Federaal Planbureau Task Force Duurzame Ontwikkeling Hoe het Kyoto objectief halen in België/Vlaanderen? Willem van Ierland - Climbel/Climneg Task Force.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Ben Kriechel Lex Borghans
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Pwc Onderzoek scenario's nationale verdeling Kyoto- verbintenissen Platform Milieu Economie, Leuven, 22/01/2003 Studie voor het Kabinet van de Staatssecretaris.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Milieubalans: Gericht zoeken naar milieuwinst Clean Seas Maritiem Technologie Netwerk 19 januari 2011.
Luchtvaart en emissiehandel Jos Dings, Directeur, T&E Brussel, 17 januari 2008.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
1 Energieprijzen in België Persontmoeting Febeliec 13/05/2009.
Etnocentrische reacties van Nederlanders op allochtonen longitudinale en cross-nationalevergelijkingen.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Is cosmology a solved problem?. Bepaling van Ω DM met behulp van rotatie krommen.
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Onderzoek scenario’s nationale verdeling Kyoto-verbintenissen Eindverslag PriceWaterhouseCoopers Discussant: Annemie Bollen (SERV) 22 januari 2003.
Opwarming van de Aarde en Gelijke Kansen
Geologische tijdschaal
Wie moeten we verzorgen?
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
CCIM- stakeholderoverleg Europese milieu- transportdossiers Greenpeace.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Het Nederlandse duurzame elektriciteitsbeleid De effectiviteit en efficientie vergeleken.
Europese Samenwerking
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv klimaatbeleid VN-klimaatconferenties ongeveer elke 2 jaar Kyoto-verdrag: rond 2010 moet CO2-uitstoot.
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
OLIE SECTOR Februari 2008 Dirk Willems Beleggingsclub ‘t Galerijke.
Jan Mulderink/Teus van Eck
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
MILIEU- VERVUILING! Veel luister- en kijkplezier.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
1 Workshop Werkdrukverkenner Marie-José van RijnMinisterie SZW Eric VerhoogABF Research.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
ENCON BEDRIJFSPRESENTATIE Encon Neerzijstraat Genk Tel:
Land Deals in Ontwikkelingslanden Een duurzame investering of land grabbing?
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Mundo – Thema 9 - Blok 3 2VMBO B/K
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ondernemen moet je doen
Benchmark MPZ werkgroep monitoren Over gegevens 2011.
50.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
De gevolgen van de federale taxshift op de gemeentelijke APB- ontvangsten Werkgroep centrumsteden 15/12/2015.
Begroting 2015 Cie. EFTR Bijdrage E. Ruijgers.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ Pagina 1 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Een nieuw competitie bouwwerk? voorstel vanuit werkgroep competitieleiders.
Presentatie van het advies van het Common Strategic Framework (CSF) over het normatief begrotingstraject in het kader van het stabiliteitsprogramma
Kosten en lasten in de sociale huur
Aantrekkelijk formuleren
Hfd 2 Energie in Frankrijk
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Groei dossiers/ lokale opleg
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Energiebesparing: NL versus EU beleid
De sociale zekerheid van de toekomst – Slotwoord
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Federaal Planbureau Task Force Duurzame Ontwikkeling Hoe het Kyoto objectief halen in België/Vlaanderen? Willem van Ierland - Climbel/Climneg Task Force Duurzame ontwikkeling Federaal Plan Bureau

Task Force Duurzame Ontwikkeling Methodologie van het onderzoek Pedagogische onderbouwing van de studie: –GEM-E3 –MARKAL –uiteenzetting verschillende ‘kost-concepten’ Duidelijke uitleg over de exogene variabelen gebruikt in het onderzoek

Task Force Duurzame Ontwikkeling Nuttige bijdrage van deze studie tot het klimaatbeleid-debat binnen België: Voldoen aan het Kyotoprotocol zal een aanzienlijke economische kost vragen vergeleken met andere milieuverdragen. Kostenminimalisatie is belangrijk maar tegelijk een complexe materie.

