Kindercases.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Kind in Ontwikkeling De ontwikkeling van een kind gaat in
Thema-avond over angsten bij (jonge) kinderen
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Spreekbeurt van Romy Vonk Gr 6M
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Sensorische Informatie Verwerking
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Met meester Cor en meester detmer
Ontwikkelingstraject kinderen
hoe autismevriendelijk ben ik
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Workshop Relationele en seksuele vorming
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Benieuwd naar wie ik ben ...
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Geloven en nu….
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
De grote oversteek Afscheidsdienst groep 8 op 30 juni 2013 m.m.v.:
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Welkom op onze thema-avond
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Methodische vaardigheden
Interpreteren van data
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
De bijzondere baby Tobias Dit verhaal is geschreven door: Jerusha Suze &Lisa.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Ontwikkeling van het jonge kind
Psychologieles 2 Conceptie, baby, peuter Informatie  bronnenbundel.
Welkom ik maak me sterk.
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Ontwikkelingspsychologie 16september
Ontwikkelingspsychologie
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
“Ik vind het zo spannend !” - over angsten bij jonge kinderen
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Ontwikkelingspsychologie 1.2
De ontwikkeling van het kind !
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Kattengedrag Paraveterinair.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Kindercases

Ontwikkelingsfasen van het kind 0-3 maand: van buik naar wieg 3-6 maand: omgaan met spanning 6-9 maand: een hechtingsrelatie aangaan 12-18 maand: ontdekken en zaken meester worden

Reflexen Een baby kan nog niet zelfstandig overleven maar hij heeft wel een aantal aangeboren reflexen, Ademen, knipperen met de ogen, zuigen en slikken Bovendien heeft hij een grijpreflex, een loopreflex (1ste week) een Mororeflex, een optilreflex Een voetzoolreflex en een kruipreflex

Lichamelijke ontwikkeling De eerste 18 maanden Lichamelijke ontwikkeling Kijken, horen, voelen, proeven, ruiken Pakken Trappelen Kruipen Bal gooien

Verstandelijke ontwikkeling De eerste 18 maanden Verstandelijke ontwikkeling Ontdekken en meester worden Onderscheidingsvermogen Voorwerpen 'zien' Taal verwerven

Sociaal-emotionele ontwikkeling De eerste 18 maanden Sociaal-emotionele ontwikkeling Omgaan met spanning Aangaan van een hechtingsrelatie Glimlachen Oogcontact Boos worden Scheidingsangst

Baby In het eerste jaar zal de baby drie maal in gewicht toenemen Meisjes ontwikkelen zich sneller dan jongens, krijgen eerder tanden, gaan eerder puberen, zijn eerder uitgegroeid Een baby heeft weke botten; die van hand en pols worden eerst hard Fontanellen sluiten na ongeveer een jaar

Baby In het begin kan de baby het hoofd niet recht houden Leren grijpen is gecompliceerd De baby leert eerst het hoofd opheffen, dan gaat hij omrollen, zelf zitten, zich optrekken om te staan, aan de hand en langs meubels lopen, loslopen, trappen lopen en tegen een bal schoppen

Baby Emoties zijn nog ongedifferentieerd: behagen of onbehagen Lachen of huilen Angst voor vallen, harde geluiden, plotse onverwachte grote voorwerpen,onbekende omgeving of dingen, vreemden, scheiden van ouders, water/toilet

Baby Tot 18 maanden is het kind niet 'stout'; hij reageert wel op een ‘nee’ maar hij weet niet waarom. Hij kan meer en meer en wil dus ook meer. Wanneer hij gestopt wordt, reageert hij met boosheid

Baby Tot 8 maand is een voorwerp onder een doek verstopt ook weg Daarna kijkt hij onder het doek: als het daar niet is, verliest hij zijn belangstelling Vanaf ongeveer één jaar gaat hij zoeken Daarna kan hij een los beeld bedenken en van af dan gebruikt hij ook woordjes

Verstandelijke ontwikkeling Van 1,5 tot 4 jaar Verstandelijke ontwikkeling Praten en voor de helft verstaanbaar zijn Magisch denken Oorzaak en gevolg begrijpen Waarom vragen Toren bouwen en kleuren benoemen

Lichamelijke ontwikkeling Van 1,5 tot 4 jaar Lichamelijke ontwikkeling Rennen, klimmen, sprongetjes maken, schoppen Zindelijk worden Met lepel en vork eten Kledingsstuk uittrekken Fietsen op een driewieler of met twee wieltjes achteraan

Sociaal-emotionele ontwikkeling Van 1,5 tot 4 jaar Sociaal-emotionele ontwikkeling Ikke Regels en grenzen, Afscheid nemen Zelfstandig, zelfvertrouwen Stout, bang, boos, jaloers

Peuter en kleuter Tussen 1,5 en 2,5: ontdekken van het eigen ik, autonomie Tussen 2,5 en 4,5: jongen/meisje Tussen 1,5en 4: ontmoeting met leeftijdsgenootjes maar vooral naast elkaar spelen

Van 4 tot 8 jaar Verstandelijke ontwikkeling Leren lezen, schrijven en rekenen Fantasie en werkelijkheid

Lichamelijke ontwikkeling Van 4 tot 8 jaar Lichamelijke ontwikkeling Zindelijk worden Tanden wisselen Links- of rechtshandigheid Oog-handcoördinatie Hinkelen

Sociaal-emotionele ontwikkeling Van 4 tot 8 jaar Sociaal-emotionele ontwikkeling Fantasie en werkelijkheid Nieuwsgierig, brutaal, gevaarlijk doen Agressie, Op je beurt wachten, Voor jezelf opkomen Angst voor griezelige wezens

Van 4 tot 8 jaar Angst Donker, scheiding, lichamelijk letsel, dieren, bovennatuurlijke wezens (ET), alleen thuis/alleen slapen Angst door het Nieuws: oorlog, aardbeving Nachtangst Andere kinderen

Verstandelijke ontwikkeling Van 8 tot 12 jaar Verstandelijke ontwikkeling Begrip van ruimte en getallen Begrip voor tijd Stel je voor dat

Lichamelijke ontwikkeling Van 8 tot 12 jaar Lichamelijke ontwikkeling Lengtegroei Spieren verstevigen Verandering van stem Groei van secundaire geslachtsorganen

Sociaal-emotionele ontwikkeling Van 8 tot 12 jaar Sociaal-emotionele ontwikkeling Vriendschappen Faalangst Weerbaarheid Heimwee Vervelen Sociale vaardigheden