Krimpen met perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
Startpagina CWI presentatie.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie gemeente Beek
De Praktijk van Doordecentralisatie in het Voortgezet onderwijs
Van bestrijden naar begeleiden: demografische krimp in Nederland
Bevolkings- ontwikkeling Krimp Vergrijzing en Ontgroening
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
1 Prof. dr. B. Denters Hoogleraar Bestuurskunde (UT) Wetenschappelijk directeur KennisInstituut Stedelijke Samenleving (KISS) In de kramp vanwege de krimp?
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Maatschappelijk Aanbesteden
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Passend Onderwijs en Leerlingenvervoer
Kim Andriessen 05 Juli 2010 Topdorpen in de Alblasserwaard – Vijfheerenlanden.
Ouderavond 10 oktober 2012  Opening door Arie Schep (bestuur)20.00 uur  Samenvatting ouderavond juni20.10 uur  Nieuwe ontwikkelingen20.20 uur  Werkgroep.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Harmonisatieplannen kabinet
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Ieder kind de best passende ontwikkeling
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
De Sociale Draagkracht van Dorpen in Borsele Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Bevolkingsdaling gevolgen voor bestuur en financiën 26 mei 2008.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Wat kunnen we eraan doen?
De toekomst maak je zelf
Handelingsgericht werken
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Omgaan met Krimp “Alleen er in en samen er uit” VO Congres 26 maart 2015.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderzoek Bekostiging Voortgezet Onderwijs Te downloaden via:
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Krimp. DE VERENIGING KLEINE KERNEN NOORD-BRABANT Provinciale vereniging, werkgebied Noord-Brabant Noord-Brabant: 215 dorpen, totaal inwoners =
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
ALV - sessie Financiën November
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Bevolkingskrimp: begeleiden en benutten.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Groeien dankzij krimp ? Leudal, 13 september 2011.
Krimp als motor voor beweging
Regionale samenwerking: Vanuit urgentie en/of perspectief
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
REGIONALE SAMENWERKING
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Verschillen in onderwijskansen
Transcript van de presentatie:

Krimpen met perspectief Demografische ontwikkelingen, gevolgen en kansen voor het basisonderwijs Masterclass Krimp Regio Achterhoek Winterswijk, 22 oktober 2012 Roosje van Leer, STAMM CMO

Agenda Wat is krimp en waar komt het door? Wat zijn gevolgen voor het basisonderwijs? Wat zijn zinvolle oplossingsrichtingen Doorkijkje naar situatie voortgezet onderwijs Adviezen Stellingen Voorstellen: projectleider onderzoek Onderwijs en Krimp Drenthe, Rapport eind april gepresenteerd op conferentie Gevolgen van krimp voor primair onderwijs in Drenthe: getalsmatig + inhoudelijk & Oplossingsrichtingen - Veel advieswerk voor schoolbesturen in N-NL

Krimp?

Krimp? Krimp = minder inwoners Op termijn ook minder huishoudens Veranderende samenstelling bevolking: Vergrijzing (meer ouderen) Ontgroening (minder kinderen) Prognose provincie Gelderland: vanaf 2028 meer sterftes dan geboortes. Gelderland als geheel gaat krimpen vanaf 2034; in regio Achterhoek is krimp al ingezet. Voornaamste oorzaak: er zijn minder vrouwen in vruchtbare leeftijd dan 10 jaar geleden. Is gevolg van invoering pil  sterke daling aantal geboortes begin jaren ‘70. Achterhoek ook: negatief binnenlands migratiesaldo. Er trekken meer mensen weg dan er naar Achterhoek toe komen.

Krimp in het basisonderwijs

Leerlingendaling: landelijk fenomeen Bron: Interbestuurlijke Voortgangsrapportage Bevolkingsdaling 2012

Achterhoek In Achterhoek sterkste krimp verwacht in gemeente Bronckhorst. Bron: Interbestuurlijke Voortgangsrapportage Bevolkingsdaling 2012

Verwachte ontwikkeling 0-14 jarigen Achterhoek Provincie Gelderland: vanaf 2010 daling aantal basisschoolkinderen. In 2022 in meeste regio’s weer toename. Achterhoek: vanaf 2025 aantal jaren stabiel, daarna volgende daling. Heeft te maken met afname aantal geboorten tussen 2000 en 2010. Achterhoek is enige regio in Gelderland waar daling dus doorgaat: in 2050 32% minder basisschoolleerlingen dan in 2010. Index: 2010=100. Bron: Bevolkingsprognose Gelderland 2012

