>> Als het gaat om energie en klimaat 1 Klimaat & duurzame mobiliteit 28 oktober 2010 Martien Das Agentschap NL Coördinator Themateam Schone en Zuinige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaats over deze achtergrondfoto uw eigen [kleuren]foto op de voorgrond......gebruik vervolgens onderstaande tool om uw foto op maat te knippen......zo,
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Duurzame mobiliteit in Leeuwarden, hoofdstad van Fryslân Ferd Crone 4 december 2009.
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Waterschap Rivierenland
Workshop Verkeer en milieu werken samen Team ‘Meer met lucht en verkeer’ heet u van harte welkom! Utrecht, 28 oktober,2010.
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen Themabijeenkomst klimaatneutrale bedrijfsvoering overheidsorganisaties Utrecht, 23 september 2013 Stefan.
Klimaat en Duurzaamheid Beleidskeuzes en routebepaling Informele raad, 7 maart 2011.
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
De Nederlandse Energiebeurs
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Landelijke onderwijsdag Productschap Zuivel
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Jeroen Boon, projectleider duurzame krachtwijken Haags Milieucentrum/Kiemkracht advies Genoeg kansen voor klimaatbeleid in Haagse krachtwijken.
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
>> Als het gaat om energie en klimaat
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
7 juni 2011 Stiller op Weg - SoW Het agenderen en het toepassen van (bron)maatregelen (geluid) in het wegverkeer Auteur Marien G. Bakker.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
De energieneutrale stad visievorming met stakeholders Rob Folkert.
Nieuwe ruimte! Ontslakken in Eindhoven 20 september 2013.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Toekomstig milieubeleid Kadernota Milieu.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Landschap & ondernemen in Landelijk Noord CDR durgerdam, november 2008.
Lochem maakt werk van duurzame energie! Donderdag 11 november 2010 Duurzaamheid, voor iedereen heel normaal.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
23 januari 2015 | Hans Elzenga, Anne Marieke Schwencke 1 Energiecoöperaties: ambities, handelingsperspectief en interactie met gemeenten De energieke samenleving.
De Klimaatneutrale Gemeente Een onderzoek naar ambities Milieu 2010, 13 oktober 2010 Wim Nooijen.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Els de Wit Ministerie IenW
Mobiliteit en de gezonde stad, Eindhoven op Weg
Transcript van de presentatie:

>> Als het gaat om energie en klimaat 1 Klimaat & duurzame mobiliteit 28 oktober 2010 Martien Das Agentschap NL Coördinator Themateam Schone en Zuinige Mobiliteit gemeenten

>> Als het gaat om energie en klimaat 2

3 Het probleem/de uitdaging Mobiliteit zorgt gemiddeld voor ca. 25% van lokale CO2-emissie Duurzame mobiliteit is dus een noodzakelijk onderdeel van lokaal klimaatbeleid Vooral nodig: uitrollen van (mix van) bekende maatregelen: er is meer dan techniek en innovatie Effect maatregelen integraal bekijken: klimaat, lucht, geluid, etc

>> Als het gaat om energie en klimaat 4 Beleidskader klimaatbeleid (CO2-reductie) Doelen: -20% CO2 (was: 30%), 20% DE, 2% eff/jr in 2020 Integraler beleid door ‘fusie’ tot Infrastructuur en Milieu? Klimaatakkoord gemeenten en provincies: decentrale inspanningen dragen bij aan Rijksdoelen Veel gemeenten ambitie ‘klimaatneutraal’, ruim 300 met klimaatbeleid Intern: Duurzaam Inkopen = o.a. mobiliteit Techniek: Euronormen auto’s en vracht – beperkt effect Veel effect: fiscale vergroening (bijtelling) en subsidies NB: uitstoot valt in praktijk dikwijls hoger uit! (Kassa)

>> Als het gaat om energie en klimaat 5 Schoon en Zuinig doelen V&V (nu: IenM) Doel voor 2020: 13 tot 17 Mton CO2-reductie t.o.v. ongewijzigd beleid (30-34 ipv 47 Mt/jr) (nu bijstelling…) Door: - Stimuleren alternatieve (bio)brandstoffen - Beprijzen: hogere accijns (?), beprijzen goederenvervoer? -Energie-efficiency voertuigen Europese normering CO2 personenauto’s ( gr/km in 2012 en 80 gr/km in 2020), verbreding naar bestelauto’s? Innovatie: Duurzaam inkopen (OV), Demonstratie en marktintroductie (proeftuinen) Fiscale vergroening Gedrag: mobiliteitsmanagement, modal split personen en goederen

>> Als het gaat om energie en klimaat 6 Themateam Schone Zuinige Mobiliteit Aanleiding: Klimaatakkoord gemeenten In opdracht van VROM DGM (IenM) Wie: koplopergemeenten, dg Infra, dg Milieu, VNG, KpVV en ANL Inspireren & Versnellen koplopers en peloton ‘Trias Mobilica’ als onderliggende visie ‘Tien maatregelen voor Duurzame Mobiliteit’ als kapstok Verbinden gemeenten – Rijk – bedrijven – kennisinstellingen Knelpunten gemeenten  Rijksoverheid Agenderen van mobiliteit als klimaatthema

>> Als het gaat om energie en klimaat 7 Activiteiten en producten Handboek duurzame mobiliteit gemeenten (download) Kennis en voorbeeldprojecten verspreiden Ambassadeur (wethouder Helms Eindhoven): knelpunten aankaarten Workshops (Klimaatcongres 17 november a.s.)

