LUCHTVERVUILING DRUK/RUSTIG en BINNEN/BUITEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communiceren Luchtkwaliteit Aanpak Nijmegen Juni 2009
Advertisements

Warme Truiendag quiz 2013.
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
GEZOND OUDER WORDEN… IN VLAANDEREN?
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Werksessie Veehouderijen| 27 maart Doel Werksessie 2. Aanleiding (terugblik) 3. Bepalen luchtkwaliteit.
Het is vandaag Girlsday!
Fijn stof. Nieuwe feiten en realiteiten.
Van agrarische bedrijfswoning naar burgerwoning
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
CAR Vlaanderen en MTV-web
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden.
1 Oosterweel en het Milieu Effecten Rapport (MER) Dirk Avonts Huisarts in Zurenborg Prof Huisartsgeneeskunde UA.
“Rapportages Luchtkwaliteit Limburg”
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 2 Kosten/Baten Check.
Het is vandaag Girlsday!
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Gezondheid, ademhaling
Documenten Verkeerscentrum
Luchtkwaliteit IBGE-BIM. Vorming luchtkwaliteit 2008, Leefmilieu Brussel - BIM 2 De verontreinigende stoffen die een gevaar voor de gezondheid vormen.
Marloes Jongeneel InfoMil
Plan-MER Oosterweelverbinding
Joke Schauvliege Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Export Vlaamse milieutechnologie.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Roet als extra indicator voor de nadelige gezondheidseffecten van deeltjes naast PM10 and PM2.5 Paul Fischer (RIVM) Schakeldag 11 juni 2013.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
In opdracht van Korte introductie op het thema: Luchtkwaliteit en een goede ruimtelijke ordening Marloes Jongeneel InfoMil.
In opdracht van Korte introductie op het thema: Luchtkwaliteit en een goede ruimtelijke ordening Marloes Jongeneel InfoMil.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Impact van milieucontouren op stedelijke ontwikkeling Piet Lagas (PBL) 3 november 2009.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Woensdag 13 juni 2007Niek van Erk1 HACCP in praktijk Toepassing van HACCP methode bij verbeteren luchtkwaliteit in scholen Stefan Bours Niek van Erk Lester.
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Sint-Annabos 1. grootste boskap ooit 2. stadsrandbos 3. buffer verkeersplein 4. slibstort in MER niet vermeld.
HET LANGE WAPPER VIADUCT: ONVERANTWOORD VANUIT HET OOGPUNT VAN DE VOLKSGEZONDHEID? Vlaams Parlement 15 september 2009 Dr. Marc Goethals Cardiovasculair.
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Situering studies luchtkwaliteit MIRA -infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Kindertehuis in Ghana.
Een andere waterkwaliteit 1 Een andere waterkwaliteit, de cijfers over de trends.
Een gezonder Nederland VTV-2014
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Prof. Dr. Onno van Schayck 28 januari 2016 te Eijsden.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Luchtkwaliteit en gezondheid presentatie door GGD [naam] [naam en titel(s) spreker] [datum]
BATEN OP UW BOTERHAM Lunchsessie over het meten in geld van de waarde van milieu en natuur.
De ecologische voetafdruk. Footprint components Fossil Fuel Built-up Waste Food Fibres absorption.
Challenge the future Delft University of Technology Decentrale waterzuivering Westergouwe Waterbehandeling van de toekomst Lourens & Nikolaas.
11 Prof. dr. ir. Filip Meysman Vrije Universiteit Brussel Ringland Academie.
Gezondheid & de Omgevingswet
De rechter tikt de overheid op zijn vingers
Transcript van de presentatie:

LUCHTVERVUILING DRUK/RUSTIG en BINNEN/BUITEN Conclusie: PM10 (en PM2.5) is een slechte indicator voor luchtverontreiniging door nabijgelegen verkeersinfrastructuur Fischer et al Atmos Environ 2000;34:3713-22

Zwarte Rook en NO2 in binnenlucht van scholen Fischer et al VROM 2007: Invloed van de afstand tot een Drukke verkeersweg op de lokale luchtkwaliteit en gezondheid

Zwarte Rook en NO2 in de binnenlucht van scholen ‘…Op basis van deze gegevens kan dus geconcludeerd worden dat tot op minimaal 400 m een invloed van de snelwegen meetbaar is in de binnenlucht van de scholen….’ Fischer et al VROM 2007: Invloed van de afstand tot een Drukke verkeersweg op de lokale luchtkwaliteit en gezondheid

Luchtverontreiniging door snelwegen ‘… De conclusie die op basis van deze resultaten getrokken kan worden is dat PM10/PM2.5 een slechte indicator is voor het verkeersgerelateerde luchtverontreinigingsmengsel…’ ‘…Toetsing aan de PM10/PM2.5 norm, waarbij uitsluitend naar de massa (concentratie) wordt gekeken en niet naar de samenstelling zou in dat geval vanuit gezondheidskundig oogpunt een inadequate beoordeling van de locale situatie kunnen opleveren en dient daarom dan ook te worden afgeraden..’ ‘… Inachtneming van de kennis dat er rondom snelwegen tot op 1000 m nog een bijdrage van verkeersemissies kan worden waargenomen is vanuit gezondheidsoogpunt een betere raadgever..’ VROM: Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer Fischer et al VROM 2007: Invloed van de afstand tot een Drukke verkeersweg op de lokale luchtkwaliteit en gezondheid

