Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Situatie 1 Je doet weekend werk in de plaatselijke krantenwinkel en op een avond stapt er een onbekende man binnen die meteen naar je toe stapt, je bedreigt en om het geld uit de kassa vraagt. Emotie / Voelen Idee / Denken Doen
Situatie 2 Jullie leerkracht Engels is ziek en laat via een studiemeester weten dat jullie een hoofdstuk moeten afwerken en dat tegen de volgende dag moeten leren voor een toets. Dit was niet afgesproken vorige week. Emotie / Voelen Idee / Denken Doen
Situatie 3 Je baas komt de zaal binnen waarin jij en je collega’s achter een computer zitten te werken. Hij kondigt aan dat na de middagpauze iedereen individueel op zijn bureau zal moeten komen voor een evaluatiegesprek. Emotie / Voelen Idee / Denken Doen
Situatie 4 De organisatie waarvoor je werkt heeft een allochtone vrouw aangeworven. Tijdens de eerste vergadering is meteen duidelijk dat ze vanuit haar achtergrond heel andere ideeën heeft voor projecten die de organisatie zou kunnen uitwerken. Emotie / Voelen Idee / Denken Doen
Situatie 5 Je krijgt je groepswerk van vorige week terug en bovenaan prijkt het woord: ‘Onvoldoende’ en de bijhorende score van 4 op 10. Je bent nochtans zeker dat jij goed werk hebt geleverd en dat jou bijdrage zeker voldoende was. Emotie / Voelen Idee / Denken Doen
Inleiding HF 3: Intergroepsverschillen Sociologische visie Hoe gaat de maatschappij om met verschillen en verandering Wij-zij denken Toegepast op multiculturaliteit
Inleiding HF 4: Omgaan met verschillen Psychologische visie Hoe ervaart een persoon deze verschillen en hoe worden ze verklaard? Reactiemechanismen vh individu Psychologische theoriën
4.1 Confrontatie en bedreiging: mechanismen Reactiemechanismen in bredere sociale context bekijken (niet enkel m.b.t. integratie of multiculturaliteit) Wat voelen, denken en doen we in confrontatie met een verschil/het onverwachte. Vul aan p118 maakt deel uit van jouw identiteit en psychologisch profiel. Maar waarom dergelijke reacties?
4.1 Confrontatie en bedreiging: mechanismen Herhaling: reactiemechanismen op maatschappelijk vlak (5e jaar cultuuroverdracht) Assimilatie Integratie Segregatie Marginalisatie
4.1 Confrontatie en bedreiging: mechanismen Herhaling: reactiemechanismen op maatschappelijk vlak (5e jaar cultuuroverdracht) Assimilatie Geen verschil aanvaarden (geen cultuurbehoud, wel aanpassing) Integratie Compromis (wel cultuurbehoud, wel aanpassing) Segregatie Verschil tolereren maar niet veranderen (wel cultuurbehoud, geen aanpassing) Marginalisatie Verschil erkennen maar niet tolereren (geen cultuurbehoud, geen aanpassing)
4.1 Confrontatie en bedreiging: mechanismen Wat is nu volgens jou de beste manier? Mensen reageren op verschillende manieren Psychologische reactiemechanismen van individuen die geconfronteerd worden met verschillen. Waarom deze reactie Waarom bij sommige mensen wel en bij andere niet
4.1 Confrontatie en bedreiging: mechanismen Persoonlijke reactie Frustratie Agressie Angst Onzekerheid Attributie Interpunctie
Mechanismen Frustratie: Wanneer we een doel voor ogen hebben en het om een of andere reden niet kunnen bereiken Agressie: Irritatie of geweld tegenover iemand als we ons bedreigd voelen.
Mechanismen Frustratie: Wanneer we een doel voor ogen hebben en het om een of andere reden niet kunnen bereiken Agressie: Irritatie of geweld tegenover iemand als we ons bedreigd voelen.
Mechanismen Onzekerheid: Sluit aan bij angst. Gebrek aan zelfvertrouwen tegenover de ander Attributie: Oorzaak-gevolg-verklaringen toekennen om te rationaliseren Intern Extern
Mechanismen Interpunctie: Mensen bekijken situaties op verschillende manieren. Het hangt maar af van je vertrekpunt. Discussie over wie gelijk heeft is zinloos. Oorzaak van meningsverschil is een verschillende interpretatie van eenzelfde situatie. =/= attributie bij interpunctie vaak een omkering van oorzaak en gevolg