>> Als het gaat om energie en klimaat 8 Modellen en monitoring Combinatie van landelijke data (bijv. MON) en lokale project-output Veel deel-monitoring, bijv. modal-shift, brandstoffen, deelauto’s Ook monitors bij andere organisaties: Bovag/IvdM GFK (consumentenvoorkeuren duurzame mobiliteit) Motivaction/Goudappel (leefstijlen & mobiliteitsvoorkeuren)

>> Als het gaat om energie en klimaat 9 CO2 v&v inw/gem bron : bereikbaarheidskaart.nl

>> Als het gaat om energie en klimaat 10 Visie: Trias Mobilica 1) Verminder de vraag (volumebeleid) 2) Verander (modal split) 3) Verduurzaam (voertuigen, brandstoffen, gedrag) In de praktijk ligt de focus op stap 3, terwijl veel CO2- reductiepotentieel in stap 1 en 2 zit!

>> Als het gaat om energie en klimaat 11 ‘Tien maatregelen’ Duurzame Mobiliteit * Ruimtelijk: omgekeerd ontwerpen; preventie mobiliteit * Mobiliteitsmanagement, groene arbeidsvoorwaarden * Actief fietsbeleid * Stimuleren autodelen (van 30% naar 100% gemeenten) * Het Nieuwe Rijden * Goederenvervoer en stadsdistributie * Schone en zuinige voertuigen en brandstoffen, rijgedrag (DI) * Duurzaamheid in concessies OV en contractvervoer * Vulpunten alternatieve brandstoffen/oplaadpunten elektrisch * Verbind klimaatbeleid en verkeersbeleid Communicatie!

>> Als het gaat om energie en klimaat 12 Planvorming Ruim 300 gemeenten hebben klimaatbeleid met SLOK-geld ; deel van de gemeenten wil klimaatneutraal worden Vrije keus of in klimaatbeleid ook projecten/beleid t.a.v. mobiliteit zitten Veel gekozen: stimuleren aardgas, maatregelen eigen bedrijfsvoering, Het Nieuwe Rijden Nog weinig gemeenten die verkeer & klimaatdoelen koppelen; goede voorbeelden zijn: R’dam, Zaanstad, Amsterdam en Breda

>> Als het gaat om energie en klimaat 13 Duurzaam kost minder ruimte…

>> Als het gaat om energie en klimaat 14 Actuele ontwikkelingen Klimaatneutraal-gemeenten: mobiliteit onderbelicht, m.n. aandacht naar energievoorziening en bouw Sectorakkoord ‘Duurzaamheid in beweging’ 2009: VROM, V&W en brancheorganisaties vervoerssector Rijk: Proeftuinen elektrisch rijden, Truck v.d. toekomst, fiscale vergroening, vulpunten, Duurzaam Inkopen (update criteria loopt) Hogere accijns i.p.v. kilometerprijs

>> Als het gaat om energie en klimaat 15 Voorbeeld 1 integraal: effecten fietsbeleid Extra inspanning op fietsbeleid (doorrekening Alkmaar): -Betere doorstroming/bereikbaarheid centrumgebied -Minder CO2-uitstoot -Minder parkeerproblemen/positief effect openbare ruimte -Betere luchtkwaliteit (generiek) -Positief effect gezondheid -Werkgelegenheid (bewaakt stallen, reparatie) Kortom: breed positief effect, kijk niet naar afzonderlijk effect op lucht of CO2 – dit leidt tot andere visie op maatschappelijke kosten&baten

>> Als het gaat om energie en klimaat 16 Voorbeeld 2 – stimuleren deelauto’s Deelautogebruik zorgt voor bewuster (minder) autogebruik (lucht, klimaat, bereikbaarheid) Deelauto’s zorgen voor verminderen parkeerdruk en betere openbare ruimte (kosten, bereikbaarheid) Deelauto’s zijn gemiddeld schoner en zuiniger (label A/B) dan particuliere wagenpark (lucht, klimaat) Deelauto’s besparen de burger kosten Gemeente kan stimuleren door voorlichting/communicatie en parkeerplaatsen

>> Als het gaat om energie en klimaat 17 Duurzaam de crisis door! Combineer: kies maatregelen die bijdragen aan meerdere beleidsdoelen (milieu, economie, bereikbaarheid) Door inzet duurzame mobiliteit kan extra weginfrastructuur kosteneffectief worden vermeden: dat tikt aan Groene banen door duurzame mobiliteit, van bewaakte fietsenstallingen tot maakindustrie duurzame voertuigen Kostenbesparing in bedrijfsvoering door ‘groene’ arbeidsvoorwaarden (sturen met o.a.vergoedingen en flexwerken) Door stimuleren deelauto’s minder kosten parkeerruimte Door ‘zoet’ te combineren met ‘zuur’ wordt de mix effectiever

>> Als het gaat om energie en klimaat 18 Slotopmerkingen: Ambitieus lokaal klimaatbeleid moet (ook) inzetten op duurzame mobiliteit Kies maatregelen die luchtkwaliteit, geluid, bereikbaarheid én klimaatbeleid dienen – kijk dus verder dan wegvakken & knelpunten bij het bepalen van de effectiviteit Focus niet alléén op nieuwe techniek en brandstoffen Draag voorbeeldfunctie actief uit CO2-reductie: hét extra argument voor duurzaam mobiliteitsbeleid

>> Als het gaat om energie en klimaat 19 Tot ziens! Meer informatie: (Schone en zuinige mobiliteit)