CA 10 Trends College 2- 25 april 2013 C206a.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
De marketing-omgeving
Over consumenten, gedrag en marketing
Referaat D Lonneke Oosterop Nina Roos Stefan Hirschman Job Rietbergen
Verbinden met energie Sporen naar de toekomst met GPX op basis van ICT en energie.
Politieke Besluitvorming
Geld verdienen met trends Les 2. 1.Blog gevonden? Modulehandleiding geprint? Vragen over de inhoud? 2.Trends gevonden? Google? 3.Opdracht A 4.Uitwisselen.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Fun of functie in Haarlem?
Natuurbescherming en vakbondswerk(?) Bert De Wel, ACV studiedienst.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Geld verdienen met trends
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
Het zoeken en vinden van trends
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
De HR-Businesspartner als servant-leader
Zhivago Holwijn & Caspar Worst
Workshop Trendwatching&Trendanalyse
Onderwijs en democatisch burgerschap
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Een eerste kijk op trends
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 4: De wereld indelen.
Aantekening §2 Aids in Afrika.
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
Swot analyse
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Vooraf: van - naar.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Het begint bij het jonge kind
8.2 en 8.3: solidariteit en arbeid Nakijken (inleveren) Intro HC HW.
Criminaliteit & Rechtsstaat
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
Advies presentatie Peter Bechtold Mandy Minkels Jeroen Dusseldorp
Lifestyle Voeding.
INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Transformatie Een conceptueel kader STORE Joep Konings Tim Goesaert Stijn De Ruytter Jo Reynaerts EWI Focus: Meten van de Transformatie - Nulmeting 26/09/2012.
CV202A Jochem, Thies, Marnix, Silvia, Loulou en Lauren.
Cluster- en ketenonderzoek Gemert-Bakel uitgevoerd door: gemeente Gemert-Bakel i.s.m. BKG Bart Janssen Thema-avond BKG – 15 oktober 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Jongeren laten zich horen
Lifestyle Voeding.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Marketing Week 3 les 1.
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Beleid en regelgeving Les 1.
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
ECONOMIE en IT (A stroom)
Transcript van de presentatie:

CA 10 Trends College 2- 25 april 2013 C206a

Vandaag Zes trendfactoren Micro-, maxi- en megatrends Inzoomen en uitzoomen Oefeningen

Intro Trendonderzoekers voorspellen niet de toekomst Futuring-methode Kwalitatief en kwantitatief

Zes trendfactoren Economie Demografie Technologie Politiek Cultuur en Sociologie Ecologie

Economie Hierbij gaat het om het effect dat economie heeft op koopkracht van de mensen. Voorbeelden: opkomst van de creditcard in de VS, de economische groei in Azië en de stijgende olieprijs.

Demografie Deze factor richt zich op de bevolkingssamenstelling. Belangrijke kenmerken zijn: leeftijd, geslacht, ras, woonplaats en bezigheden van de bevolking. Voorbeeld: vergrijzing.

Technologie Technologie leidt tot nieuwe uitvindingen, elke nieuwe technologie verdringt een oudere. Voorbeeld: biotechnologie is de toepassing van organismen voor de ontwikkeling van nieuwe stoffen, voeding en medicijnen.

Politiek Deze factor is de invloed van de politiek op maatschappelijke ontwikkelingen en het gedrag van mensen Voorbeeld: internationale ontwikkelingen zoals verdwijning van de Berlijnse Muur.

Cultuur en Sociologie Hierbij zijn vooral de normen en waarden die in ons land gelden van belang. Zoals het beeld dat mensen hebben van zichzelf, anderen, de wereld, religies of organisaties. Voorbeeld: mensen zien zichzelf onafhankelijker en zelfstandiger van elkaar en van de overheid.

Ecologie Deze factor heeft vooral betrekking op de natuur en het milieu. Voorbeeld: de opkomst van groene stroom.

Trendfactoren De trendfactoren bestuderen we om consumentengedrag te begrijpen. Deze factoren bepalen in welke richting maxi- en microtrends zich ontwikkelen. Voorbeelden: demografie, economie en politiek.

Micro-, maxi- en megatrends

Microtrends Micro: kenmerkt zich binnen marktniveau als product of dienst. De levensduur van deze trend is tussen de 0-5 jaar. Voorbeeld: Pokémon, Big Brother, Tamagotchi

Maxitrends Bij de maxitrend staat de consument centraal vanwege haar behoeftes. De levensduur van deze trend is tussen 5-10 jaar. Voorbeeld: behoefte aan avontuur, controle of emotie.

Megatrends Een megatrend kenmerkt zich binnen de maatschappij. De levensduur van deze trend is 10-30 jaar. Voorbeeld: vergrijzing en individualisering.

Voorbeeld van een macrotrend met bijbehorende mini- en microtrend Megatrend: feminisme Maxitrend: sexy zijn Microtrend: rode liptstick

Samengevat

Inzoomen Mega trend: global warming Maxi trend: duurzaam leven Micro trend: biologische producten

Oefening Bedenk een voorbeeld van een trend op alle drie de niveaus en vermeld de trendfactor die daarbij een rol speelt. (5 minuten)

Voorbeeld Mircotrend: mode  Low budget reizen bijpassende trendfactor: economie   Maxitrend: verandering in de belevingswereld  gezonder leven bijpassende trendfactor: ecologie Megatrend: maatschappelijke ontwikkelingen  feminisme bijpassende trendfactor: politiek

Oefening Bedenk een voorbeeld van een macrotrend en ga inzoomen op de achterliggende details, totdat je de maxi- en microtrend hebt gevonden. (5 minuten)

Voorbeeld Megatrend: globalisering ↓ Maxitrend: verhoogde interesse in andere culturen Microtrend: verhoogde interesse in uitheemse gerechten

Bronnen H. Roothart & W. van der Pol (2005), Van Trends naar Brands. F. Maenhoudt (2010), Trends, Leren, Zien Begrijpen

Einde College 2- 25 april 2013 C206a