Over kinderen in armoede én lokale strijdbijlen Lunchgesprek n.a.v. Gentse ‘Week tegen Armoede’ - 13/10/2011 Dr. Isabelle Pannecoucke – UGent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Lokaal het verschil maken Over kinderarmoede en lokale strijdmiddelen
Armoede in de kindertijd: wat weten we?
Pag. 1 prof. dr. M. De Vos Jeugdwerkloosheid – migratie & integratie.
Kansen voor Kinderen 1. Drempels… enkele • Financieel • Cultureel (leefwereld, perceptie,…) • Sociaal (netwerking, stimulans door ouders, leerkrachten,..
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
Veranderingen in de zorg
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Samen zorg dragen voor elkaar Brussel 29 september 2011
WELKOM. !!!???!!! ARMOEDE in BELGIË??? ZEKER WETEN!!
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Brussel nader onderzocht
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Armoede treft 1 op 5 ouderen
De donkere kleur van armoede
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
Een nieuwe op achtergestelde buurten in het Brussels stedelijk gewest
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
1 - 27/03/2015 Kinderen in Armoede de (on)macht van cijfers Lokale besturen bestrijden kinderarmoede - 9 februari 2015 Guido Bottu Dienst Welzijn en Gezondheid.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
De donkere kleur van armoede
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Administrateur-generaal
Kinderarmoede in het Brussels Gewest Senaat hoorzitting 11 mei 2015 OBSERVATOIRE DE LA SANTÉ ET DU SOCIAL BRUXELLES OBSERVATORIUM VOOR GEZONDHEID EN WELZIJN.
Armoede is … Sieg Monten
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Huizen van het Kind De KRACHT van een netwerk. 1 november 2014: eerste erkenningen toegekend Vandaag: 128 Huizen van het Kind in 182 gemeenten + Brussels.
Enkele indicatoren over armoede in de regio Kempen Samen Huis van het Kind, de kracht van een netwerk Peter Anaf adviseur stad Turnhout Welzijnszorg Kempen.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
23 juni 2017.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Vluchtelingen en asielzoekers
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Kansarmoede in de kleuterschool
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Over kinderen in armoede én lokale strijdbijlen Lunchgesprek n.a.v. Gentse ‘Week tegen Armoede’ - 13/10/2011 Dr. Isabelle Pannecoucke – UGent

Eerste tool: de woorden 1. Armoede «… een netwerk van sociale uitsluitingen… op verschillende domeinen van het maatschappelijk en individueel leven … » Sociale contacten, vrienden, familie, gezin … De ene vorm van uitsluiting kan een andere vorm in de hand werken of versterken – staan niet los van elkaar Tewerkstelling, Onderwijs, Huisvesting… 3

Eerste tool: de woorden 1. Armoede  Onderaan op de ladder met ontbrekende sporten  Kloof zelf niet meer te overbruggen  Armoede met een binnen- en buitenkant  ‘gij hebt niks, gij kunt niks, gij zijt niks’ 4

Eerste tool: de woorden 2. Kinderen in armoede Meer dan enkel een bijproduct van armoede bij volwassenen ‘Ambivalent’ Welvaart en welzijn afhankelijk van gezinscontext Volwaardige burgers  Dubbele focus 1. Gezinnen in armoede 2. Kinderen in armoede: eigen perspectief 5

Tweede tool: ‘de’ cijfers 6

 Kansarme gezinnen (Kind & Gezin)  Indicatoren: inkomensniveau, opleiding, tewerkstelling, aard tewerkstelling, huisvesting, gezondheid gezinsleden, ontwikkeling kinderen  Uiterst zwakke socio-economische gezinnen  Arbeidsloos  Lage opleiding: bijna 80%  Slechte huisvesting: bijna 50%  Zwaktes in ontwikkeling: 33%  Algehele zwakke sociaal-economische situatie: 50% ( inkomen, opleiding, arbeidssituatie) 9

Tweede tool: ‘de’ cijfers

 Eenoudergezinnen en grote gezinnen  22,1% van 1-oudergezinnen onder EU-armoededrempel  Gewaarborgde gezinsbijslag: hoger gemiddeld kinderaantal per gezin  Hebben van kinderen vergroot risico  Beschikbare maatregelen volstaan niet  Impact arbeidsparticipatie op armoederisico  Nog groter voor gezinnen met kinderen (3 keer)  ‘De kleur van de armoede’  Groepen van Turkse en Marokkaanse herkomst  5 keer groter armoederisico  Materiële deprivatie  Ook cijfers zeggen niet alles… 13

Tweede tool: ‘de’ cijfers  Focus huisvesting/leefomgeving  25% van arme gezinnen met kleine kinderen leven in een woning met lekkend dak, vochtigheid of rotte vloeren of ramen  Te weinig ruimte, te donker, teveel lawaai, te koud….  Kinderen (vooral van 1-oudergezinnen) in hoogbouwappartementen, ideaal om op te groeien?  Kindvriendelijke biotoop in de sociale huisvesting?  Wanneer je huis op wielen staat, wanneer je huis het park is  Meest kindonvriendelijke buurt in de 19 de eeuwse wijken van Antwerpen, Brussel, Gent  Kleine flatgebouwen (1 slaapkamer); oude arbeiderswoningen met gebrek aan comfort 14

Derde tool: ‘de gevolgen’ 15  Armoede tast alle aspecten van het welzijn van kinderen aan  Gezondheid  Cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling  Schoolse resultaten  Aspiraties  Zelfbeeld  Relaties met anderen  Risicogedrag  Perspectief op werk  …

