Impact” van de buurt De buurt als leer- en leefomgeving naast de schoolmuren –Isabelle Pannecoucke – OASeS Universiteit Antwerpen Praktijkverhaal –Marc.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Opvoeden in de stad en in een dorp
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Sportieve (Open Wijk) Scholen Sportdocent Duale aanstelling Spin in het web Hét sportgezicht voor de school en de wijk.
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Pastoraal op school.
Wat is Passend Onderwijs
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
KIND EN VERKEER Een presentatie over het belang van verkeerseducatie op de basisschool en een veilige schoolomgeving.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Het belang en functie van spel
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Even voorstellen Anja Hol
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
Invloed van de energetische prestatie op de woningwaarde
Zorgdragen voor anderen: wat komt er in de praktijk van terecht? Femmianne Bredewold 3 oktober 2014.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
Unmapped | Anouk Corver Corine Vuijk. Hoofdthema | Onbekendheid & Anonimiteit.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
PILOOTPROJECT BEWONERSPARTICIPATIE
(Voor)lezen is leuk!.
Gezins- en wijkgericht werken
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Basiskennis LOB.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Buurt Gebouw Gebiedsgericht Wijk Sociale inbedding, Kosteneffectiever.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
BIB KORTRIJK EDUCATIE & SCHOLENWERKING. #BIB KORTRIJK Onderwijs in Kortrijk: # kleuter- en basisscholen: 35 (incl. 6 BuLO/BuKO), ca kind. # secundaire.
DELFTSE HOFJES. PIETER VAN FOREEST zorginstelling met uitgebreid pakket aan diensten voor senioren zorg op maat; zorg waar nodig en niet meer dan nodig.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Sittard-Geleen in 2025 Door: Rens en Robin. Inhoudsopgave Inleiding Waarom leef jij prettig in jouw buurt (in 2025) Hoe draag jij bij aan de leefbaarheid.
Doelen realiseren met media
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Focus op “Ouder worden in je buurt” Feedback
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Thema 5 “De Stad”.
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Vandaag collecteren we voor het zendingswerk van Kerk in Actie
het katholiek basisonderwijs
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
SNEAK PEEK Workshop: Algemene informatie over de Passie
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Impact” van de buurt De buurt als leer- en leefomgeving naast de schoolmuren –Isabelle Pannecoucke – OASeS Universiteit Antwerpen Praktijkverhaal –Marc Verheirstraeten – Gebiedsgerichte werking Stad Gent –Stef Bossuyt – Dienst Kunsten Stad Gent Reflectie Vraag en antwoord

De buurt als leer- en leefomgeving naast de schoolmuren Isabelle Pannecoucke OASeS Universiteit Antwerpen

Inhoud 1.Ter inleiding 2.Een (sociologische) focus op de buurt 3.De buurt als leer- en leefomgeving onderzocht 4.Ter uitleiding

1. Ter inleiding -Schrikbeeld van stedelijke buurten –Toegenomen verkeer -Minder kans om buiten te spelen –Achterliggende idee -Minder kans om zelf dingen te doen, ontwikkelen sociale en praktische vaardigheden, ontwikkelen gevoel van avontuur, te leren risico te vermijden … -Maar ongenuanceerd: –Dé kinderen –Dé stad

2. Een (sociologische) focus op de buurt Hoe biedt de buurt kansen, hoe legt de buurt beperkingen op? 1.Voorzieningen: aanbod, kwaliteit 2.Buurtsamenstelling 1.Collectieve socialisatiemodel 2.Invloed leeftijdsgenoten 3.Sociale relaties 3.Stigmatisering

3. De buurt als leer- en leefomgeving onderzocht: vraagstelling ‘Maakt het verschil uit als een kind opgroeit in buurt X en niet in buurt Y voor zijn schoolprestaties, -verwachtingen? a)Wat zien kinderen als hun buurt? (definitie) b)Hoe zien kinderen hun buurt? (beleving) c)Wat is het belang van de buurt? (gebruik) d)Hoe verhoudt dit alles zich tot het schoolgebeuren?

3. De buurt als leer- en leefomgeving onderzocht: onderzoekspopulatie Leerlingen -in verschillende buurttypes -in de basisschool -meest wijkgebonden -in het zesde leerjaar -overgangsfase -grotere actieradius

3. De buurt als leer- en leefomgeving onderzocht: methodologie Kwalitatieve onderzoeksopzet “black box” beleving complexiteit buurt onderzoekspopulatie Een waaier aan technieken taakgericht traditioneel

3. De buurt als leer- en leefomgeving onderzocht: resultaten - wat is mijn buurt? -via stratenplan, brief  Een door de kinderen beleefd en afgebakend gebied -afbakening ‘Allez, dat zijn de straten rond je huis’ verschillen in uitgestrektheid verschillen in aard aanduiden -invulling woningen, gebouwen, park, straten, speelpleinen… buren?

3. De buurt als leer- en leefomgeving onderzocht: resultaten: Hoe zien kinderen hun buurt? -via vragenlijst (computerprogramma)… -Positief, genuanceerd -Verschil in in- en outsiderperspectief

3. De buurt als leer- en leefomgeving onderzocht: Resultaat: Wat is het belang van de buurt? - via dagboek, interview, … -buurtgebruik weg van huis naar school, en omgekeerd belangrijke verschillen, naar sekse etniciteit -in sociaal opzicht beperkt

4. Ter uitleiding brede ontwikkeling van kinderen  brede leer- en leefomgevingen ? Hoe omgaan met het differentiële leren? ? Hoe inpassen scholen tussen straat en thuis? ? Moeten scholen ook bindmiddel van een wijk zijn?