Inhoud Inleiding Over het onderwijs in Singapore Wijze lessen Een masterplan Het vervolg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De zin en onzin van escrow
Ervaringen in samenwerking
Edushock leerfestival
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Rotary International Vrede goodwill en verstandhouding bevorderen.
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
VTB Technasium Vakcollege
1 Cloud Computing & SaaS boodschap and werkgroep Educatie & PR February © EuroCloud –
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Het Nederlandse onderwijs:
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
REA en kleine gemeenten
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Missie, visie, strategie & jaarplan
De kern van het arrangeren
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Voorlichtingsavond: maandag 20 januari Open Huis: 25 januari Hartelijk welkom!
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
moderniseren van het curriculum.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Voorlichtingsavond: donderdag 15 januari (Klaverstraat) Open Huis: donderdag 22 januari ( Goudsbloemlaan) zaterdag 24 januari (Klaverstraat) Hartelijk.
Honoursonderwijs in HBO
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
‘Verduurzaming Scholenbouw ’ De wereld na 2015 ’ Een fundamentele omslag in het denken … Marco van Zandwijk Ruimte-OK Ruud van Vliet Klimaatverbond Nederland.
Professional Development Schools - Rijnmond
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Transcript van de presentatie:

Singapore achteraf Frans Schouwenburg

Inhoud Inleiding Over het onderwijs in Singapore Wijze lessen Een masterplan Het vervolg

Inleiding Reis door Kennisnet georganiseerd Op verzoek van de VO-raad ICT-focus naast de International Principals Convention

Stedelijk Lyceum Enschede Ad van der Wiel KLG-SKOG&E Sjoerd Slagter Vo-raad Pieter Hendrikse OMO Peter Lucas Vo-raad Toine Maes Kennisnet John Monsewije SVO/PL Erik Verhulp Digischool Marjan Freriks Hogeschool A’dam Arend Runia Landstede/SSCO Jan van den Akker SLO Hans Reiber Stedelijk Lyceum Enschede Kees Blokland Landstede Leo van Beek Quadraam Wim Blok BOOR Frans Schouwenburg Kennisnet Jos Kusters Ruud de Moor Stephan de Valk GEU/Noordhoff Jan Wiegers Cito Pieter Hettema Cedergroep

Het onderwijs in Singapore Sinds 1965 Centrale sturing (“democratuur”) Geen hulpbronnen, dus investeren in kennis Blik naar de wereld Docenten gerekruteerd uit top 30% studenten Masterplan 1: Building the foundation Masterplan 2: Seeding innovation Masterplan 3: Strengthening and scaling Gebrek aan creativiteit oplossen: Investeren in autonome scholen (“funded to be different”), eigenaarschap, self-assessment Nauwe samenwerking ministerie en scholenveld (job rotation) Op maandagochtend zijn we ontvangen door het Ministerie van Onderwijs. Singapore is een jong land, dat weliswaar in naam een democratie is, maar zeer centraal gestuurd wordt. Van de ruim tachtig zetels in het parlement zijn er 3 in handen van de oppositie. Singapore is ook een land zonder natuurlijke hulpbronnen en met veel natuurlijke vijanden in haar omgeving. Dit heeft geleid tot de conclusie, dat investeren in kennis het verschil moest maken. En dat doen ze dus ook. In allerlei rankings staat Singapore hoog.  Docenten worden gerekruteerd uit de top 30% van alle studenten. Ruim tien jaar geleden is Singapore gestart met het eerste masterplan for ICT in Education. Inmiddels wordt het derde masterplan uitgerold. Titel van het eerste plan was: building the foundation. Het tweede plan heette: seeding innovation en het derde heet: strengthening and scaling. Er zit een ontzettende drive, doelgerichtheid en systematiek in alles wat de Singaporezen doen. We zijn zeer onder de indruk en soms zelfs een beetje jaloers. Zoveel overtuiging. In de presentaties op de eerste ochtend was ook de zeer nauwe samenwerking tussen het Ministerie en het scholenveld voor ons, Nederlanders, een bron van verbazing. In Singapore is het bijvoorbeeld heel gewoon, dat mensen uit het veld afwisselend werkzaam zijn voor het Ministerie en voor de scholen. Een mooie vorm van jobrotation, waardoor mensen wederzijds van elkaar weten wat er speelt en waarom dingen soms lopen zoals ze lopen. Opmerkelijk is hoe de Singaporezen hun multiculturele context, terwijl er een Chinese dominantie van ruim 70% is, als kracht van het land benadrukken. De sfeer in Nederland is momenteel op dit punt wel anders.

vervolg Carrièrepad docenten: Master track Specialist track Leadership track Trend: Teach less,learn more Compacter nationaal curriculum, vrijheid, maar resultaat Values: respect, responsibility Always remember your size, your population Inspiratie uit Denemarken vanwege goed gebruik schoolruimte

Teach less,learn more Eigenaarschap bewerkstelligen Compacter curriculum Curriculum 2015: self-directed and collaborative learning through effective use of ict Cyber Wellness http://www3.moe.edu.sg/bluesky/tllm.htm Teach less,learn more Compacter nationaal curriculum, vrijheid, maar resultaat

Opvallende schoolbeelden

Overeenkomsten in strategie Equip the teacher Professional development Integration into curriculum Action research

13.000 leermiddelen vrij beschikbaar DIGISCHOOL 13.000 leermiddelen vrij beschikbaar

OPEN LEERMIDDELENDATABASE leermiddel.org 13.000 gratis leermiddelen 200 nieuwe p. mnd. 250.000 downloads p. mnd. Digischool en Kennisnet beheren 35 communities voor docenten PO en VO Totaal 200.000 leden Lidmaatschap gratis

NODIG LEERLIJNEN DOELEN FEATURES LESSENMAKER COMMUNITY SOLIDE DATABASE MAKEN, ARRANGEREN SOLIDE DATABASE FEATURES LEERMIDDEL.ORG COMMUNITY

LEERLING BETERE RESULTATEN COMMUNITY BETER ONDERWIJS OPTIMALE BEGELEIDING ALTERNATIEVE LEERWEGEN LEERMIDDEL.ORG COMMUNITY

Wens scholen Flexibiliteit Maatwerk Actueel Aanpasbaar Tijd- en plaats ongebonden Gevarieerd ‘Just in time’

Waarom lukt het ons niet?