 Gezondheid  Gezondheidsverschillen al voor en bij de geboorte  Moeder meer gezondheidsproblemen  Verhoogd risico perinatale mortaliteit  Verhoogd risico vroeggeboorte en laag geboortegewicht, groeiachterstand  Wiegendood  Risico 5 keer groter in huishouden zonder beroepsinkomen dan gezinnen met 2 ink.  Ongezond hoge niveaus van negatieve stresshormonen  Ontwikkeling centraal zenuwstelsel en hersenen  Mentaal welzijn  Verschillen naar tandverzorging, gezicht- en gehoorstoornissen  Hogere prevalentie van indicatoren van ongezonde levensstijl  Effect op lange termijn: verhoogde kans op bepaalde fysische en mentale gezondheidsproblemen 16 Derde tool: ‘de gevolgen’

 Cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling  Zwakkere ontwikkeling indien opgroeien in kansarm gezin  Al op 1 jaar een maand achterstand  22% heeft gedragsproblemen (heeft zorgen, is bang, wordt gepest, is overactief, heeft moeite om zich te concentreren)  Cumulatie van risicofactoren in armoede  Hoge frequentie van en hoge intensiteit van stressvolle ervaringen  Onvoorspelbaarheid financiële en familiale instabiliteit  Gebrek aan sociale ondersteuning  Blootstelling aan schadelijke substanties (lood, CO, schimmels)  Slechte huisvesting  Gebrek aan cognitieve stimuli  Gebrek aan kwaliteitsvolle voeding  Langdurige – diepgaande armoede-ervaringen 17 Derde tool: ‘de gevolgen’

 Schoolse resultaten  Latere intrede onderwijs  Schoolse achterstand  21% van kinderen in gezin met inkomen < armoedegrens  Hoger risico op doorverwijzing  Oververtegenwoordiging in bijzonder onderwijs  In middelbaar: weinig kwalificerende richtingen  Absenteïsme, niet altijd gewild Vroegtijdig schoolverlaten  Ongekwalificeerde uitstroom ongelijk  Geringe doorstroom naar hoger onderwijs  psychologisch welbevinden (onwel op vlak van leersituatie, persoonlijk vlak, relationeel)  Ongelijke kansen en ongelijke behandeling 18 Derde tool: ‘de gevolgen’

Ecologisch perspectief: ontwikkeling in een persoon-in-omgeving Handleiding bij de tools Kwaliteitsvolle huisvesting Kwaliteitsvolle leefomgeving Familievriendelijk beleid Uitkeringen Arbeidsparticipatie Sociale dienstverlening Gelijke toegang

Handleiding bij de tools  Een rijkdom aan strijdmogelijkheden  Lokale troeven  Via OCMW en andere diensten  Verenigingen waar armen het woord nemen, samenlevingsopbouw, buurtwerkingen, vakbonden, CAW’s, …  Wat leeft er in de lokale omgeving? 20

Handleiding bij de tools  Een rijkdom aan strijdmogelijkheden  Geïntegreerde strategie  Bijeenbrengen van lokale stakeholders (diversiteit!!! Participatie)  Verankeren strijd tegen armoede bij kinderen  Veranderen positie van het kind in beleid  Kennisverzameling 21 OVERHEID SCHOLEN MIDDENVELD OUDERS

Handleiding bij de tools Diversiteit van kinderen Specifieke én universele maatregelen Lokale strijdbijlen kunnen niet alles oplossen  Totaalbeleid Niet losgekoppeld van algemene armoede Maatschappelijk verschijnsel 22

 Kinderopvang  Vorming medewerkers kinderopvangdiensten  Cf. Brussels Hoofdstedelijk Gewest: gezamelijke inspanning lokaal beleid en middenveld  Verspreiding gesubsidieerde voorzieningen?  Aangepast inschrijvingsbeleid  Opvoedingsondersteuning  Afzonderlijke voorzieningen?  Spelotheek  Ontmoetingsplaatsen  Bv. Baboes in Brussel  Toolbox van het Kruispunt Migratie-Integratie  Handleiding bij de tools

 Onderwijs  Participatie kinderonderwijs  Super Sim, Wannes gaat naar school  Reflectie eigen kennis en aanpak GOK (doe de GOK-test, Turnhout)  Ouderbetrokkenheid  Opvoedingsondersteunende ouderavonden  Kijkwijzer ‘ouderbetrokkenheid)  Taal  Zomerschool  Huiswerkbegeleiding  Bv. Katrol  Lokale praktijken etnisch-cultureel diversiteitsbeleid (VVSG) Handleiding bij de tools

 Activiteiten buiten de school  ‘gelijke leerkansen op school zijn maar half werk zonder gelijke ontwikkelingskansen buiten de school’  Decreet betreffende het flankerende onderwijsbeleid  20 tot 25% van de prijs aan culturele activiteiten of daguitstappen  Kansenpassensysteem  Vrijetijdspas (Aalst, Eeklo, Geel, …); cultuurclub (Hechtel-Eksel); OK-pas voor onderwijs- en vrijetijdsactiviteiten en sociaal restaurant (Oudenaarde)  Gezondheid, welzijn  Versterken professionals, samenwerking tussen organisaties  Vertaalgids: vaccinaties en TBC  Dienst Preventief Gezondheidsbeleid, Stad Antwerpen  Instrument: actieve voedingsdriehoek voor Turkse en Marokkaanse gemeenschap Handleiding bij de tools

 Buurtontwikkeling  Sociaal  Sociale cohesie bevorderen met lokale subsidiereglementen: hoe doe je het doelgericht?  Methodiek: Deventer Wijkaanpak  Belang Brede School  Fysisch  Huisvesting  Transithuis Oostende  Buurt  Kindvriendelijke ruimte Antwerpen: Geelhandplaats  Speelstraten  Inspraak Bij speelterreintje in Mechelen (integratiedienst)