Gevolgen voor het onderwijs

Gevolgen krimp basisgeneratie (Middel-)grote scholen worden kleiner: Gevolgen voor bedrijfsvoering: financiën, huisvesting, personeel Risico’s voor kwaliteit Aandacht nodig voor: Behoud van diversiteit / keuzevrijheid Borgen bereikbaarheid Gesprek over leefbaarheid dorpen Veel kleine scholen in Drenthe: van ruim 300 scholen zijn er 38 met <50 ll, 47 met 40-80 ll Gemeentelijke opheffingsnorm Aa en Hunze = 31, wettelijk absoluut minimum is 23. Alle scholen hebben te maken met knelpunten op gebied van financiën / bedrijfsvoering Als scholen klein worden, ook knelpunten op gebied van kwaliteit Als basisgeneratie in regio klein wordt, risico voor omvallen deel vd scholen  minder diversiteit Als laatste school in dorp sluit: risico voor leefbaarheid Leefbaarheid: vooral als laatste school in dorp sluit. Diversiteit / keuzevrijheid: vooral als één vd scholen in dorp sluit, waardoor bijv bijzonder onderwijs specifiek onderwijstype verdwijnt . Kleine scholen worden nog kleiner: Onder opheffingsnorm

Instandhouding kleine school? Kwaliteit Leefbaarheid versus Financiën Diversiteit Wanneer het aantal leerlingen op een kleine school drie jaar onder de wettelijke opheffingsnorm komt, stopt de rijksbekostiging. Zolang het aantal boven de opheffingsnorm blijft, is open blijven of sluiten een keuze van het schoolbestuur – en in het geval van het openbaar onderwijs ook van de gemeente. De belangrijkste argumenten om een kleine school open te houden liggen op het terrein van leefbaarheid en diversiteit. De belangrijkste argumenten om tot sluiting over te gaan liggen op het vlak van kwaliteit en bedrijfsvoering. Steeds meer partijen vinden dat kwaliteit zwaarder zou moeten wegen dan nabijheid en diversiteit. Zij pleiten daarom voor het clusteren en opschalen van basisscholen. Vier hoofdargumenten. Voor veel schoolbesturen wegen argumenten links uiteindelijk zwaarder dan argumenten rechts. Rechts gaat over wat wenselijk is, links over wat mogelijk is.

Oplossingsrichtingen Rapport biedt ‘menukaart’ aan mogelijke oplossingen voor genoemde problemen. Oplossingen zijn grofweg te verdelen in aantal categorieën … (naar volgende sheet)…

Oplossingsrichtingen Krimp bestrijden Niets doen Ieder voor zich: marktaandeel vergroten Quick wins: Bedrijfsvoering: financiën, huisvesting, personeel Kwaliteit Samenwerking zonder fusie Samenwerking met fusie Oplossingen voor leefbaarheidsvraagstukken KRIMP BESTRIJDEN: Regio krimpt, ‘maar ons dorp niet’: aantrekken/ behouden jonge gezinnen Kansen op succes? Op regionaal niveau geen duurzame oplossing: kannibalisme NIETS DOEN: Consequenties: Toenemende financiële problemen schoolbesturen Scholen worden kleiner, met risico’s voor kwaliteit Bij sluiting scholen zonder afstemming: willekeurige ‘gaten’ in onderwijslandschap, met risico’s voor bereikbaarheid en diversiteit IEDER VOOR ZICH: Proberen groter deel van kleiner wordende taart te krijgen Duidelijke profilering op onderwijskundig concept, identiteit en/of kwaliteit Samenwerking in Brede School, met bso en andere partijen Aanbod 7-7 Etc. Risico’s van deze strategie: kannibalisme, groei van de ene school gaat ten koste van de andere Als krimp in regio hard gaat, voorkom je hiermee niet de krimp van een school (vergt enorme vergroting marktaandeel!) Dus: niet verstandig om alleen hier op in te zetten

Wie is aan zet?

Taken en verantwoordelijkheden Stelt regels en kaders vast Bekostiging onderwijs (ook: kleine scholen toeslag) Wet- en regelgeving (ook: regels m.b.t. fusies, opheffingsnorm) Systematiek van BRIN-nummers: rem op samengaan scholen Regierol via Nationaal Netwerk Bevolkingsdaling. Onderwijshuisvesting Onderwijsbeleid waaronder leerlingenvervoer, leerplicht, lokale educatieve agenda, voortijdig schoolverlaten en onderwijsachterstandenbeleid; Toezicht op financiën van het openbaar onderwijs Zorgen voor voldoende scholen voor openbaar onderwijs Leefbaarheid Budgettering Kwaliteit van het onderwijs.

Voortgezet onderwijs

Gevolgen voor VO en MBO Leerlingendaling ook in voortgezet onderwijs en mbo onontkoombaar Gevolgen: Remanentiekosten, kosten overhead relatief hoog Minder leerlingen  minder geld  minder formatie Kwaliteit te handhaven? (combiklassen) Aanbod te handhaven? (profielen, sectoren)

Gevolgen voor regio Aandeel potentiële beroepsbevolking in totale bevolking daalt  mogelijk tekort aan arbeidskrachten in bepaalde sectoren Verschraling aanbod voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs vergroot risico Kwalitatief goed onderwijs behouden voor regio is belangrijk om bevolking vast te houden en toekomstige arbeidskrachten op te leiden

