Introductie tot het boekenvak:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering.
Advertisements

Nationale rekening DEEL 1 Productie meten.
Optimaliseren van het assortiment
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Kostenclassificatie Algemene richtlijnen voor de indeling van kosten en de bepaling van de kostprijs van een product.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Planning Budgetten Break-even analyse
Nieuw verdienmodel van de BIBLIOTHEEK Klas B - Groep 7 Dennis van Vliet Isabel Vonk Laura de Waal Wais Yousuf.
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Customer service en planvorming
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Omzet.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Be Indelingen kosten.
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Les 4 Inzichtvragen 1 t/m 3 WERKBOEK blz 15 en 16.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Business plan the Suitmaster Presentatie. The Suitmaster Introductie: Jong bedrijf Specialisatie in kostuums Uniek qua prijs kwaliteits verhouding Flexibel.
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Business Marketing Management
J. Zonjee Toegevoegde waarde. Marktwaarde en toegevoegde waarde Overheid Bruto en netto.
H 17 Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding van middelen)
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Fase 1 Ken de (detail)handel
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
MARKETINGMIX.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Opstellen begroting Openingsbalans.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Economische crisis Samenvatting. Hoofdstuk 1: kredietcrisis Huizen: – Om in te wonen (hypotheek – langdurige lening met onroerend goed als onderpand;
Marketingstrategie.
Degene die de presentatie verzorgt
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Opfriscursus kengetallen
Marketing Week 4 Les 1 De exploitatiebegroting.
Bitter Sweet Candy Company
Dit is een overzicht van kosten en opbrengsten (omzet)
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Goederenstroom Voorraad.
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Financieel 2.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Touroperator SunShine
Minimaal €221,- per maand minder
Transcript van de presentatie:

Introductie tot het boekenvak: De boekhandel: een bedrijfseconomische benadering

De boekenverkoop in Vlaanderen. Inleiding De boekenverkoop in Vlaanderen. Locatie, locatie, locatie… Het assortiment De exploitatierekening Strategische keuzes Evoluties – uitdagingen – zekerheden… ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

De verkoop van boeken in Vlaanderen verloopt via: de boekhandel ‘branchevreemde’ kanalen online-aanbieders boekenbeurzen boekenclubs uitgevers ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Ook onder de boekhandels zelf zijn verschillende types te onderscheiden: algemene boekhandel wetenschappelijke/academische boekhandel gespecialiseerde boekhandel jeugd- en kinderboeken strips reisgidsen en wegenkaarten kunstboeken literatuur religie ramsj … ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Vormen van exploitatie: Zelfstandige boekhandels Zelfstandige boekhandels in samenwerkingsverband (bvb voor gemeenschappelijke marketing, inkoop…) Boekhandelketens verkooppunten in eigen beheer verkooppunten met zelfstandige ondernemers (franchise) ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Onderscheid in eindafnemer: Business-to-Consumer (B2C)  Particulieren Business-to-Business (B2B) Bedrijven Overheidsinstellingen Bibliotheken Onderwijsinstellingen ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

1. Locatie, locatie, locatie… Businessplan: de stad of gemeente de locatie type en grootte van het handelspand ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Voor een algemene boekhandel is onder meer bepalend voor de keuze van een stad of gemeente: het aantal inwoners van de stad of gemeente zelf het aantal potentiële inwoners dat zich voor niet-primaire aankopen op dit centrum richt de gemiddelde koopkracht van de gemeente en omgeving de aanwezigheid van bestaande verkooppunten van boeken ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Indeling van straten en plaatsen volgens ‘gewicht’, recht evenredig met de hoogte van de huur- of koopprijzen van handelspanden. A (AAA): zeer centraal gelegen B: eerder centraal gelegen C: buiten de stadskern gelegen De belangrijke winkelstraten en shoppingcenters in Vlaanderen zijn door vastgoedbedrijven geïnventariseerd en in categorieën ondergebracht. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Schematisch: Pro Contra A-locatie B-locatie hoge visibiliteit en veel passage aantrekkelijke handelsomgeving lagere huur b-to-b-faciliteiten bestemmingswinkel in geval van specialisatie parkeerfaciliteiten Contra hoge huur mobiliteitsinfarct beperktere passage minder aantrekkelijke handelsomgeving kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Illustratief voor een verschillende benadering in locatiebeleid: BUSINESSMODEL FNAC De consumenten gaan naar FNAC STANDAARD BOEKHANDEL Standaard Boekhandel gaat naar de consumenten ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

