Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Over consumenten, gedrag en marketing
STRATEGISCHE PLANNING
Wat is interactieve marketing?
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Management : situering en begrip
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Beeld van de onderneming Productiebedrijf: –Smelten van aluminium –Gieten van aluminium –Bewerking en Inpakken van aluminium Grootte van het bedrijf: –
strategie als een proces
Interne organisatie Functies en processen
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
De aard en effectiviteit van management
Organisatiestructuur en
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Vrijheid van vestiging
MVO en public relations
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
managen van de doorstroom
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
detaillistenpromotie
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
© de vries business consultancy, 2008
De verschillende stijlen
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Toegepaste organisatiekunde
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
ARBEIDS- OMSTANDIGHEDENWET
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
managen van de instroom
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie & Personeel
50.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Dienstenmarketing Week 4.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
SROI Stadswerk.
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 1 Taken Teamleider
Nederland en de rest van de wereld
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Leidinggeven Hoofdstuk 3 Begeleiden.
Transcript van de presentatie:

Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1 managen en proces inleidende begrippen 1.1 . Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1

inleidende begrippen management organisatie leidinggeven Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1

begrip management Management omvat alle activiteiten die door de leidinggevende worden verricht om de organisatie haar doelstellingen te laten realiseren. Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1

begrip organisatie Een organisatie is een samenwerkingsverband tussen mensen en middelen, waarin die mensen bewust of onbewust met elkaar samenwerken, met als doel hun persoonlijke belangen direct of ondirect te bevorderen en daardoor mede de organisatiedoelstellingen helpen te realiseren. Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1

begrip leidinggeven Leidinggeven is het stimuleren, het motiveren en het richting geven aan activiteiten van (winkel)personeel, zodat de gestelde doelen zo goed mogelijk worden bereikt. Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1

Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1 Bij leidinggeven is sprake van: beslissingen nemen opdrachten geven prestaties controleren medewerkers begeleiden met medewerkers samenwerken medewerkers stimuleren en motiveren Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1

Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1 Een bedrijf is een organisatie waar goederen en/of diensten voortgebracht worden non-profitorganisatie profitorganisatie bedrijven, waar het behalen van winst niet de belangrijkste doelstelling is. bedrijven die streven naar winstmaximalisatie; het behalen van winst is een hoofddoelstelling. onderneming Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1

kenmerken onderneming het aanvaarden van onzekerheid met betrekking tot de marktsituatie en de uitkomsten van het productieproces het streven naar maximalisatie van de winst en de rentabiliteit van het geïnvesteerde vermogen ondernemingsrisico Een onderneming wordt gekenmerkt door: het aanvaarden van onzekerheid met betrekking tot de marktsituatie en de uitkomsten van het productieproces (winkelorganisatie: hoogte van de omzet); ofwel het aanvaarden van het ondernemingsrisico, het streven naar maximalisatie van de winst en de rentabiliteit van het geïnvesteerde vermogen (opbrengst van het vermogen). Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1

de externe omgeving in beeld leiding van de organisatie economische ontwikkelingen maatschappelijke ontwikkelingen technische ontwikkelingen sociale ontwikkelingen consumenten werknemers concurrenten banken collega’s overheid vakbonden leveranciers In boek staat tweemaal consumenten ipv consumenten en concurrenten De interne omgeving betreft de omstandigheden en (groepen) mensen binnen de organisatie. De externe omgeving betreft omstandigheden die van buiten de organisatie opgelegd worden. Bij de externe omgeving wordt onderscheid gemaakt tussen de directe externe omgeving en de indirecte externe omgeving.   Tot de directe externe omgeving behoren alle partijen die belang hebben bij het goed functioneren van de (winkel)organisatie. Zo hebben bijvoorbeeld: leveranciers er belang bij dat hun artikelen via de winkelorganisatie verkocht worden, vermogensverschaffers er belang bij dat de rente en de aflossingen op verstrekte leningen op de afgesproken tijdstippen betaald worden. De partijen uit de directe externe omgeving proberen invloed uit te oefenen op de leiding van de winkelorganisatie. de externe omgeving in beeld