Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

(On-)gewenste intimiteiten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Vraaggericht werken.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
6 pijlers van de code in beeld
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Presentatie startbijeenkomst
Kinderen en hun sociale talenten
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Dossier Empowerment.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Opvoeding en pedagogiek
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
In een jeugdgevangenis
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Presentatie startbijeenkomst
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Van mis-handelen naar relationeel handelen Systemische psychotherapie bij fysiek geweld in paarrelaties van Lawick, J., (2003). Van mis-handelen naar relationeel.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Evaluatie Cursus.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Anders kijken, anders doen
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Introductie Zorg & Technologie
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Werken in een arbeidsorganisatie
Kwaliteit in de zorgverlening
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren Kwaliteitszorg Kwaliteit verbeteren Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg Methodische vaardigheden

Kwaliteit verbeteren Inhoud Werkomstandigheden Vraaggericht werken Omgaan met klachten Methodische kwaliteitszorg 1.1 Materiele werkomstandigheden 1.2 Immateriële werkomstandigheden 2.1 Vanuit intuïtie en empathie 2.2 Vanuit ervaring 3.0 Klachtencommissie/ procedure’s 4.1 Zorgprotocollen 4.2 Kwaliteitsgroep 4.3 Kwaliteitscoördinator, meetinstrumenten Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg

Kwaliteit verbeteren 1.1 Materiële werkomstandigheden Je kan alleen in het werk kwaliteit leveren als de hulpmiddelen in goede staat verkeren en werkomgeving veilig is. Dit kan de tillift, een dweilmachine en zelfs de stekker aan een lamp zijn. Rapporteer tijdig gebreken aan de technische dienst en vraag of kapotte materialen kunnen worden vervangen Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg

Kwaliteit verbeteren 1.1 Materiële werkomstandigheden Tips om veilig te werken: Ruim rommel op de vloer op Gebruik handschoenen en beschermende kleding bij bijtende schoonmaakmiddelen Lees bij schoonmaakmiddelen eerst de gebruiksaanwijzing Zorg voor goede verlichting tijdens het werk Voorkom uitglijden in natte ruimten door rubber matten Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg

Kwaliteit verbeteren 1.2. Sociale werkomstandigheden Een prettige werksfeer heeft een positieve invloed op de kwaliteit van het werk. Dit kan worden gerealiseerd door: Voldoende afwisseling in het werk Goede verdeling in de taken/ werkzaamheden Afwezigheid van stress en/ of competitie Gelegenheid tot eigen inbreng Goede arbeidsvoorwaarden Mogelijkheid tot doorgroei/ carrière Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg

Kwaliteit verbeteren 2.1. Vraaggericht werken Binnen de mogelijkheden kan de Helpende vraaggericht werken. Een zorgvrager geeft zijn “vragen” niet altijd aan. Door zich in de zorgvrager in te leven (empathie) en zijn gevoelens( intuïtie) te gebruiken kan de Helpende deze signalen concretiseren. Hierbij let de Helpende niet alleen op wat de zorgvrager zegt, maar ook hoe hij zich daarbij gedraagt. De helpende maakt gebruik van het L.S.D. model (luisteren, samen vatten en doorvragen) Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg

Kwaliteit verbeteren 2.1. Vraaggericht werken Door goed te kijken en te luisteren in verschillende zorgsituaties krijgt de Helpende ervaring om wensen, behoeften en gewoonten van de zorgvrager te herkennen. De helpende dient zich steeds af te vragen: Wie is die zorgvrager? Wat wil de zorgvrager? Wat kunnen we hem bieden en hoe kunnen we dat realiseren Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg

Kwaliteit verbeteren 2.1. Vraaggericht werken “Aan welke zorgaspecten denk je als je vraaggerichte zorg verleent aan een vrouwelijke Marokkaanse zorgvraagster?” Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg

Kwaliteit verbeteren 3. Omgaan met klachten Leg uit: “een klacht is een gratis advies” Afhankelijk van de aard van de klacht kan de cliënt deze uiten: Bij degene om wie het gaat of zijn leidinggevende Door de klacht in de klachtenbus te deponeren Door de klacht te melden bij de bewonersraad Door de klacht te bespreken met Patiënt Vertrouwens Persoon De klacht te melden bij de Inspectie voor Volksgezondheid Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg

Kwaliteit verbeteren 4. Het werken met zorgprotocollen In een protocol staat beschreven hoe je in een bepaalde situatie moet handelen. Een protocol geeft duidelijkheid wat je wel en niet mag doen of op welke manier werkzaamheden moet plaatsvinden.Voordelen: Geeft de Helpende duidelijkheid en houvast Er worden minder fouten gemaakt Is evalueerbaar op effect en efficiëntie Prettiger voor de zorgvrager omdat alle Helpenden op dezelfde manier werken Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg

Kwaliteit verbeteren 5. Kwaliteitsgroep Een kwaliteitsgroep bestaat uit een kleine groep personen (6) die gezamenlijk een werkwijze evalueren en indien nodig verbeteren. Procedure: a. Spreek een onderwerp af (hygiëne spoelkeuken) b. Beschrijf welke eisen er worden gesteld (literatuur, protocol) c. Spreek periode van observatie, onderzoek en wijze van rapportage af d. Evalueer de uitkomsten (verschil tussen a. en c.) en stel werkwijze indien nodig bij Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg

Kwaliteit verbeteren 6. Meetinstrumenten t.b.v. kwaliteitsmeting Een kwaliteitsmedewerker kan verschillende meetinstrumenten inzetten om kwaliteit van zorg te meten: Observatie Vragenlijst Gesprek Hiervoor kan de kwaliteitsmedewerker zowel de zorgvrager als de zorgverlener benaderen Competentie 1,3, 15 en 16 methodische vaardigheden Kwaliteitszorg