2. Het assortiment Het beschikbare assortiment is hét onderscheidend voordeel voor de boekhandel versus online-verkoop. In de boekhandel kan de consument boeken bekijken, betasten, vergelijken… Zien doet kopen… Het karakter en de ziel van een boekhandel wordt heel sterk bepaald door de keuze van de titels in het assortiment… ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Maar, voorraad is duur en risicovol: voorraadkapitaal en -rotatie dervingsrisico afschrijvingsrisico ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

a. Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met 75.000 inwoners: 8.900 verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van 420.000 € ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

In het voorbeeld: Voorraad aan verkoopswaarde van 420.000 €: te realiseren omzet 1.680.000 € (rotatie: 4). Voor een startende boekhandel met een prognose jaar- omzet van ong. 500.000 € betekent dit een startinvestering in voorraad van min. 165.000 € aan verkoopswaarde of ongeveer 120.000 € aan kostprijs. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Bestsellers: hoge omloopsnelheid Longsellers: lage omloopsnelheid Mix van: Bestsellers: hoge omloopsnelheid Longsellers: lage omloopsnelheid Hoge rotaties: Grootdistributie Gemiddelde rotaties: Algemene boekhandels Late rotaties: Wetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Het 80/20-principe in de algemene boekhandel? Het 80/20-principe stelt dat 20% van het aanbod verant- woordelijk is voor 80% van de omzet of winst. Prioritaire vragen: Voor 20% van de voorraad: in welk volume? Voor 80% van de voorraad: met welke titels? Succesfactoren voor stockopvolging: verkoopsgegevens per titel en per periode knipperlichtsystemen i.f.v. het nemen van beslissingen meten is weten: het schaprendement ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

b. Risico op derving: Boekhandelaars worden geconfronteerd met derving van goederen en inkomsten ten gevolge van: Diefstal door klanten Diefstal door personeel Fouten en vergissingen Het diefstalpercentage tegenover het omzetcijfer is o.a. afhankelijk van: Locatie: plaats en stad Structuur en overzicht van het handelspand De productgroepen Diefstalpreventie ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

c. Afschrijvingsrisico: Afschrijving heeft betrekking op de omloopsnelheid en op de ouderdomsstructuur van de goederen. Opruimingsrisico ontstaat voor goederen: die beschadigd zijn die niet verkocht worden zonder recht van retour Afschrijvingsregels worden per boekhandel, per bedrijf vastgelegd na goedkeuring door de bedrijfsrevisor. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

3. De belangrijkste componenten van de exploitatie- rekening in de boekhandel: Omzet - Kostprijs Omzet = Bruto Marge Bruto Marge - Uitgaven en kosten = Netto Resultaat ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Omzet - Kostprijs Omzet = Bruto Marge

Bruto Marge - Uitgaven en kosten = Netto Resultaat

4. Strategische keuzes.

5. Evoluties in het Vlaamse boekhandelslandschap? Uitdagingen? Diversifiëren of terugplooien op kernactiviteit of specialisatie Digitale bedreigingen of opportuniteiten? - Het e-book? - Online-verkoop? Stadscentrum én periferie? Nederland - Vlaanderen ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Zekerheden?  SERVICE als troef, als USP! Bestelfaciliteiten (de ééntjes!) Investeren in een breed assortiment. Vakkennis – Opleiding en vorming. Professioneel advies. Persoonlijk contact. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Introductie tot het boekenvak: De boekhandel: een bedrijfseconomische benadering