Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec. 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HUGS – H et U itvinden van de G roene S amenleving Introductie van het onderzoeksprogramma HUGS Een onderzoeksprogramma voor VWO 5 en 6 en voor HAVO 5-plus.
Advertisements

Leiderschap in beweging
Krijn van Beek Ministerie van VenJ Directeur Strategie 3 april 2014
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Bouwen in eigen beheer Brug naar betaalbare woningen in leefbare wijken en dorpen.
Project Stimulering LOB
Zero Accidents Netwerk NL Robert Bezemer, Gerard Zwetsloot.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Peter Dirven WELKOM Innovatie ?
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
… Verhoogt jouw kans op het vinden van werk …
Maatschappelijk Aanbesteden
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Projectweek.
Milieufederatie Zuid-Holland Maart Terugblik 2008 ➔ INVESTEREN IN DE TOEKOMST Service aan een ieder in Zuid Holland die in zijn omgeving actief.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Wat is een communicatieplan?
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Demografische Voorsprong benutten Inleiding door gedeputeerde mw. Odile Wolfs S eminar “Bevolkingsdaling, gevolgen voor bestuur en financiën.” Maastricht,
Transdisciplinaire projecten
Samen werken aan een gezonde regio!
Werkgeversservicepunt
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
“Samen verder voor een wereld zonder aids.” Strategieplan Stop Aids Now!
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Plattelandsontwikkeling in de Kromme Rijnstreek
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Crowdfunding en subsidies
HUGS – H et U itvinden van de G roene S amenleving Introductie van het onderzoeksprogramma HUGS Een onderzoeksprogramma voor VWO 5 en 6 en voor HAVO 5-plus.
Het nieuwe solliciteren:
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
6 stappen in Risico management
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Social work Week 2.
Beleidsnotitie De VR heeft op voordracht van de afdeling Twente een voorstel aangenomen tot het schrijven van een beleidsnotitie. In samenwerking met de.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Wijkaanpak in Gouda ‘Gebiedsgericht samenwerken aan leefbaarheid en bewonersparticipatie’ 1994 start wijkaanpak 2007 vernieuwde inhoudelijke werkwijze.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Vereniging Kleine Kernen Limburg Kristel Ashra, projectadviseur
Kansen voor nu en in de toekomst Den Bosch, 17 maart 2016
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Conclusies evaluatie Regieraden
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec. 2008

Grote maatschappelijke uitdagingen Leefomgeving Economisch Sociale verhoudingen Oriëntatie / identificatie Institutioneel

Grote spreiding van: Kennis Expertise Creativiteit Mensen

Denktank Om te duiden en richting te geven Om democratische besluitvorming te voeden en te verbeteren Om te bundelen wat verspreid aanwezig is aan kennis en kunde ten behoeve van vastgelopen vraagstukken en nieuwe uitdagingen Om gezamenlijke toekomst te maken

Uniek aan 2100 Kwaliteit ivoren toren plus Kwaliteit van netwerk, van massa, van samenbrengen van mensen

2100 is onafhankelijk 2100 heeft natuurlijke personen als deelnemer / abonnee / donateur 2100 deelnemers maken zelf agenda, samen 2100 is geen lobby, is niet van overheid of belangenorganisatie, heeft geen opdrachtgevers 2100 is denktank van Nederlandse samenleving

Abonnees / deelnemers Mensen uit bedrijven, middenveld, wetenschap, overheid Vormen samen ‘denktank van de samenleving’ Leveren: menselijk kapitaal, creatief kapitaal, ervaringskapitaal, financiële bijdrage Ontwikkelen agenda en strategie en zijn ook netwerken van eigenaren en uitvoerders van die strategie Uiteindelijk streven is twee à drieduizend deelnemers

Waarom abonnee / deelnemer Meedenken over / meewerken aan de toekomst van Nederland Inbrengen van jouw kennis en ervaring voor een doel dat jouw werk overstijgt Samenwerken met mensen in volstrekt andere branches / met heel andere achtergrond Informatie, kennis en strategie opdoen die weer van belang kunnen zijn in je eigen werk

Methode Agenderen Analyseren Activeren

Methode Agenderen –Iedereen kan issues aandragen op –2100 redactieteam modereert, verzamelt argumenten, urgentie –Abonnees kiezen issue / redactie kiest issue (50/50) –Altijd beargumenteerd –2100 lanceert issue: “hier moeten we nodig goed over nadenken” Analyseren Activeren

Methode Agenderen Analyseren –Redactieteam van 2100 maakt / organiseert analyse –Wetenschappelijk verantwoord –Met gebruik van kennis en netwerk abonnees –Internationale kennis en vergelijking –Eventueel ingehuurde deskundigheid –2100 publiceert analyse: “dit zijn de feiten” Activeren

Methode Agenderen Analyseren Activeren –2100 mobiliseert abonnees om strategie te bedenken –In ontwerpsessies –Via de website –2100 slijpt, verfijnt en maakt rapportage –Waar mogelijk ontstaat netwerk van strategiedragers –2100 publiceert strategie met betrokken abonnees: “zo kunnen we het aanpakken” –2100 bevordert en monitort het gebruik van de strategie

2100 media – –nieuwe media speciaal voor abonnees –bijeenkomsten (voor genodigden / voor abonnees / voor publiek) –digitale nieuwsbrief (voor wie dat wil) –opiniestukken in kranten –optredens in de media –boeken –etc.

Bronnen en middelen Immateriële input: –kennis van derden –ervaring Materiële input: –abonnementsgelden –donaties –financiering / sponsoring specifieke projectonderdelen –werk op verzoek voortvloeiend uit eigen agenderend werk (nooit meer dan 40%)

Mogelijkheden voor sponsors Sponsor als ‘grondlegger van 2100 denktank van de samenleving’ Sponsor van een ‘launching issue’ Sponsor van een specifiek onderzoek NB alle mogelijkheden voor vermelding in media-uitingen NB geen overheidsbemoeienis, geen belangenbehartiging

2100 start Herfst 2008: –website –formele structuur –eerste bijeenkomsten –verkenning abonneewerving –fondsenwerven –opstellen agenda –keuze van launching issues Voorjaar 2009: –lancering in media met eerste projecten –Startbijeenkomst: 2100 lecture