Innovatie voor kwaliteitskringen Verzorgd Door albert de folter 3 april 2012 Delft
WELKOM 18.00- 18.30 uur broodjes met koffie en thee 18.30 – 19.15 uur Deel 1. Innoveren, Een inleiding. Pauze 19.30 – 20.15 uur Deel 2. Innoveren, hoe doe je dat? Ideeën genereren en selecteren Deel; 3. Innoveren binnen je eigen kwaliteitskring 20.15 – 21.15 uur. Vergaderdeel
Wat is innovatie?
3 soorten innovatie PRODUCTINNOVATIE PROCESINNOVATIE MARKTINNOVATIE VERANDERING VAN AANBOD NIEUWE DIENST BELANGRIJKE PRODUCT-VERBETERING VERANDERINGEN HOE IETS TOT STAND KOMT GERICHT OP GELD, TIJDSBESPARING OF KWALITEIT VERANDERINGEN IN DE MARKT O.A.: NIEUWE DOELGROEPEN ANDERE OMGANG MET KLANT
Een radicale verandering wordt vaak een innovatie genoemd Ontwikkeling Innovatie
Innoveren versus verbeteren Loslaten Fantaseren Ontwerpen Implementeren Verbeteren Produceren Verkopen Evalueren Implementeren
Innovatiegraad
.
Doelen innovatie Klantwaarde vergroten Omzet/marktaandeel vergroten Weerbaar zijn naar de toekomst
Kies hoofdlijnen van innovatie PRODUCTINNOVATIE PROCESINNOVATIE MARKTINNOVATIE BIJVOORBEELD HOOGWAARDIG (E-) COACHEN OP GEDRAG EXCELLEREN IN IN GEDRAGSDIAGNOS-TIEK OPTIMALISEREN VAN KLANTREGISTRATIE- EN VOLGSYSTEEM EFFECTMETING VAN MIJN BEGLEIDING OP KORTE EN MIDDEL- LANGE TERMIJN OPSPOREN VAN POTENTIELE KLANTEN OMGANG MET KLANT/OPDRACHT-GEVER
INNOVATIEFASEN FORMULEREN VAN DOELEN IDEEVORMING SELECTIE VAN KANSRIJKE IDEeëN Ontwikkeling Testfase vermarkten
HULPSCHEMA .
Hoé betrekken we de klant en opdrachtgever bij het innovatieproces?
Dromen Denken Durven Doen Met deze dia begint het middag programma. Opzet: Om te kunnen dromen moeten we dingen los kunnen laten. De routine en vooral ook onze oordelen. We moeten loslaten en een beetje leegworden. Verhaal van de zenmeester en de geleerde Er was een geleerde professor die naar een beroemde zenmeester ging voor onderricht. De oude meester biedt hem thee aan, en schenkt het kopje van zijn gast zo vol, dat de thee over de rand stroomt. De zenmeester blijft maar doorgieten. ‘Meester, roept de geleerde. ‘Het kopje is al vol! Er kan niets meer bij!’. ‘Geachte professor’, zegt de zenmeester. ‘Net als deze kop bent u vol van uw eigen opvattingen en bespiegelingen. Hoe kan ik u iets over zen leren, als u niet eerst uzelf leegmaakt?’ Zen-gezegde Braindump 15 min Bedenk zoveel mogelijk ideeën om fitness tijdens het werk te vergroten 5 min Opdracht: hoe kunnen we de klantwaarde voor onze klanten vergroten op product-proces en marktniveau? (Oefening met cirkel, welke hindernissen, oordelen, belemmeringen, gevoelens belemmeren jou als innovator) Scamper, 2 groepen.Opdracht: Kies een bestaande dienst en innoveer deze. Kies een bestaande procedure/werkproces en innoveer deze. 60 min Pauze 20 min. Bloemenassociatie
……............. ………. en ruimte geven aan de innovator in jou
Traceer ontwikkelingen op jouw terrein Onderwijs Arbeid Voorbeelden scholen gooien keuzemethodes de deur uit Cito toets naar einde schooljaar verplaatst afnemend aantal leerlingen kan LOB helpen de school onderscheidend te maken? (studie-)keuzebegeleiding is te reflectief van uitbesteden naar inbesteden diversificatie vragen gemeenten talent behouden in toenemende flexibele arbeidsmarkt tekorten op arbeidsmarkt groot aanbod werkwijzen en methodieken op ons vakgebied
Opdracht 1. Professioneel verlangen . Noem 2 hoofdlijnen van innovatie waarmee jij dit jaar bezig wil zijn.
Opdracht 2. Oefenen met innovaren . Kies een bestaande dienst of bestaand proces Splits deze dienst/dit proces in bestaande onderdelen. Bedenk productinnovaties en/of procesinnovaties
Hulpvragen bij het bedenken van bestaande diensten wat kan ik in de samenstelling, het materiaal, de aanpak of werkwijze van deze dienst vervangen? wat kan ik met de dienst combineren zodat het veel beter wordt? kan ik iets kopiëren en er iets aan veranderen? wat kan ik bij het product enorm vergroten, verkleinen of veranderen (symmetrie verbreken)? kan ik deze dienst voor andere doeleinden gebruiken? wat kan ik weglaten? kan ik iets in een andere volgorde doen, omkeren? VAN DOELEN
Dromen Denken Durven Doen
Hulpvragen bij het selecteren van ideeën hoe aantrekkelijk en onderscheidend is de innovatie voor de doelgroep? is er een goede reden voor de klant om over te stappen naar het nieuwe product? is in een oogopslag het voordeel voor de klant duidelijk? gaat de innovatie ten kosten van andere diensten? is het unieke aan de innovatie makkelijk te communiceren? positionering van product in binnen andere producten en innovatiedoelstellingen bij innoveren van een deel van een product: in welke levensfase zit het product? wat zijn de kosten van ontwikkeling? hoe is de te verwachten omzet?
Inventarisatie innovatieve ideeën in eigen kwaliteitskring Thema Markt Loopbaan Gedrag ….. Bedrijven Onderwijs Particulieren Intermediairen .
Dromen Denken Dur Doen ven
Innoveren Doen we samen