De Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Eindwerk zesde jaar.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielwerkstuk.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Dé Action Learning Business School Champion: B BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BSN nederland De Action Learning MBA
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
BSN nederland De Action Learning MBA
dé Action Learning business school
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
BSN nederland De Action Learning MBA
Business School Nederland
BSN nederland De Action Learning MBA
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Het einddoel. Het einddoel Doel 1e start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met: Business School Nederland medestudenten/subsetgenoten.
Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun.
Dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dé Action Learning business school
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
De Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
zelfsturend portfolio-onderwijs:
BSN nederland De Action Learning MBA
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Workshop “Beoordelen”
ontdek wat jij kunt bereiken
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Beleidsinformatie Jeugd
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dè Action Learning business school
dé Action Learning business school
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Dè Action Learning business school dinsdag 9 februari 2010 BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
Studieloopbaancoaching
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Innovatie in het onderwijs
Actieleren.
department Educational studies
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

de Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND

Graduation!

Start up Jump! 10 (1)  Kennismaken  Action learning + Leerstijlen  Studiestructuur fase 2 + ALP  PAUZE  Fase 3 : Majors / OA / Dissertation / EML2 / Intervisie fase 3 (3 x)  Set Adviser  Logboek  MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium  LUNCH

Start up Jump! 10 (2)  VAL (Virtual Action Learning)  Foto‘s maken en rondleiding door Business School Nederland  Subsetindeling  SNACK  Presentaties  Huiswerk  Reflectie start-up dag  DINER

Organisatie  Personalia-check-formulier  Leerstijlenvragenlijst  Formulier ondersteuning werkgever  EML1 – voor hen die vrijstelling BCB hebben gekregen  Organisatieverslagen  Aantal diners/dieetwensen

Kennismaken 1 Structuur  Interview in tweetal, 10 minuten pp  Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in 2 minuten

Kennismaken 2 Inhoud:  Stel jezelf voor d.m.v. een metafoor (beeld, dier, lied, kunstwerk o.i.d) – Geef twee argumenten voor deze vergelijking  Prestatie/succes van laatste half jaar, waarop je trots bent plus reden  Waar sta je over twee jaar…. (kennis, vaardigheden, procesgang)  Hoe zie je de weg naar het beschreven doel  Vader / moeder / single / kinderen / hobby in combinatie met je doel…..  Drive voor MBA en motivatie voor Business School Nederland MBA

Action Learning (1) Kennis opdoen is onvoldoende ( L = P + Q + I + R ) Al doende leert men Action Learning impliceert gezamenlijk leren Docenten spelen andere rol dan in traditionele leeromgeving Persoonlijk netwerk: set + subset

Action Learning (2) Werken aan strategisch relevante problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid van de organisatie Voorkomen “ bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

Leerstijlen  ActivistOpdoen van nieuwe ervaringen  ObservatorNader beschouwen van die ervaringen  TheoreticusOnderzoek en conclusies  PragmatistGeleerde in de praktijk brengen De 4 leerstijlen vormen samen de leercyclus: Ervaren, evalueren, concluderen, plannen Kolb : 1e fase is onbewust-onbekwaam; dan bewust- onbekwaam; bewust-bekwaam en de laatste fase onbewust-bekwaam

Studiestructuur: papieren begeleiders  Programma  Studiegids  Studiewijzer  Studiewijzer VAL (Virtual Action Learning)

Structuur bijeenkomsten

Voorafgaand en tussendoor m Workshop Snel lezen (in Buren) 23 april, uur Schouten & Nelissen max. 10 deelnemers Veranderkunde 2 dagdelen 8 mei, – uur 1e subset bijeenkomst (in Buren) 7 mei – uur, alle volgende subsetbijeenkomsten plant subset zelf vandaag! O m A ALP (RFC) uitleg 12 juni – uur Plenair !!NB ALP intervisie: n.o.k. m O M

Evaluatie elke Core Coursedag  Elke lesdag wordt electronisch geëvalueerd ( reflectie ! ) via mail van de administratie met link naar evaluatieformulieren ( altijd doen )

Opbouw studiemateriaal  VisieHet bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp.  InstrumentenBepaalde methoden, instrumenten of werkwijzenaanreiken.  IntegratieOnderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen

Action Learning Projecten / Leerarrangementen  OM (concept Alp + definitief Alp)  HRM Leerarrangement ( VAL )  MM Alp  IM Alp  Buitenlandreis naar Tsjechië ( aldaar maak je met de groep een project en die wordt ook daar beoordeeld)  FM Leerarrangement ( VAL )  SM Presentatie (groeps Alp)

Producten fase 2

Info - momenten over het maken van een ALP  Start-up erg algemeen  Tijdens OM2: Instrumenten (methodologie)  Tijdens MM en HRM  In de subset  Projectrapportage W. Egberink RFC: 12 juni 2007, uur

ALP-Inhoud  Plan van aanpak  Onderzoek en analyse  Genereren en beoordelen alternatieven  Reflectie  Implementatie

