28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Navigeren op drie niveaus in het MBO-HBO voor de financiële sector
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Programma Inleiding Herman Geenen
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Welkom.
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Associate degree als onderwijsinnovatie
VTB Technasium Vakcollege
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Associate degree en regionalisering van het hbo
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Project Leido Academy. Opzet Uitgaan van twee bestaande Ad’s – met een bewezen ‘succes’ Uitgaan van twee bestaande Ad’s – met een bewezen ‘succes’ Ad’s.
Vervolg… vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido. Leergang Formulering thema’s n.a.v. deze dag Formulering thema’s n.a.v. deze dag Relevant voor deze leerlijn –
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Welkom voorlichting sectorkeuze mavo 3
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Eindexamen gehaald en dan?
Onderwijs in Nederland
Het Voortgezet Onderwijs
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Het Voortgezet Onderwijs
Informatie Voortgezet Onderwijs
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Informatieavond Voortgezet Onderwijs
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs. Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen De schoolorganisatie en het eerste jaar – Wat is er anders t.o.v.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan vwo.
Studeren in 2012 Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan VWO Waarnemend decaan havo.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Eindexamen gehaald en dan?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Transcript van de presentatie:

28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido

28 mei - Ad-Manifestatie Inhoud ► Ad en de mogelijke betekenis voor de vormgeving van leerwegen voor mbo’ers en werkenden ► Opmaat naar: - Dag van de Beroepskolom 10 oktober - Leido-publicatie: ‘Ad en Flexibilisering’, te verschijnen in november 2008

28 mei - Ad-Manifestatie Voorbeeld 1 ► Aantrekkelijk voor beroepsgerichte jongeren, via de leerweg vmbo-mbo-Ad ► Horizon hbo-diploma komt dichterbij: - vmbo – mbo - Ad = 9 jaar - havo – hbo-bachelor = 9 jaar - vwo – wo-bachelor = 9 jaar ► Alternatief voor vmbo – havo4/5 – hbo ► Zorgen voor integraal traject mbo-Ad

28 mei - Ad-Manifestatie Voorbeeld 2 ► MBO’ers hebben straks vier mogelijkheden: - volledig gaan werken (en later verder studeren) - werken combineren met niet-formeel onderwijs - duale Ad (werken en leren – formeel onderwijs) - voltijdse of duale Bachelor ► Voor mbo’ers die gaan werken, is een regionaal alumni-beleid nodig – met incentives ► Bijv.: mbo’ers krijgen na 2 jaar een aanbod voor EVC, gericht op de Ad ► Vraag: EVC gratis aanbieden?

28 mei - Ad-Manifestatie Voorbeeld 3 ► Ad gaat mee met conjuncturele bewegingen: - minder werk: eerst Ad en dan kijken… - meer werk: mbo’ers aan het werk, in combinatie met leren via een duale route naar de Ad… ► Persoonlijke flexibiliteit: - EVC: effectief bij Ad * door sterke arbeidsmarktrelevantie * zeker met ingebouwde branche-diploma’s ► Combinatie informeel, niet-formeel en formeel.

28 mei - Ad-Manifestatie Voorbeeld 4 ► Ad als na- en bijscholing – omdat een Ad-programma sneller kan worden geactualiseerd ► Post-Ad: - onderdeel van de rest van de Bachelor - bijv. via minoren

28 mei - Ad-Manifestatie Voorbeeld 5 ► Groei van deeltijds onderwijs, aanvullend op de Ad ► Vormen van ‘aanvullende bachelor’ – zoiets als de ‘Executive Master’ voor de Bachelor- bezitters  ‘Executive Bachelor’ ► Tweedaagse Conferentie over deeltijd: 16 – 17 april 2009

28 mei - Ad-Manifestatie Internationaal ► In EU en daarbuiten is niveau 5 het draaipunt van beroepsgericht naar academisch onderwijs ► Tot en met niveau 4: beroepsgericht ► Niveau 5 - deel van het hoger onderwijs - mix beroeps- en academische competenties - schakel naar Bachelor - werken en door naar een Master (academisch, al dan niet in een beroeps- gerichte context) ► Daarom: niveau 5 onderdeel van hbo – afgestemd op zowel mbo-4 als Bachelor – opdracht aan hbo

28 mei - Ad-Manifestatie Levenlang Leren ► Uitgaan van Nationale Kwalificatieraamwerk - acht formele niveaus ► Elke schakel (in combinatie met de schakel daarvoor) in regulier onderwijs: keuze uit werken en doorgaan ► Werkenden: optimaliseren her-intrede in formeel onderwijs (evt. eerst niet-formeel) * op basis van EVC * gevolgd door opstellen maatwerktraject

28 mei - Ad-Manifestatie Levenlang Leren ► Levenlang Leren = Levenlang Ontwikkelen (van competenties) Onderwijsinstellingen zijn dienstverlenend: ► Ik kan dit … en ik wil dat graag kunnen… ► Kunt u mij dat aanleren omdat ik dat wil… ► Aan het eind van de studie zijn mijn wensen vervuld… ► Maar: Wat ik wil, wordt mede bepaald door mijn omgeving, de economie, de toekomst, mijn werk- gever, mijn partner, mijn vrienden…

28 mei - Ad-Manifestatie Levenlang leren ► Combineren formeel en niet-formeel leren ► Na een formele schakel (diploma + graad) - volgende formele schakel (bijv. Ad als de Short Cycle Higher Education) - volgen niet-formele diploma’s (als Shorther Higher Education) ► Niet-formeel bekostigen onder bepaalde condities Bijv.: - ‘EVC-rijp’ in de volgende schakel - binnen twee jaar volgen (actueel houden)

28 mei - Ad-Manifestatie ► Iedereen als z.z.p.’er als het gaat om het vormgeven van de loopbaan !! ► Uitdaging voor het complete onderwijs…