit, leerstoornissen, sticordi-maatregelen, anderstaligen, verslaggeving, … 25