ALP-voorstel  Is het onderwerp niet te breed? ( kaderen ! )  Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen/ buiten eigen gezichtsveld )  Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden  voorstel wordt beoordeeld door docent en is bijlage in de Alp.  voorstel is huiswerk 3e CC

ALP-inleverprocedure  Goedgekeurd ALP-voorstel (met aanwijzingen van docent) gaat naar: - set adviser: - administratie:  ALP( concept en definitief ) digitaal sturen naar: (RFC, ter beoordeling) (administratie) oCode voorblad: pas130467MM ohard copy: zowel naar RFC als BSN oBeoordeling RFC direct naar student en administratie Business School

En verder  Fase 3 : Majors / OA / Dissertation / EML2 / Intervisie fase 3 (3 x)  Set Adviser  Logboek  MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium  Subsets  PAUZE

Sales: 8 en 9 oktober 2007 (verplicht voor sales studenten) Financiële Dienstverlening:3 en 4 maart 2008 (verplicht voor FD studenten) Veranderkunde:26 en 27 november 2007 Leiderschap:nader te bepalen Majors te volgen aan eind tweede fase/begin derde fase Afsluiten met een Leerarrangement. Dan ook CC IM afsluiten met een Leerarrangement. Vervangt samen ALP IM. Dissertation in dat onderdeel schrijven. Majors

Producties /bijeenkomsten derde fase  Organisatieanalyse Foto van de Structuur, Cultuur, HRM gerelateerd aan de strategie  Dissertation bestaat uit: Literatuuronderzoek en Master’s project  Evaluatie Management Leerervaringen (EML 2 ): Reflectie op eigen leerervaringen tijdens MBA-tijd  In 3e fase intervisiebijeenkomsten in onderling overleg met set.  Verantwoordelijkheid contactmomenten liggen bij student ( wanneer / wat )  Dissertation e.v inleveren ( afspraak ) is een heilig / feestelijk moment!!!

Rol set adviser 1  Praktische zaken, procesbegeleider en beoordelaar  Openen / sluiten setbijeenkomst / aan- en afwezigheid check  Praktische zaken aanspreekpunt / doorverwijzen  Voorlichter studieaangelegenheden  Alert op proces van individu, set qua voortgang / kwaliteit / relatie docent  Aandacht voor: proces van inleveren PvA en Alpen  Bespreking voortgang studie

Rol set adviser 2  Voorzitter bijeenkomsten: 1e subset, intervisies 2e en 3e fase  Beoordelaar EML1 en EML2, OV en OA,  Adviseur proposal OA, Dissertation en EML  Adviseur / coordinator internal-external  Voorzitter examen: Viva Voce

Rol set adviser 3 Wanneer / hoe:  Vaak via informele momenten, zoals lunch, diner en op afspraak  Lage drempel  Primaire verantwoordelijkheid ligt bij student.  NB: Wisseling na 2 1/2 jaar en geen proposal

Logboek Action Learning Reflectiedocument als ondersteuning voor het leerproces en schrijven van EML2  Wat wil je leren, doelstellingen  Wat heb je geleerd  Heb je geleerd wat je wilde leren  Hoe was dat proces ( hobbels )  Hoe kun je jouw proces sturen / veranderen

MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium klankbordgroep / bedrijfsbezoek MWM2  Onderzoeksbureau.  Doet online onderzoek en verwerking is prima  Opgeven via Business School,  3 onderzoeken voor 950 euro Management Podium Klankbordgroep Bedrijfsbezoek De Vraagbaak Via Business School, betaalt abonnement  De Vraagbaak schrijft student aan.  Info over wachtwoord / gebruikersnaam 

Action Learning Workshop  Workshop over Action Learning door Twan Paes.  Een AL workshop voor leidinggevenden om hen te informeren, wat AL inhoudt.  Datum: 25 april  Op de startup aangeven wie uit de organisatie aangeschreven kan worden door Business School Nederland (formulier terug)

Virtual Action Learning / VAL 1  Leren via Virtual Learning community  Doelgericht digitaal onderling communiceren en met de Business School  Zeer gerichte voorbereiding  Variatie in leerproducties  Studietempo bevorderend  E-learning is instrument van HRM  Zwaartepunt studie meer naar voren getrokken Studiebelasting houdt rekening met leren van de techniek

VAL 2  Expliciet leerdoelen HRM ( later FM ) formuleren  3 Leerarrangementen schrijven (LA ) voor zowel HRM als FM  1 LA per CC-dag maken voor visie, instrumenten en integratie passend bij eigen leerdoelen  LAC (= concept ) Let op goede verdeling over de subset  Feedback aan elkaar geven via verbetersuggesties op LAC  Verwerking verbetersuggesties in LAC wordt LAD ( Leerarrangement Definitief )  Elkaars LAD beoordelen met waarderingscijfer  Deadlines! Vraagt agendamanagement  Alp HRM en FM vervallen