Adviezen

Adviezen Tijdig handelen is nodig: wacht niet tot krimp is ingezet, maar reageer op prognoses. Krimp vraagt om afstemming: voer gesprek over gewenste spreiding onderwijsvoorzieningen met alle schoolbesturen in regio Afstemming vraagt om regie: gemeenten kunnen deze rol oppakken vanuit verantwoordelijkheid voor huisvesting en leefbaarheid Ga (als school) gesprek aan met ouders over wat nodig is om kwaliteit te blijven bieden; kan dat op kleine school? Ga (als gemeente) gesprek aan met dorp wat nodig is voor behouden leefbaarheid (leerlingenvervoer, alternatief voor ontmoetingsfunctie) Redeneer vanuit gezamenlijk belang: goed onderwijs bereikbaar houden Heb oog voor emoties betrokkenen; communiceer zorgvuldig en betrokken Uitdaging groot: Het basisonderwijs in Drenthe staat het komend decennium voor de grote uitdaging om zich aan te passen aan een sterke daling van het aantal leerlingen. In Drenthe als geheel zal het aantal basisschoolleerlingen krimpen met 13% in de periode tussen 2011 en 2020. In sommige gemeenten loopt de daling in dezelfde periode op tot 30%. De krimp slaat het hardste toe in gemeente Westerveld, De Wolden, Midden-Drenthe en Aa en Hunze (alle meer dan 25%). Verschillende prognosemodellen leiden tot verschillende prognoses, maar de trend is in alle gevallen dezelfde: de daling die in sommige gemeenten al een aantal jaar geleden is ingezet, zal de komende jaren verder doorzetten. De dalende leerlingenaantallen stellen scholen en schoolbesturen voor grote vraagstukken, met name op het gebied van financiën en onderwijskwaliteit. Als scholen sluiten, spelen er daarnaast ook vraagstukken op het gebied van diversiteit en leefbaarheid. Krimp biedt kansen: Krimp dwingt betrokkenen tot een herbezinning op essentiële zaken als de gewenste kwaliteit en spreiding van onderwijsvoorzieningen, en kan daarmee een impuls geven aan kwaliteitsverbetering. De ‘wet van de stimulerende achterstand’ kan ervoor zorgen dat partijen de krimp niet alleen gaan ‘begeleiden’, maar ook ‘benutten’. Er komen in de toekomst wellicht minder scholen in Drenthe, maar als het proces in goede banen wordt geleid, kunnen dit wel bétere scholen worden.   Gevolgen financiën Alle scholen die te maken hebben met een daling van leerlingenaantallen krijgen te maken met vraagstukken op het gebied van bedrijfsvoering (financiën, personeel, huisvesting). Dit heeft te maken met het verschijnsel van de remanentiekosten: minder leerlingen betekent minder inkomsten, terwijl de kosten voor huisvesting en personeel voor een deel gelijk blijven. De dalende inkomsten worden slechts ten dele gecompenseerd door de kleine scholen toeslag. De financiële gevolgen van krimp kunnen schoolbesturen doen besluiten om scholen samen te voegen of te sluiten. Gevolgen personeel Krimp zorgt ervoor dat er nauwelijks nieuwe docenten kunnen worden aangesteld, en mogelijk docenten ontslagen moeten worden. Dit zorgt voor vergrijzing van het personeelsbestand, met hogere kosten. Op termijn kan de vergrijzing zorgen voor een docententekort. Drenthe heeft er belang bij om hoog opgeleide werknemers te behouden voor de regio. Gevolgen kwaliteit Daalt een school onder een bepaald aantal leerlingen, dan ontstaan er knelpunten op het gebied van onderwijskwaliteit. De Onderwijsinspectie constateert dat kleine scholen vaker ‘(zeer) zwak’ zijn. Kleine scholen zijn kwetsbaar: zowel op het gebied van organisatorische kwaliteit, als van didactische, pedagogische en professionele kwaliteit. Een kleine school brengt risico’s met zich mee voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en voor de onderwijsprestaties. Bovendien komt de professionele kwaliteit van leerkrachten en management onder druk, terwijl deze juist van cruciaal belang zijn voor de onderwijsprestaties. Een kleine school wordt daarmee erg kwetsbaar. Steeds meer schoolbesturen beraden zich op de gewenste minimumomvang voor een school vanuit het oogpunt van kwaliteit. Dit kan uitmonden in het besluit om scholen samen te voegen: hetzij verschillende scholen binnen één bestuur, hetzij over de grenzen van denominaties heen. Gevolgen diversiteit Gevolgen leefbaarheid?

Stellingen

Stellingen De uitdaging van krimp is groot, maar krimp biedt ook kansen Krimp vraagt om samenwerking: tussen onderwijsbesturen onderling, tussen besturen en gemeenten, tussen PO en VO De school van de toekomst is een school waarbinnen verschillende levensbeschouwingen een plaats vinden Kwaliteit vraagt om schaalvergroting Gemeenten moeten regierol op zich nemen om schoolbesturen te bewegen tot samenwerking