Allochtonen in het hoger onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Structuur secundair onderwijs
De school en het onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Allochtonen in het hoger onderwijs: Factoren van studiekeuze en studiesucces bij allochtone eerstejaarsstudenten Promotoren M. Lacante, R. Van Esbroeck,
Indonesië.
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
Hangjongeren in Limburg: Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral, wat drijft hen? Een kwantitatieve studie naar het (anti)sociaal karakter van rondhangen als.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Wie ben ik?.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Diversiteit & Discriminatie
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg Astrid Altena Mariëlle Beijersbergen Judith Wolf Cliëntprofielen van bewoners van voorzieningen voor lang verblijf.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
Hoe persoonlijk is leven zonder werk? Gijselinck Jolien 1BaTPB3 R Academiejaar Bron: Peelman, K. & Valkeneers, G. (2010). Hoe persoonlijk.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
ROLMODELLENWERKING sinds 2009…. DOEL sensibiliseren informeren: geen sid-in adviseren: geen CLB rekruteren: geen promo.
De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Flankerend Onderwijsbeleid
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
Voorstelling kansarmoedeatlas
EEN VEILIGE THUISHAVEN
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Kansarmoede in de kleuterschool
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Transcript van de presentatie:

Allochtonen in het hoger onderwijs

Wie vindt de weg naar het hoger onderwijs? Er wordt vastgesteld dat er een ophoping is van problematieken bij deze doelgroep Studenten met een lage socio-economische achtergrond zijn bijzonder kwetsbaar Dit geldt voor zowel allochtone als autochtone jongeren Allochtone jongeren: personen van wie de nationaliteit, geboorteplaats en/of familienaam, verwijst naar een andere (dan een Belgische) etnische achtergrond Autochtone jongeren: jongeren waarvan de beide ouders in België zijn geboren

De doorstroming van secundair naar verdere opleiding is nog altijd problematisch Uit studies wordt vastgesteld dat autochtonen en allochtonen uit de laagste socio-economische groep minder doorstromen naar het hoger onderwijs Allochtonen kiezen beduidend meer voor universitair dan voor hogeschool onderwijs, en dit binnen elke SES-groep SES: Sociaal Economische Status Autochtonen opteren relatief meer voor hogeschoolonderwijs

Meest populaire richtingen zijn economische richtingen, gevolgd door rechten en sociale richtingen Er is een verschil in studiekeuze tussen allochtonen en autochtonen Autochtonen kiezen minder uitgesproken voor economische opleidingen, meer voor lerarenopleiding Allochtonen kiezen meer voor opleidingen met hoge status

Ook is er verschil tussen beide groepen in vooropleiding Binnen de groep TMA-allochtonen is de aanwezigheid van de bso-afgestudeerden een belangrijke factor, deze personen hebben dus geen optimale vooropleiding genoten TMA-allochtonen: allochtonen van vooral Turkse origine TMA-mannen van bso studeren beduidend meer verder TMA-vrouwen van een lage SES-groep studeren beduidend meer verder

Wie slaagt, wie faalt? Het slaagcijfer in het eerste jaar hoger onderwijs ligt voor alle allochtone groepen lager, vooral bij TMA-allochtonen De oorzaken van deze lage cijfers liggen bij het aanvangsprofiel van de student: zijn/haar doelstellingen en engagementen en het proces van aanpassing aan het nieuwe milieu

Opleidingsniveau van de ouders Er komen relatief minder allochtonen voor waar de ouders een diploma behaalde van secundair of hoger onderwijs, de meeste van de ouders behaalden slechts een diploma van lager onderwijs Bij de autochtonen hadden alle ouders minstens een diploma van secundair of hoger onderwijs behaald

Werksituatie van de ouders Veel TMA-allochtonen zijn vaak afkomstig uit gezinnen waar de vaders niet beroepsactief zijn (werkloos, ziek, met pensioen, overleden) Hoe lager de SES, hoe hoger de beroepsinactiviteit

Objectieve etniciteit en/of SES? Etniciteit: gevoel van verbondenheid tussen leden van een etnische groep op basis van ras, cultuur, taal… Als de objectieve etniciteit en SES samen worden opgenomen, dan is alleen “objectieve etnische identiteit” kenmerkend SES blijft een zwak kenmerkende rol spelen ten aanzien van het studieresultaat Objectieve etniciteit en SES spelen binnen de allochtone groepen een onderling inwisselbare rol

Vroegere schoolloopbaan Bij de start van het hoger onderwijs is er een groot verschil tussen allochtonen en autochtone studenten in type secundair onderwijs dat ze gevolgd hebben De meerderheid volgde de richting aso, de tweede groep tso/kso en de groep waarvan de minste allochtonen doorstromen zijn afgestudeerden van het bso Het verloop van lager en secundair verliep ook niet zo vlot: velen moeten blijven zitten Hierdoor is er ook minder interesse in het hoger onderwijs

Cognitieve vaardigheden en mogelijkheden Er werd vastgesteld dat allochtonen voor alle cognitieve vaardigheden (numerieke, ruimtelijke en verbale) lager scoren dan de autochtone groep Er werd ook vastgesteld dat meer allochtonen die Nederlands als moedertaal hebben slagen Bij gezinnen met een laag economisch en cultureel kapitaal, ligt het taalgebruik al op een lager niveau Hierdoor bouwen kinderen een taalgebruik uit waaruit het moeilijk wordt om de Nederlandse taal aan te leren

Leervaardigheden en attitudes In het secundair onderwijs is er geen studiemotivatie bij allochtonen en autochtonen, dit zal later natuurlijk zorgen voor problemen Tijdens weekdagen investeren ze minder tijd voor hun studies en wonen de les niet meer bij Bij autochtonen is dit minder erg, zij nemen meer tijd voor hun studies en wonen de les bij

Einde!