Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Het secundair onderwijs van de 21ste eeuw WELKOM!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Accent op talent bij kindbesprekingen in een zorgteam Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq PBD Gent.
Autonomie in de derde graad
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Technische geletterdheid en onderwijs
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Secundair onderwijs Antwerpen hertekend
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Informatiebundel Relatie Onderwijs-Arbeid
VTB Technasium Vakcollege
Stichting Techniekpromotie
Structuur secundair onderwijs
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief
Grote uitdagingen voor het GO! in het scharnierjaar 2014 Raymonda Verdyck Afgevaardigd Bestuurder.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Personeelsvergadering
4 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 18 februari2014 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
Dynamo Project: managementondersteuning voor sportclubs
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
Autonomie in de derde graad
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Competentiegericht leren vmbo
Ouderavond Groepsorganisatie
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Overgang basis naar secundair
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
GOK en voet: hand in hand!
Waarden & organisatiecultuur
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
De Modernisering van het secundair onderwijs
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Jelle Zwart Senior beleidsmedewerker Gemeente Groningen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
23 maart 2017 profilering.
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
2de graad verzorging - voeding
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
“Uw werkplek wordt uw merkplek” Inclusief ondernemen komt uit de kast
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Zorgen voor mensen, dat is ook economie !
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007

3 inhoudelijke thema’s Leren en kiezen Technologie Leren en werken

Talentontwikkeling Leren en kiezen Technologie Leren en werken Beleidsvoerend vermogen

Indeling per thema

Leren en kiezen Ignace De Baets, Accent op stedelijk talent, Htisa Gent Ludo Van de Poel, Talentontwikkeling van 2,5 tot 18 jaar, Go! Geel Bert Arnold, de A-tuin, Leonardo Lyceum Antwerpen

Leren en kiezen Talentontwikkeling leidt tot meer welbevinden en meer gekwalificeerde uitstroom De 1 ste graad SO: –methodieken uit BaO –vakoverschrijdend en projectmatig –leer- en keuzevaardigheden 2 de en 3 de graad SO: –belangstellingsgebieden –abstract, toegepast, praktisch Lerende organisatie

Talentontwikkeling Leren en kiezen Technologie Leren en werken Beleidsvoerend vermogen welbevinden kwalificaties leervaardig keuzevaardig belangstellings- gebieden Lerende organisatie

Technologie Luc Zajac, Techniek ≈ Overall, Turnhout Brigitte Dermine, Handen uit de mouwen, Hoegaarden Erwin De Ridder, Maak het met technologie, Beveren

Technologie Technologie is algemeen vormend Het technologisch proces is ‘denken en doen’ en bevordert de sociale vaardigheden Netwerking versnelt de opwaardering van technologie en leidt tot professionalisering en materiaaluitwisseling

Talentontwikkeling Leren en kiezen Technologie Leren en werken welbevinden kwalificaties leervaardig keuzevaardig belangstellings- gebieden Lerende organisatie Net- werking algemeen vormend denken en doen sociale vaardigheden

De visie van het bedrijfsleven op onderwijs Urbain Vandeurzen Voorzitter Voka

Leren en werken Marijke Kesteloot, Competentieontwikkelend leren in haarzorg, Eeklo/Roeselare Greet De Muynck, Kwaliteitsgericht besturen, Aalst Anne-Lise Cuypers, Competentieleren: echt iets voor iedereen, Bree

Leren en werken School en bedrijf werken samen: beroepsgerichte en algemene competenties zijn even belangrijk. Competentiegericht onderwijs: geïntegreerde opdrachten stimuleren ondernemingszin. Kwaliteitsvol werkplekleren: realistische opdrachten in moderne ateliers of op de werkvloer. Schoolleiders stimuleren samenwerking met internen en externen binnen een sterke, flexibele organisatie. Leerkrachten leren levenslang

Talentontwikkeling Leren en kiezen Leren en werken welbevinden kwalificaties leervaardig keuzevaardig belangstellings- gebieden Lerende organisatie Net- werking algemeen vormend denken en doen sociale vaardigheden Samenwerking intern en extern, professionalisering school en bedrijf samen algemeen én beroepsgericht algemeen én beroepsgericht geïntegreerde opdrachten moderne ateliers en kwaliteitsvol werkplekleren moderne ateliers en kwaliteitsvol werkplekleren

Een veranderende samenleving vraagt een veranderende school Toespraak Frank Vandenbroucke Vlaams minister van Onderwijs en Vorming

Talentontwikkeling Leren en kiezen Leren en werken welbevinden kwalificaties leervaardig keuzevaardig belangstellings- gebieden Lerende organisatie Net- werking algemeen vormend denken en doen sociale vaardigheden Samenwerking intern en extern school en bedrijf samen algemeen én beroepsgericht algemeen én beroepsgericht geïntegreerde opdrachten moderne ateliers en kwaliteitsvol werkplekleren moderne ateliers en kwaliteitsvol werkplekleren