Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007
3 inhoudelijke thema’s Leren en kiezen Technologie Leren en werken
Talentontwikkeling Leren en kiezen Technologie Leren en werken Beleidsvoerend vermogen
Indeling per thema
Leren en kiezen Ignace De Baets, Accent op stedelijk talent, Htisa Gent Ludo Van de Poel, Talentontwikkeling van 2,5 tot 18 jaar, Go! Geel Bert Arnold, de A-tuin, Leonardo Lyceum Antwerpen
Leren en kiezen Talentontwikkeling leidt tot meer welbevinden en meer gekwalificeerde uitstroom De 1 ste graad SO: –methodieken uit BaO –vakoverschrijdend en projectmatig –leer- en keuzevaardigheden 2 de en 3 de graad SO: –belangstellingsgebieden –abstract, toegepast, praktisch Lerende organisatie
Talentontwikkeling Leren en kiezen Technologie Leren en werken Beleidsvoerend vermogen welbevinden kwalificaties leervaardig keuzevaardig belangstellings- gebieden Lerende organisatie
Technologie Luc Zajac, Techniek ≈ Overall, Turnhout Brigitte Dermine, Handen uit de mouwen, Hoegaarden Erwin De Ridder, Maak het met technologie, Beveren
Technologie Technologie is algemeen vormend Het technologisch proces is ‘denken en doen’ en bevordert de sociale vaardigheden Netwerking versnelt de opwaardering van technologie en leidt tot professionalisering en materiaaluitwisseling
Talentontwikkeling Leren en kiezen Technologie Leren en werken welbevinden kwalificaties leervaardig keuzevaardig belangstellings- gebieden Lerende organisatie Net- werking algemeen vormend denken en doen sociale vaardigheden
De visie van het bedrijfsleven op onderwijs Urbain Vandeurzen Voorzitter Voka
Leren en werken Marijke Kesteloot, Competentieontwikkelend leren in haarzorg, Eeklo/Roeselare Greet De Muynck, Kwaliteitsgericht besturen, Aalst Anne-Lise Cuypers, Competentieleren: echt iets voor iedereen, Bree
Leren en werken School en bedrijf werken samen: beroepsgerichte en algemene competenties zijn even belangrijk. Competentiegericht onderwijs: geïntegreerde opdrachten stimuleren ondernemingszin. Kwaliteitsvol werkplekleren: realistische opdrachten in moderne ateliers of op de werkvloer. Schoolleiders stimuleren samenwerking met internen en externen binnen een sterke, flexibele organisatie. Leerkrachten leren levenslang
Talentontwikkeling Leren en kiezen Leren en werken welbevinden kwalificaties leervaardig keuzevaardig belangstellings- gebieden Lerende organisatie Net- werking algemeen vormend denken en doen sociale vaardigheden Samenwerking intern en extern, professionalisering school en bedrijf samen algemeen én beroepsgericht algemeen én beroepsgericht geïntegreerde opdrachten moderne ateliers en kwaliteitsvol werkplekleren moderne ateliers en kwaliteitsvol werkplekleren
Een veranderende samenleving vraagt een veranderende school Toespraak Frank Vandenbroucke Vlaams minister van Onderwijs en Vorming
Talentontwikkeling Leren en kiezen Leren en werken welbevinden kwalificaties leervaardig keuzevaardig belangstellings- gebieden Lerende organisatie Net- werking algemeen vormend denken en doen sociale vaardigheden Samenwerking intern en extern school en bedrijf samen algemeen én beroepsgericht algemeen én beroepsgericht geïntegreerde opdrachten moderne ateliers en kwaliteitsvol werkplekleren moderne ateliers en kwaliteitsvol werkplekleren