VAL 3  Per vak wordt uiteindelijk het LA Advies en implementatie door RFC beoordeeld:  Dit LeerArrangement ‘Advies en implementatie’ bestaat uit (Leer)Doelen, Advies (=LAD +implementatieplan ), Reflectie  Deadline inleveren ( overleg bij vakantie )  Site wordt gesloten  Je schrijft een ALP HRM / FM, indien LAD’s ( 3 ) niet binnen deadlines ingeleverd zijn  Dit geldt ook voor het leerarrangement Advies en implementatie ( 1 )

VAL 4 Voor 12 juni!  Studiewijzer HRM lezen op de website Citowoz te bereiken via  Inloggen door vier eerste letters achternaam.  Wachtw: HRM (wachtwoord later zelf veranderen )  Leerdoelen HRM vaststellen (inzicht in leerdoelen geven)  Tijdens de subsetbijeenkomst ( mogelijkheid ): Leerarrangementen Visie verdelen per subset

VAL 5 Toegang tot de site: Start schema Gebruikersnaam en wachtwoord adres invullen en eigen verhaal

Val Subset 1 : (5 personen)

Subsets  Studie- en intervisiegroep voor het hele studietraject in voor- en tegenspoed………  Door set adviser gemaakte indeling in groepjes van 4, 5, of 6 personen, verdeeld naar branche, profit / nonprofit, functie, geografie of aangegeven voorkeur.  Bedoeling: hechte studie-eenheid in voorbereiding op studiedagen en op te leveren werkstukken en kennis en vaardighedenuitwisseling, ondersteuning en plezier en lol.

Subsetbijeenkomsten  Voorzitter/notulist  Huisactiviteiten bespreken ( indien nodig )  Subsetopdrachten uit studiewijzer bespreken  Vertaalslag eigen organisaties maken  Eigen vragen / thema’s /stellingen voor docenten en set in subsetformat formuleren en opsturen naar docenten / setleden en set adviser(s)  Zelf plannen op de eerste na ( minimaal 7x )!

Subsetindeling 1 Midden Eric van Boekel(Woningstichting St. Lambertus) Maarten van Bree(Philips Lighting B.V.) Ronny van Gerven(Maatschappelijke Opvang) Jasper Swart(Westland Kaas) Gerdo Jong(Festo B.V.)

Subsetindeling 2 Noord-West Judith Botman(Business School Nederland) Noureddine Chakkouri Laroussi(Fabricom Oil & Gas) Jacob ter Horst(ING) Ard Schaap(BRW Groep) Bert van Veldhuizen(Gemeente Barneveld)

Subsetindeling 3 Zuid-West Ramon Fokker(ELQ Hypotheken N.V.) Mark van der Kooij(Sales4You B.V.) Bram Krijnen(Nederlands Pensioenbureau) Marco Schalkwijk(Harman Consumer Holland) Ruud Schneijdenberg(Procore)

Subsetindeling: criteria  Vier of 5 personen  Branche / functie verdeling  Salesgroep  Geografie  Uitgesproken voorkeur

Bedrijfspresentaties 1  Max 30 minuten per persoon in subset  Groepspresentatie per subset  Vragen stellen/discussie na presentatie

Bedrijfspresentaties 2 Individuele presentatie binnen de subset :  Opbouw organisatie, historie, missie, visie,beleid,  Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte  Aktuele thema’s  Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt  Knelpunten

Bedrijfspresentaties 3 Individuele presentatie binnen de subset :  Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur  Human Resource Management  Eigen plek/eigen rol, (on)mogelijkheden  Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk)  Mogelijkheden voor ALP’en  Wat haalt en brengt de student bij BSN

Bedrijfspresentaties 4 Plenaire Inhoudelijke subset-presentatie door de hele subset en niet door een afgevaardigde:  Verschillen tussen de bedrijven  Grootste gemene deler  Gebruik je tijd ook om 7 subsetdata ( hele dag ) af te spreken.  Gebruik je tijd ook om te snacken rond 5 uur!!!

Huiswerk  Lezen: – artikel: “What is IMC’s philosophy?” – artikel: AL, een moderne visie op Management Development – boek over leerstijlen  Voorbereiding OM1 (visie): – huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken )

Huiswerk Op 1e subsetbijeenkomst:  Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten.  Mailen naar docenten, set adviser(s) en set.

Websites 1 Inloggen: - gebruikersnaam: mbaBSNnl - wachtwoord:VoorStudenten Ebsco via studentensite

Websites 2   (HRM)   (modellen / gratis inschrijven)  

Evaluatie start up dag  Evaluatie electronisch na elke cursusdag. Je ontvangt een mail /direct antwoorden!  Vandaag mondeling: Evaluatie dag: verwachting voldaan? Verschillen?

Bij vragen Karin Boelhouwer, set adviser Mirjam Zuil, set adviser Business School Nederland “De Raadskamer” Herenstraat BK Buren Tel: 0344 – Karin:06 – Mirjam: 06 –