Informatiestrategie INFS – College 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Golfbeweging in de maatschappij
Advertisements

Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee
Records management en informatie-architectuur
NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Erfgoed toegankelijk maken via interactieve kaarten
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Uitvoering, beheer en onderhoud
Nationaal Innovatie Event
De ICT-infrastructuur discussie
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Facility management en inkoop
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Welkom bij de presentatie van het
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
afkijken, nadoen, egemwijs
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
IiiGO Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee.
Minicollege Service Oriented Architecture
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Besturing van (bedrijfs)processen
Doelen Soorten vormgeving.
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Eisenbheer module CROW
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Business & Informatieplanning (BIP)
Informatiestrategie INFS – College 1 Derk-Jan Winkel.
Insights & Essentials Willem van Putten
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Informatie management HC2
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Naar een duurzaam HRM beleid
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Certificering van assetmanagement
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie “Samen het interbestuurlijk gegevensverkeer verbeteren” Regionale kenniskring Midwest dinsdag 26 april 2016 – Staden.
Daarvoor moet je opvallen! MEER OMZET?.  Waarom heb ik een reclame bureau nodig / schoenmaker blijf bij je leest  Wie zijn Reclamebureau Lansingerland.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
SHEQ SHQ.
Programma Bruggen Bouwen
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Informatiestrategie INFS – College 4 De infrastructuur- discussie Derk-Jan Winkel

Model Oosterhaven I

Algemeen nut Continuïteit Uitbreidbaarheid Aansluitbaarheid Wat is infrastructuur? Belangrijke basisvoorzieningen met een relatief permanent karakter die algemeen beschikbaar zijn. Lastig te vervangen Gebruiksgemak Robuust Ondersteuning

Wat is infrastructuur? Ondersteunt samenhang in organisatie Mbt objecten die je deelt: klanten, producten/diensten, processen, kennis, …

Elementen van infrastructuur Gegevensinfrastructuur Applicatie-infrastructuur Infrastructuur van opslag- en verwerkingssystemen Communicatie- of netwerkinfrastructuur Organisatie-infrastructuur Zie checklist blz. 94-95 boek en vb op blz. 96

Karakteristieken van infrastructuur Gelaagdheid: afdeling – bu – onderneming – bedrijfstak - maatschappij Toenemende betekenis Toenemend aanbod van buitenaf, doorzak-effect

Relatie met architectuur Een gedeelte van de ICT-architectuur beschrijft de ICT-infrastructuur In een plaatje: fig 20 op p100 boek

Visies op ICT-infrastructuur Reach-range-responsiveness Infrastructuur is belangrijk – ambities bepalen IT doesn’t matter (Carr)

Bedrijfsstrategie en infrastructuur Prahalad: strategische architectuur Eindproducten – kernproducten/processen – kerncompetenties Ingebed in ICT-infrastructuur en bedrijfsinfrastructuur

ICT-infrastructuur en ICT-strategie Besturing dmv architectuur. Nadenken over: Toekomstige eisen vanuit producten en processen (Middel voor ketenintegratie en innovaties, koppelingen mogelijk met gestandaardiseerde infrastructuur) Prioriteiten voor verbetering van infrastructuur Richtlijnen en standaards