Project 3DZ Dynamische Duurzame Delta Zeeland Hogeschool Zeeland en InnovatieNetwerk Groene Ruimte en Agrocluster.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Risico’s en gevaren van techniek
Een toekomst voor ouderen Samen op zoek naar duurzame antwoorden.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Sportcentrum Vianen.
Integraal Toezicht Jeugdzaken
Landschap beschermen en ontwikkelen
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
NME: kiezen, leren, meedoen
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Docentendag Woudagemaal Lemmer CIV 11 september 2014
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Visie op Duurzaamheid  .
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Hét nieuwe programma van. In het kort Voor elke stukje rood moet een stukje groen komen in Flevoland. Hoe moet een verzorgingstehuis dat aanpakken? En.
Basisschool Wagenborgen.  Ouderavonden  Gezamenlijke teamvergaderingen.
* KNOOPERF Achterveldse Eng Anne Jansen PCL, 16 juni 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Social work Week 2.
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
Niets is wat het lijkt.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Toelichting proces: verkenningsfase Tussenrapportage Cultuurvisie Bronnen En Garde Startnotitie Cultuurbeleid Gesprekken gemeente Bronnen En Garde Startnotitie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Groen links.  Onderwijs  Integratie  Europa  Duurzaamheid  Economie Punten die we gaan behandelen.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Een vergadering organiseren
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!

Activernde didactiek & passende werkvormen

De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Project 3DZ Dynamische Duurzame Delta Zeeland Hogeschool Zeeland en InnovatieNetwerk Groene Ruimte en Agrocluster

Aanleiding Veranderingen in groene ruimte economische dynamiek verlies landschappelijke kwaliteit Jongeren toekomst is voor jongeren frisse ideeën participatie pull ontbreekt

AanpakAanpak Markt van Verbeelding OntwerpatelierOntwerpatelier WerkconferentieWerkconferentie AanbestedingAanbesteding InnovatieagendaInnovatieagenda MonitoringMonitoring

Jongeren  Gevarieerde amenstelling samenstelling LeeftijdLeeftijd Opleiding/werkOpleiding/werk GeografischeGeografische spreiding BindingBinding aan Zeeland  Werving Persoonlijk,Persoonlijk, direct

Project 3DZ n Coalitie vorming jongeren-openbaar bestuur n van idee naar uitvoering samen aannemer vinden

Resultaten WENSBEELD PROJECTENCATALOGUS PROJECT’ADOPTIE’

Project 3DZ Verrassend l Jongeren meer Zeeuw dan jong l Zeer bewust van omgeving l Grote waardering voor groene ruimte l én én denken l Wel vernieuwend, niet zichtbaar l Aantrekkelijk voor jongeren = doen

Opvallend l Veiligheidsdenken geen issue l Water geen issue l Duurzaamheid is vanzelfsprekend l Mobiliteit is belangrijk

Wat doet samenleving er nu mee? (Markt en Aanbesteding) l Grote belangstelling l Enthousiaste reacties l Vier projecten in voorbereiding l Innovatieagenda?

Statenleden Rolwisseling Enthousiaste deelname (ontwikkelen en verkopen) Acties in statenzaal?

Maatschappelijke partijen Rolinvulling verrassend vrijwillig maar niet vrijblijvend niet betrokken bij voortraject verantwoordelijk voor uitvoering Verwachting versus haalbaarheid

Jongeren LeerervaringLeerervaring positief werken in heterogene groepen projectmatig ontwerpen inhaalslag kennis in aanbesteding WaarderingWaardering voor serieuze behandeling

Reflectie n 3DZ blauwdruk voor jongerenparticipatie? Jongeren zapcultuur, kortstondige aandacht Processen duren te lang om dezelfde jongeren betrokken te houden n Integratie in bestaande trajecten n Onderwijs n Overheid n Bedrijfsleven

Project 3DZ Aanbevelingen voor jongerenparticipatie Tijd voor werving en selectie Tijd voor werving en selectie Duidelijkheid vooraf Duidelijkheid vooraf Variatie in werkvormen Variatie in werkvormen Stel eisen/uitdaging aan de jongeren Stel eisen/uitdaging aan de jongeren Kleine stappen, grote climax Kleine stappen, grote climax Jongeren serieus nemen Jongeren serieus nemen Persoonlijke benadering Persoonlijke benadering Zelf geloven in traject Zelf geloven in traject

River 21 Internationaal onderwijs in toekomstvisies voor grensoverschrijdende riviersystemen in Europa Dr. Anja de Groene Lector Duurzaamheid Hogeschool Zeeland

Methode voor visieontwikkeling Ontwikkelen van gewenste toekomstbeelden en gedeelde visies voor stroomgebied van de Schelde

Internationaal: - Hogeschool Zeeland - Universiteit van Antwerpen - Universiteit van Lille - Universiteit van Gent - Universiteit van Wageningen - Universiteit van Arlon - Universiteit van Montpellier 25 studenten Disciplines: elektrotechniek, agronomie, sociologie, watermanagement, rechten, civiele techniek 2 aaneengesloten weken (snelkookpan)

Aanpak Week 1 : probleemanalyse en systeemanalyse rondreis vanaf bron van Schelde tot monding problematiek leren door bezoeken, lezingen experts, informatie van belangengroepen, etc. (bij voorkeur georganiseerd door groep studenten) Week 2: vision en scenariobuilding gewenste toekomstbeelden en schrikbeelden “trumpet of uncertainty”

Bevindingen studenten erg enthousiast leren samenwerken en communiceren snelkookpan is essentieel geest uit de fles methodiek is essentieel, op systematische wijze werken studenten zijn (te) weinig getraind in deze manier van denken denken op hoog abstractieniveau, buiten bestaande kaders is nieuw (studenten denken snel aan maatregelen)

studenten verwarren doel en middelen, oorzaak en gevolg ontstaan van gemeenschappelijk vocabulaire verder gaan dan alleen visie, gaandeweg behoefte aan verdere stappen ook toepassingsmogelijkheden voor andere groepen en in andere settings Bevindingen