28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido
28 mei - Ad-Manifestatie Inhoud ► Ad en de mogelijke betekenis voor de vormgeving van leerwegen voor mbo’ers en werkenden ► Opmaat naar: - Dag van de Beroepskolom 10 oktober - Leido-publicatie: ‘Ad en Flexibilisering’, te verschijnen in november 2008
28 mei - Ad-Manifestatie Voorbeeld 1 ► Aantrekkelijk voor beroepsgerichte jongeren, via de leerweg vmbo-mbo-Ad ► Horizon hbo-diploma komt dichterbij: - vmbo – mbo - Ad = 9 jaar - havo – hbo-bachelor = 9 jaar - vwo – wo-bachelor = 9 jaar ► Alternatief voor vmbo – havo4/5 – hbo ► Zorgen voor integraal traject mbo-Ad
28 mei - Ad-Manifestatie Voorbeeld 2 ► MBO’ers hebben straks vier mogelijkheden: - volledig gaan werken (en later verder studeren) - werken combineren met niet-formeel onderwijs - duale Ad (werken en leren – formeel onderwijs) - voltijdse of duale Bachelor ► Voor mbo’ers die gaan werken, is een regionaal alumni-beleid nodig – met incentives ► Bijv.: mbo’ers krijgen na 2 jaar een aanbod voor EVC, gericht op de Ad ► Vraag: EVC gratis aanbieden?
28 mei - Ad-Manifestatie Voorbeeld 3 ► Ad gaat mee met conjuncturele bewegingen: - minder werk: eerst Ad en dan kijken… - meer werk: mbo’ers aan het werk, in combinatie met leren via een duale route naar de Ad… ► Persoonlijke flexibiliteit: - EVC: effectief bij Ad * door sterke arbeidsmarktrelevantie * zeker met ingebouwde branche-diploma’s ► Combinatie informeel, niet-formeel en formeel.
28 mei - Ad-Manifestatie Voorbeeld 4 ► Ad als na- en bijscholing – omdat een Ad-programma sneller kan worden geactualiseerd ► Post-Ad: - onderdeel van de rest van de Bachelor - bijv. via minoren
28 mei - Ad-Manifestatie Voorbeeld 5 ► Groei van deeltijds onderwijs, aanvullend op de Ad ► Vormen van ‘aanvullende bachelor’ – zoiets als de ‘Executive Master’ voor de Bachelor- bezitters ‘Executive Bachelor’ ► Tweedaagse Conferentie over deeltijd: 16 – 17 april 2009
28 mei - Ad-Manifestatie Internationaal ► In EU en daarbuiten is niveau 5 het draaipunt van beroepsgericht naar academisch onderwijs ► Tot en met niveau 4: beroepsgericht ► Niveau 5 - deel van het hoger onderwijs - mix beroeps- en academische competenties - schakel naar Bachelor - werken en door naar een Master (academisch, al dan niet in een beroeps- gerichte context) ► Daarom: niveau 5 onderdeel van hbo – afgestemd op zowel mbo-4 als Bachelor – opdracht aan hbo
28 mei - Ad-Manifestatie Levenlang Leren ► Uitgaan van Nationale Kwalificatieraamwerk - acht formele niveaus ► Elke schakel (in combinatie met de schakel daarvoor) in regulier onderwijs: keuze uit werken en doorgaan ► Werkenden: optimaliseren her-intrede in formeel onderwijs (evt. eerst niet-formeel) * op basis van EVC * gevolgd door opstellen maatwerktraject
28 mei - Ad-Manifestatie Levenlang Leren ► Levenlang Leren = Levenlang Ontwikkelen (van competenties) Onderwijsinstellingen zijn dienstverlenend: ► Ik kan dit … en ik wil dat graag kunnen… ► Kunt u mij dat aanleren omdat ik dat wil… ► Aan het eind van de studie zijn mijn wensen vervuld… ► Maar: Wat ik wil, wordt mede bepaald door mijn omgeving, de economie, de toekomst, mijn werk- gever, mijn partner, mijn vrienden…
28 mei - Ad-Manifestatie Levenlang leren ► Combineren formeel en niet-formeel leren ► Na een formele schakel (diploma + graad) - volgende formele schakel (bijv. Ad als de Short Cycle Higher Education) - volgen niet-formele diploma’s (als Shorther Higher Education) ► Niet-formeel bekostigen onder bepaalde condities Bijv.: - ‘EVC-rijp’ in de volgende schakel - binnen twee jaar volgen (actueel houden)
28 mei - Ad-Manifestatie ► Iedereen als z.z.p.’er als het gaat om het vormgeven van de loopbaan !! ► Uitdaging voor het complete onderwijs…