Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Visie op verplegen  .
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Evalueren is een verzamelnaam van:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Ondersteuningsplannen
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
BSN nederland De Action Learning MBA
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Bijstellen De laatste fase in het cyclisch model voor methodisch werken heet ‘bijstellen’. Binnen een hulpverleningstraject betekent bijstellen dat je.
Methodisch werken Kun jij het werken en evalueren zo neer leggen dat er een rij van afwisselend werken en evalueren ontstaat? Spelregels zijn: Maximaal.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Cursus Handelingsgericht Werken
Handelingsplannen.
Leren van lastige kwesties
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Competenties SLC week 3 DSR1.
Stage 2 SPH/ project in stage Instituut voor Sociale Opleidingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Verpleegkundig redeneren
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Reflecteren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Resultaatgericht Samenwerken
Integraal sociaal werk
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De Boom Symposium ‘De Kennis Voorbij’ Mechelen, 19 april 2012
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
De WEtenscHappelijke revolutie
ZORPLAN MAKEN!!!.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
ACTIE onderzoek.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Versterken van jouw methodisch werken in het Jongerenwerk
Transcript van de presentatie:

Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek) Methode en Methodiek Methode: ‘vaste, weldoordachte manier van handelen om een zeker doel te bereiken’. Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)  © Boom Lemma uitgevers.

Kenmerken methodisch werken Je handelen is doelgericht Je handelen is systematisch Je handelen is procesmatig Je handelen is bewust © Boom Lemma uitgevers.

Voordelen methodisch werken beter vooruitkijken, meer controle en minder kans op fouten inzichtelijker handelen bespreekbaar maken/evalueren en je proces bijstellen overdraagbaar aan anderen © Boom Lemma uitgevers.

Gemeenschappelijke visie social work We werken met cliënten. We werken in en vanuit een organisatie. We werken aan professionaliteit. © Boom Lemma uitgevers.

Gemeenschappelijke competenties (3) Een social worker is in staat (heeft de competentie) een agogische of therapeutische of pedagogische relatie aan te gaan, te onderhouden en te beëindigen met een individu, groep of groter samenlevingsverband en op basis daarvan de kerntaken uit te voeren die behoren tot één van de social work beroepen. © Boom Lemma uitgevers.

Gemeenschappelijke competenties (3) Hoofdstuk 1 Methodisch werken Gemeenschappelijke competenties (3) Een social worker heeft de competentie deze kerntaken op een methodische wijze op basis van gedragswetenschappelijke, sociaal wetenschappelijke en agogische kennis vorm te geven en uit te voeren door te laten zien dat hij in staat is planmatig, procesmatig, resultaatgericht en strategisch te werken vanuit verschillende methodische benaderingen, onder meer vraaggericht, competentiegericht en systeemgericht. © Boom Lemma uitgevers.

Gemeenschappelijke competenties (3) Een social worker is in staat (heeft de competentie) tot voortdurende evaluatie en bijstelling van zijn methodisch handelen en kan daarop reflecteren en zich daarover verantwoorden aan de hand van theoretische en normatieve kaders. © Boom Lemma uitgevers.

Gemeenschappelijke competenties (3) Samenvatting: Een relatie met de cliënt tot stand brengen en/of in stand te houden Methodisch te werk gaan Reflecteren, verantwoording afleggen en bijstellen © Boom Lemma uitgevers.

Lineair model Doelformulering Stap 1 Stap 2 Stap3 Doelresultaat. © Boom Lemma uitgevers.

Circulair model Evalueren Nadenken Uitvoeren Plan maken © Boom Lemma uitgevers.

Cyclisch model © Boom Lemma uitgevers.

Voordelen cyclisch model psychologisch voordeel als je doelresultaat niet meteen wordt behaald procesmatig werken het proces volgen flexibel cliënt krijgt de ruimte om te experimenteren circulair plan is cyclisch te maken © Boom Lemma uitgevers.