Bezuinigingen en leraartekort als kans! Verhaal voor bestuurders IPVO en rectoren/bestuurders Concept Disruptive innovations Toegepast op onderwijs  - zoek non-consumption - zet alternatieven neer - doe dit wel grondig met teams en investeringen op functie en rol - nader onderzoek -landelijke initiatieven voor virtuele schoolprogramma's waarvan school en individu klant zijn - We willen anders, ontkomen aan het systeemgerichte en het docentgerichte Onderzoeken richt zich op verschillende zaken: Stand van zaken - uitlichten de discrepantie tussen docent en manager Impact van ict en van veranderingen Vier in balans conclusies staan - leiderschap in Balans kan dit voor uw situatie verfijnen als begin voor innovatieve trajecten Nieuwe werkelijkheid: De wereld is veranderd - communication by  the crowds alles in netwerken - mooiste voorbeeld in meest onverwachte sector: veeteelt Kenniseconomie vs opkomende landen - scholen stellen hier niets tegenover Aanstaande bezuinigingen op onderwijs Lerarentekort Eisende consument? Als school moeten we die  koesteren! Oplossende denkrichtingen: Voorbeelden uit andere landen - video, afstandleren Voorbeelden uit eigen land - leermiddelen, digischool, voorbeelden erik Zoeken naar mogelijkheden in eigen situatie, landelijk ondersteunen

user-generated content leerling- gerichte technologie kansen voor virtueel aanbod non-consumption lerarentekort bezuinigingen gebruikersplatforms eisende klanten

Wijze lessen Overeenkomsten tussen Nederland en Singapore Inspiratie uit de gedrevenheid, planmatigheid Op iedere school werden de plannen herkend en uitgevoerd Duidelijke en ambitieuze missies voelen goed Scholen kunnen en moeten zich duidelijk presenteren naar buiten In Nederland moeten we het niet van de politiek hebben, dus zelf eigenaarschap ontwikkelen Urgentie is hoog: aardgas is op, kennis = nieuwe aardgas Airco maakt de docent onverstaanbaar…

Masterplan 4 nl Create your targets…yourself Poverty is no excuse for failure (Andy Hargreaves)

mp4nl model macro uitgewerkt mensen waartoe wat hoe processen visie implementatie- strategie incentives wat hoe processen curriculum macro uitgewerkt

Macro: Waar willen we nationaal naar toe? waartoe Goed zijn is niet meer goed genoeg In sociaal – (welzijn) en economisch opzicht (welvaart) is TOP de standaard aan het worden (Kennis in brede zin als nieuwe aardgas) Context: …de tijd dringt (urgentie) …in een internationaal perspectief (anderen wachten niet) … we snappen dat we knelpunten hebben; mag geen rem op ambitie zijn

Macro: Wat kan onderwijs bijdragen? Geen potentieel onbenut laten (streven naar hoogst haalbare) Stimuleren van onbegrensde nieuwsgierigheid Verspilling is onacceptabel Iedereen betrekken Karaktervorming van belang Eigentijds onderwijs is de trend! Vertrouwen is altijd beter Brug slaan naar omgeving (public engagement) Powerful professionalism (vanuit eigen kracht standaard bepalen) Richtinggevende eisen stellen (wat moeten leerlingen goed kunnen en kennen) : schots model Urgentie zelf voelen en daarna anderen betrekken waartoe wat

Macro: Wat kan onderwijs bijdragen? waartoe Visie ontwikkelen Ambities stellen Ambities realiseren In tempo In partnership wat

Macro: hefbomen waartoe wat hoe Non-consumption Voorbeeldgedrag (rolmodel) Sturen op verbinden grote initiatieven Focus op bestuursniveau Flexibele en individuele leerroutes zijn niet: “nice to have” maar “need to have” Technologie faciliteert onderwijsuitdagingen Activeren eisende consument Docenttalent benutten (functiedifferentiatie) De leerling als kracht en change agent (onderwijspartner) Leren doe je overal Kennis, kunde en karakter in samenhang Eigenaarschap goed beleggen Schaamte als veranderingsmotor waartoe wat hoe

MP4VO Model: maar hoe dan: uitgewerkt?! mensen waartoe visie implementatie- strategie incentives wat hoe processen curriculum macro uitgewerkt

Maar hoe dan? Focus: wat gezamenlijk op te pakken (op gebied van ICT) Behapbare stappen Geen snelle fix mogelijk; alle elementen moeten worden meegenomen

Hoe verder? Er komt een MP4VO Eigenaarschap/initiatief: VO-raad (heeft dus regie) Legitimeren: besluit dat we dit gaan doen. Voorleggen binnen bestuur (public engagement en corporate responsibility) Beweging voor Droom vinden bij ook bonden, ouders, leerlingvakbonden, lero’s 18 maart vo-congres met hargreaves, in teken van dit idee

Hoe verder? VO-raad erkent dat ze dit niet alleen kan Krachtenbundeling noodzaak Partners worden uitgenodigd te participeren Gezamenlijk worden afspraken gemaakt over doelen, inzet expertise en middelen Versnippering in initiatieven wordt tegengegaan

Let’s make it happen!