Nederlandse Gezondheidsraad ‘PM10 is geen goede maat voor gezondheidseffecten van lokale verkeersgerelateerde luchtverontreiniging’ ‘De concentratie van PM10 correleert slecht met de omvang van de waargenomen gezondheidseffecten bij mensen die dicht bij drukke verkeerswegen wonen’ ‘Dit pleit ervoor om de gezondheidsrisico’s van verkeersbelaste situaties niet aan de hand van PM10 normen te beoordelen’ ‘Nadelige effecten op de gezondheid zijn waargenomen bij mensen die binnen een afstand van enkele honderden tot 1000 m van een verkeersader verblijven’ NGR PLEIT VOOR EEN PLANOLOGISCHE AANPAK NGR Knottnerus JA 2008

UFP gradienten in Rotterdam TNO 034 UT 2009: Emissies van UFP door verkeer

De nabijheid van een snelweg maakt ziek! < 100 m RR op cardiopulmonaire mortaliteit 1.95 (Hoek et al. Lancet 2002) Mortaliteit is evenredig met aantal voertuigen per 24 h (Beelen et al. EHP2008) < 200 m RR op totale mortaliteit 1.18 (1.02-1.38) (Finkelstein et al. Am J Epidemiol 2004) of een verkorting van de levensverwachting met 2.5 jaar < 100 m snelweg RR op hoge calcium score (coronaire atheromatose) 1.67 (Hoffman et al. Circulation 2008) Asthmatici in Oxfordstreet versus Hyde Park (McCreanor et al NEJM 2007) Footprint op longontwikkeling reikt tot 1500 m langs beide zijden (Gauderman et al. 2007)

Hoe ver reikt de ecologische voetafdruk van een snelweg? MMEF: midexpiratory flow rate Gaudermann et al The Lancet 2007; 369:571-577

Merksem 500 meter zone Deurne Noord Antwerpen Deurne Zuid Berchem MER BAM: “Binnen de kwetsbare contour van 500 m wonen 91.919 mensen”

Lancet: minder longcapaciteit vergeleken > 1500 m. Merksem 1500 meter zone Deurne Noord Antwerpen Deurne Zuid Berchem Lancet: minder longcapaciteit vergeleken > 1500 m.

Waarom scoort de tunnel wél beter dan het viaduct voor luchtvervuiling Omdat de afstand tot de bewoning groter is/kan zijn dan bij een viaduct PM10/PM2.5 is een slechte parameter voor de verkeersemissies van nabijgelegen vrachtverkeer Afzuig/filter installaties zijn een reële mogelijkheid De (ARUP/SUM) tunnel is slechts de eerste stap naar een volledige neutralisatie van het doorgaande verkeer

GROENE RUIMTE

STERFTERISICO EN GROEN MITCHEL R – POPHAM F LANCET 2008

GEZONDHEIDSECONOMISCHE PREVENTIEVE GENEESKUNDE Transport Economen GEZONDHEIDS ECONOMEN Politieke Overheid (publieke opinie) Logistieke Sector ARTSEN LOGISTIEKE INFRASTRUCTUUR ECOLOGISCHE + GEZONDHEIDSECONOMISCHE KOSTEN PREVENTIEVE GENEESKUNDE LEEFKWALITEIT ECONOMISCHE BATEN

EEN MER GEEFT EEN VALS GEVOEL VAN VEILIGHEID (1) Sanering van de uitgangssituatie is NIET het objectief van een MER Gebruikte parameters zijn te weinig specifiek voor de vervuiling door het nabijgelegen (vracht)verkeer: MER Oosterweel gebaseerd op PM10/PM2.5 ipv UFP/zwarte rook, benzeen, etc De toets aan de ‘normen van de EU’, geeft onvoldoende waarborgen voor de volksgezondheid Meetgegevens voor de uitgangssituatie zijn vaak niet voorhanden (dB, PM10, PM2.5, UFP) Meetgegevens worden meestal ontleend aan andere ‘vergelijkbare locaties’

EEN MILIEUEFFECTENRAPPORT (MER) GEEFT EEN VALS GEVOEL VAN VEILIGHEID (2) Er wordt gebruik (of misbruik?) gemaakt van computer simulaties Eventuele ‘verbetering’ op rekening van strengere emissie normen (EU) voor de voertuigen Geen onderscheid tussen het globale impact op de agglomeratie en het impact op bepaalde woonwijken Het impact van een snelweg reduceren tot de effecten van een parameter (PM10) waarvoor (veel te lakse) EU regelgeving voorhanden is kan niet door de beugel: de keuze voor méér bovengronds vrachtverkeer doorheen een dichtbevolkte regio is van uit oogpunt van milieu/volksgezondheid ook zonder metingen van lucht of lawaaipollutie onverantwoord Het is dus niet omdat het MER gunstig is dat het onderzochte project het beste antwoord is op de gigantische vervuiling waaraan Antwerpen (en Vlaanderen) vandaag wordt blootgesteld

“GOED MILIEURAPPORT VAN ROTSLECHT PROJECT KAN” ‘..Je kan een heel goed MER hebben van een rotslecht project. Daar spreken we ons niet over uit. Dat moet de vergunnende overheid doen…. Pascal Van Ghelue, Hoofd van de Dienst-MER van het departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse Administratie De Tijd 8 juli 2008, p 10