Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit literatuuroverzicht VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

GAMES in het onderwijs.
Cultuur in Beeld Utrecht, 25 november 2013 Gebaseerd op Art and Socialization Ineke Nagel Harry Ganzeboom International Encyclopedia of Social and Behavioral.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
SURF: Internationalisering en ICT
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
= DIVERSITEIT van NIEUWSGIERIGHEID
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
De pedagogische meerwaarde van ICT?
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
1 Digitalisering in Europees perspectief Veranderende context... veranderende vaardigheden? New skills for new jobs is het EU-credo.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Gelijke kansen op school: het kan!
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Visie mediawijsheid KB
ICT zonder beperkingen
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Internationale beurs voor excellente leerlingen
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
Samenlevingsschool / KC
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit literatuuroverzicht VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde

retoriek rol ICT in onderwijsvernieuwing de digitale of kenniskloof, haves – have nots (ICT-)onderwijsbeleid VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit en gelijke onderwijskansen? -> allerlei hypothesen en verwachtingen

hypothesen en verwachtingen: Yates (2001): ‘democratisch model’ Volman & Van Eck (2001): SES en ethniciteit studenten Selwyn (2002): ‘ICT for socially inclusive purposes’ Clegg e.a. (2003): globalisering & techno-determinisme Shields (2000), Geser (2001): ICT in onderwijs en sociale ongelijkheid? en de empirie? VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit

1. onderwijs en samenleving VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit

VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen De informatiesamenleving? wat maakt de samenleving anders? sociale ongelijkheid? onderwijs? technologie?

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen De informatiesamenleving? Castells ‘information age’ ICT-revolutie, econ. crisis, sociale bewegingen ongelijkheid: versch. analyses onderwijs: bel. in onderscheid ‘ selfprogrammable’ en ‘generic labour’; informatie- verwerkingsvaardigheden

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen De informatiesamenleving? Bell ‘postindustrial society’ veranderende sociale structuren theoretische kennis = spil van technologie, econ. groei en klasse-indeling onderwijs en sociale gelijkheid: persoonlijke merite en technische vaardigheid

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen De informatiesamenleving? Miles IT als drijvende kracht voor verandering onderwijs bel. rol in kennismaking met en ontwikkeling IT sociale ongelijkheid: toegang & verspreiding IT

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen De informatiesamenleving? Technologie = Castells: wetensch. kennis mbt methode om dingen op re- produceerbare wijze te doen Bell: brug tssn cultuur en sociale structuren Miles: statistische categorie (breed)

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen De digitale kloof? toegang = onvoldoende ( Frissen ) + historiek van internet ( Castells ) fase >< in = ontwikkeling ( Steyaert & de Haan; Dekkers ) ingebakken ongelijkheid vaardigheden ( Steyaert & de Haan )

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen De sociale context? Social informatics “... is a new working name for the interdisciplinary study of the design, uses and consequences of information technologies that takes into account their interaction with institutional and cultural contexts.” (Kling, 2000, p. 218)

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen De sociale context? Social informatics >< technologisch determinisme impaktstudies vs gevarieerd effect ‘socio-technical network’

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen De sociale context? Social informatics technologische vs sociale toegang > dan functionaliteit, ook wijze en structuren van communicatie

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen Vlaamse onderwijsvernieuwing? Aktieprogramma PCKD (lagere en secundaire scholen) STIHO-projecten (universiteiten en hogescholen) “bieden van gelijke kansen voor iedereen” Onderzoek?

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen Belangrijk onderwerp binnen onderwijssociologie Verschillende opvattingen: gelijke kansen, gelijke behandeling en/of gelijke uitkomsten? Weinig recent onderzoek mbt hoger onderwijs > deelname >< democratisch

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen <> studiekeuze, slaagkansen ngl beroepscat. - Nicaise (2001, 2002) participatie HO vooral afh. v. onderwijsniveau gezinshoofd, dan inkomen; gn verschil in uiteindelijk behalen diploma - Tan (1998)

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen eens gekozen voor richting iuniversitair onderwijs speelt sociale herkomst geringe rol Lacante & Schodts (1997) participatie en slaagkans afh. v. scholingsgraad ouders - Loosveldt & Pickery (1998) => aandacht voor input en output, weinig voor ‘behandeling’

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen Nieuwe leeromgevingen (nlo)? ‘e-learning’ (van Braak e.a., 2002) ‘online learning environment’ (Berge, 2000) elektronische leeromgevingen (Te Velde, 2002) ‘new learning environment’ (Jamieson, 2000)

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen Nieuwe leeromgevingen (nlo)? ‘ total learning environment’ (Radloff, 1998) digitale leeromgeving (Mirande, 1997) ‘paperless class’ (Lackie, 2000) ‘virtual learning’ (Shields, 1996)

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen Nieuwe leeromgevingen (nlo)? Hangt samen met visie op de lerende samenleving (Edwards, 1999); legt de link met de samenleving als ‘learning networks’ (+ belang van skills en making sense)

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen Nieuwe leeromgevingen (nlo)?  NLO als aanvulling, alternatief of gemengd met klassieke LO  rol van ICT  LO student – LO onderwijs  brede leeromgeving  plaats voor het sociale

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen... en gelijke onderwijskansen? schaarse literatuur Attewell & Battle (1999): studenten met lagere SES halen minder voordeel uit PC-bezit Selwyn e.a. (2002): toegang tot PC buiten universiteit levert voordeel op

Nieuwe leeromgevingen en gelijke onderwijskansen aan de universiteit VFO-studiedag 2003Hilde De Wilde 1. onderwijs en samenleving 2. onderwijsinnovatie in Vlaanderen 3. gelijke onderwijskansen 4. nlo en gelijke onderwijskansen... en gelijke onderwijskansen? van Braak (2002): studenten SO: thuismilieu > schoolmilieu ter verwerving van digitale vaardigheden van Braak e.a. (2002): onderzoek naar verwachtingen van studenten tov ‘e-learning’