Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Edushock leerfestival
Mediërend leren op bs. Theresia
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Hogere denkvaardigheden
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
De “ leraar” als rolmodel
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Workshop creatief brainstormen
Van idee tot digitaal materiaal
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Achterbancommunicatie2.0
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
1 De MOO in het taalleren Wat kunnen we ermee doen? Lien Goedemé.
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Docentontwerpteams en self-efficacy
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Programma – 13.55Voorstellen & verwachtingen – 14.15Jongerenstrategie – Jongerenprojecten – 14.45Voorbeelden uit de praktijk.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende Deze presentatie werd gemaakt door volgende cursisten aan de Lerarenopleiding.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Programma – 14.10Voorstellen & verwachtingen – 14.25Jongerenstrategie – Jongerenprojecten – 14.50Voorbeelden uit de praktijk.
Inbound Marketing Plan
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Evidence-Based Medicine
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Tip 7: wissel je werkvormen af
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Sociale media in je les
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
CLIL-didactiek voor Duits
What is the meaning of? Student centered learning
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
If it doesn’t spread……it’s dead
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende

2 Inleiding  Dogme  Communicatieve benadering in het vreemdetalenonderwijs  Geen handboeken en klassiek onderwijsmateriaal  Focus op conversatie en communicatie tussen leerlingen en leraar  Scott Thornbury  Dogme 95  Ook Dogme ELT genoemd  Dogme = methode + beweging

3 Inhoud  Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Scott Thornbury  Principes  Dogme en technologie  Voor- en nadelen  Gebruik in NT2  Bronnen

4 Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Onvrede bij filmmakers over de ‘hi-teck, big-budget, Hollywoodstyle’ leidt tot nieuwe visie op films maken.  Deze visie wordt bezegeld in 10 geboden en krijgt de naam ‘Dogma 95’

5 Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Onvrede over het bestaande taalonderwijs zet Thornbury aan het denken.  Thornbury wil taalonderwijs zuiveren en ziet hierbij een link naar ‘Dogma 95’.  Thornbury schrijft 10 principes waaraan de zuivere vorm van taalonderwijs moet voldoen en noemt deze stroming ‘Dogme'

6 Scott Thornbury Biografie New School, New York Vreemdetalenleraar en lerarenopleider Grondlegger Dogme-benadering Interviews TGj7oYeW3ecg&lf=plcp Websites, boeken, artikels, blogs: zie bronnen

7 10 Principes (1)  1. Interactiviteit  Tussen docenten en studenten en onder de studenten  2. Engagement  Studenten leren het beste uit inhoud die ze zelf hebben gecreëerd  3. Dialogisch proces  Leren = sociaal gegeven  Kennis wordt uitgewisseld in dialoog  4. Opbouwende gesprekken  Het leren vindt plaats door middel van gesprekken  5. Ontstaan van taal  Taal en grammatica ontstaan uit een leerproces

8 10 Principes (2)  6. Coach  De leraar = coach  7. Stem  Stemgebruik van de student is de spiegel van zijn vooruitgang  8. Zelfverwezenlijking  Door te bevrijden van klas en handboeken  9. Relevantie  Materialen moeten relevant zijn voor de studenten  10. Kritisch gebruik  Kritisch benaderen van gepubliceerd materiaal en tekstboeken

9 (1) 3 voorschriften (1) Er zijn 3 belangrijke voorschriften die voortvloeien uit de 10 principes  1. Gespreksgestuurd onderwijs  Gesprekken voeren is het hoofdprincipe van Dogme  Taal in praktijk  Meer waarde hechten aan communicatie die sociale interactie naar voren brengt  Meer belang aan het volledige discours hechten  betere voorbereiding op levensechte communicatie

10 (2) 3 voorschriften (2)  2. Beperkt gebruik van leermiddelen  Leermiddelen die door de student zelf zijn opgesteld zijn veel efficiënter  Tekstboeken focussen meer op grammatica dan op het communicatieve vermogen.  In grote delen van de wereld zijn er geen tekstboeken en bronnen betaalbaar of beschikbaar

11 (3) 3 voorschriften (3)  3. Taalontwikkeling  Leren van talen = proces waarbij taal zich ontwikkelt  Door klasactiviteiten  Leren en ontdekken van nieuwe taalelementen  Rol van de leraar:  Coach  Motivator  De leraar kan dit doen door middel van  Beloning  Herhaling  Kritische benadering

12 Dogme en technologie (1)  Scott Thornbury en technologie Eerst sceptisch, later ziet hij meer mogelijkheden, maar mits enkele bedenkingen.  internet als substituut  voorkeur gaat nog steeds uit naar face-to-face gesprekken Maar: een goede onderwijsmethode blijft in ontwikkeling. Dogme past zich aan aan de nieuwe ontwikkelingen

13 Dogme en technologie (2)  Howard Vickers en Dogme 2.0 Herformuleerde enkele principes van Thornbury op basis van het gebruik van nieuwe technologieën. Dogme wordt Dogme2.0 Links tussen Dogme en Web2.0: Communicatie (drang om gehoord en verstaan te worden) Motivatie (om te spreken over wat wij relevant vinden) Relevantie (zoektocht naar relevantie met behulp van het internet) Dogme 2.0 in de praktijk (Twitter, online brainstormen…)

14 Pluspunten  Focus op cursisten  Op locatie lesgeven  Veel interactie  Leerkracht niet boven, maar naast cursisten

15 Minpunten  Gebrek aan opbouw en structuur  Luistermateriaal enkel via leerkracht en cursisten  Cursisten opnemen => drempelverhogend?  Noden cursisten centraal => wat met diverse groep?

16 Bronnen 1 Websites devices-dogme-language-learning

17 Bronnen 2 Websites

18 Bronnen 3 Artikels Thornbury, S A Dogma for EFL. IATEFL Issues 153 Thornbury, S Teaching unplugged (Or that's Dogme with an E). In English! Thornbury, S Dogme: Dancing in the dark? Folio 9/2