Task Force Duurzame Ontwikkeling Er wordt ingegaan op het concept van marginale reductiekosten: –Dit onderzoek geeft een indicatie van de reële marginale reductiekosten binnen de verschillende sectoren in België –Een kostenefficiënte oplossing laat toe om verschillende reductiepercentages te hebben tussen sectoren, gewesten en landen zolang de marginale reductiekosten maar gelijk zijn! Relatief hoge marginale reductiekosten in de transportsector  weinig reducties in deze sector Relatief lage marginale reductiekosten in de energiesector  veel reducties in deze sector

Task Force Duurzame Ontwikkeling De sensitiviteitsanalyse evalueert of de mogelijke impact van exogene variabelen op de totale emissies substantieel is: –de mogelijke impact van de evolutie van de wereldprijs van olie, gas en steenkool op de hoeveelheid CO 2 -emissies –de mogelijke impact op lange termijn van het nucleair beleid op de hoeveelheid CO 2 -emissies

Task Force Duurzame Ontwikkeling Hoe het Kyoto objectief halen in België/Vlaanderen? De toepasbaarheid van de modellen heeft limieten: –onzekerheid i.v.m. het reële kwantitatieve effect van een CO 2 -taks –grootste deel van de studie is enkel gebaseerd op het kostconcept 1 (de kost binnen de energiemarkt)

Task Force Duurzame Ontwikkeling De studie vertaalt zich makkelijk in een ‘ideale’ CO 2 - taks en geeft daarom, misschien ongewild, de indruk dat er geen andere efficiënte beleidsopties zijn. –Een ander optie is bijvoorbeeld emissiehandel waarbij de emissierechten geveild worden. Gekende argumenten voor en tegen zijn: Bij een taks zijn de kosten zeker maar de reducties onzeker. Bij emissiehandel zijn de reducties zeker maar de kosten onzeker. Zijn de kosten van een taks wel zeker indien we geconfronteerd worden met een bindend ‘non- compliance’- mechanisme? Zijn de kosten van een taks wel zeker indien de wereldprijs van emissierechten sterk verschilt van de taks?

Task Force Duurzame Ontwikkeling Het Federaal Plan inzake Duurzame Ontwikkeling stelt in paragraaf 404 expliciet een energie- CO 2 taks voor! Het is belangrijk voor het beleid te begrijpen wat de effecten zijn die spelen bij het dubbel dividend! –De studie geeft een introductie het taks-interactie-effect en het taks-recycling-effect –De studie geeft duidelijk aan dat het dubbel dividend de kosten minimaliseert! –Is het eindresultaat van het dubbel dividend een negatief of een positief netto-effect op het BBP?

Task Force Duurzame Ontwikkeling –Goulder, Parry, Williams, Burtraw (1998): The cost effectiveness of alternative instruments for environmental protection in a second best setting, –Majocchi A. (forthcoming): Greening tax mixes in the OECD countries: an assessment, OECD, Paris –Bosquet B. (2000): Environmental tax reform: does it work? A survey of he empirical evidence, Ecological Economics,

Task Force Duurzame Ontwikkeling Wat ontbreekt er nog aan de mogelijkheden van economische modellen? –Incorporatie van het derde kostconcept de relatieve verschillen van de marginale reductiekosten tussen de verschillende sectoren zijn min of meer bekend (kostconcept 1) maar de grootte van het positieve effect van het dubbel dividend is een stuk minder bekend! –Wat is het effect van het dubbel dividend indien men de werknemers- of de werkgeversbijdragen verlaagd? –De economische theorie zegt dat het toepassen van het dubbel dividend het meest kostenefficiënt is maar wat als onze buurlanden niet meedoen?

Task Force Duurzame Ontwikkeling Duitsland heeft relatief minder problemen om zijn reducties te behalen omdat het Oost Duitsland heeft en omdat het de sterk gesubsidieerde, CO 2 -intensieve energieopwekking via bruinkool en steenkool aan het afbouwen is. Het Verenigd Koninkrijk: de liberalisatie van de elektriciteitsmarkt heeft gezorgd voor een dash-for-gas en het wil zijn productie van aardgas in de Noordzee verder stimuleren. Frankrijk heeft een veel minder ambitieuse doelstelling met een stabilisatie van zijn emissies t.o.v en staat ook minder negatief t.o.v. nucleaire energie

Task Force Duurzame Ontwikkeling –Wat indien we toch het dubbel dividend unilateraal invoeren? Is er inderdaad een grote negatieve impact op onze industrie en is deze groter dan de positieve impact van het dubbel dividend? –Wat zijn de effecten op de kosten indien bepaalde industrieën vrijstellingen krijgen?