Innovatie voor kwaliteitskringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.
Advertisements

Workshop: Jij en je toekomst
HAVISTEN COMPETENT
Innovatie ’Dromen, denken, durven en doen’
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Hoofdstuk 1 Verkooptraject
Ondernemen in de praktijk
Realisatie kindcentrum
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Gebiedsplan Hillesluis
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Perspectief op Rijpelberg
Presenteren van producten en diensten Petr Salz Geldrop, 24 mei 2004.
Van idee tot digitaal materiaal
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Een startersgids voor innovatie
WELKOM Leerkrachten LA en LB Directies Invalleerkrachten.
Krimpen met perspectief
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Ouderavond 10 oktober 2012  Opening door Arie Schep (bestuur)20.00 uur  Samenvatting ouderavond juni20.10 uur  Nieuwe ontwikkelingen20.20 uur  Werkgroep.
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Bijeenkomst Niels de Beer Active Ageing.
Inleiding tot marktonderzoek
Landschap beschermen en ontwikkelen
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Voortgangsgesprek fase 1
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Ster van Succes.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Participatie in de praktijk
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Informatieve bijeenkomst INNOVEREN,
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Presentatie bedrijfsplan
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

Innovatie voor kwaliteitskringen Verzorgd Door albert de folter 3 april 2012 Delft

WELKOM 18.00- 18.30 uur broodjes met koffie en thee 18.30 – 19.15 uur Deel 1. Innoveren, Een inleiding. Pauze 19.30 – 20.15 uur Deel 2. Innoveren, hoe doe je dat? Ideeën genereren en selecteren Deel; 3. Innoveren binnen je eigen kwaliteitskring 20.15 – 21.15 uur. Vergaderdeel

Wat is innovatie?

3 soorten innovatie PRODUCTINNOVATIE PROCESINNOVATIE MARKTINNOVATIE VERANDERING VAN AANBOD NIEUWE DIENST BELANGRIJKE PRODUCT-VERBETERING VERANDERINGEN HOE IETS TOT STAND KOMT GERICHT OP GELD, TIJDSBESPARING OF KWALITEIT VERANDERINGEN IN DE MARKT O.A.: NIEUWE DOELGROEPEN ANDERE OMGANG MET KLANT

Een radicale verandering wordt vaak een innovatie genoemd Ontwikkeling Innovatie

Innoveren versus verbeteren Loslaten Fantaseren Ontwerpen Implementeren Verbeteren Produceren Verkopen Evalueren Implementeren

Innovatiegraad

.

Doelen innovatie Klantwaarde vergroten Omzet/marktaandeel vergroten Weerbaar zijn naar de toekomst

Kies hoofdlijnen van innovatie PRODUCTINNOVATIE PROCESINNOVATIE MARKTINNOVATIE BIJVOORBEELD HOOGWAARDIG (E-) COACHEN OP GEDRAG EXCELLEREN IN IN GEDRAGSDIAGNOS-TIEK OPTIMALISEREN VAN KLANTREGISTRATIE- EN VOLGSYSTEEM EFFECTMETING VAN MIJN BEGLEIDING OP KORTE EN MIDDEL- LANGE TERMIJN OPSPOREN VAN POTENTIELE KLANTEN OMGANG MET KLANT/OPDRACHT-GEVER

INNOVATIEFASEN FORMULEREN VAN DOELEN IDEEVORMING SELECTIE VAN KANSRIJKE IDEeëN Ontwikkeling Testfase vermarkten

HULPSCHEMA .

Hoé betrekken we de klant en opdrachtgever bij het innovatieproces?

Dromen Denken Durven Doen Met deze dia begint het middag programma. Opzet: Om te kunnen dromen moeten we dingen los kunnen laten. De routine en vooral ook onze oordelen. We moeten loslaten en een beetje leegworden. Verhaal van de zenmeester en de geleerde Er was een geleerde professor die naar een beroemde zenmeester ging voor onderricht. De oude meester biedt hem thee aan, en schenkt het kopje van zijn gast zo vol, dat de thee over de rand stroomt. De zenmeester blijft maar doorgieten. ‘Meester, roept de geleerde. ‘Het kopje is al vol! Er kan niets meer bij!’. ‘Geachte professor’, zegt de zenmeester. ‘Net als deze kop bent u vol van uw eigen opvattingen en bespiegelingen. Hoe kan ik u iets over zen leren, als u niet eerst uzelf leegmaakt?’ Zen-gezegde Braindump 15 min Bedenk zoveel mogelijk ideeën om fitness tijdens het werk te vergroten 5 min Opdracht: hoe kunnen we de klantwaarde voor onze klanten vergroten op product-proces en marktniveau? (Oefening met cirkel, welke hindernissen, oordelen, belemmeringen, gevoelens belemmeren jou als innovator) Scamper, 2 groepen.Opdracht: Kies een bestaande dienst en innoveer deze. Kies een bestaande procedure/werkproces en innoveer deze. 60 min Pauze 20 min. Bloemenassociatie

……............. ………. en ruimte geven aan de innovator in jou

Traceer ontwikkelingen op jouw terrein Onderwijs Arbeid Voorbeelden scholen gooien keuzemethodes de deur uit Cito toets naar einde schooljaar verplaatst afnemend aantal leerlingen kan LOB helpen de school onderscheidend te maken? (studie-)keuzebegeleiding is te reflectief van uitbesteden naar inbesteden diversificatie vragen gemeenten talent behouden in toenemende flexibele arbeidsmarkt tekorten op arbeidsmarkt groot aanbod werkwijzen en methodieken op ons vakgebied

Opdracht 1. Professioneel verlangen . Noem 2 hoofdlijnen van innovatie waarmee jij dit jaar bezig wil zijn.

Opdracht 2. Oefenen met innovaren . Kies een bestaande dienst of bestaand proces Splits deze dienst/dit proces in bestaande onderdelen. Bedenk productinnovaties en/of procesinnovaties

Hulpvragen bij het bedenken van bestaande diensten wat kan ik in de samenstelling, het materiaal, de aanpak of werkwijze van deze dienst vervangen? wat kan ik met de dienst combineren zodat het veel beter wordt? kan ik iets kopiëren en er iets aan veranderen? wat kan ik bij het product enorm vergroten, verkleinen of veranderen (symmetrie verbreken)? kan ik deze dienst voor andere doeleinden gebruiken? wat kan ik weglaten? kan ik iets in een andere volgorde doen, omkeren? VAN DOELEN

Dromen Denken Durven Doen

Hulpvragen bij het selecteren van ideeën hoe aantrekkelijk en onderscheidend is de innovatie voor de doelgroep? is er een goede reden voor de klant om over te stappen naar het nieuwe product? is in een oogopslag het voordeel voor de klant duidelijk? gaat de innovatie ten kosten van andere diensten? is het unieke aan de innovatie makkelijk te communiceren? positionering van product in binnen andere producten en innovatiedoelstellingen bij innoveren van een deel van een product: in welke levensfase zit het product? wat zijn de kosten van ontwikkeling? hoe is de te verwachten omzet?

Inventarisatie innovatieve ideeën in eigen kwaliteitskring Thema Markt Loopbaan Gedrag ….. Bedrijven Onderwijs Particulieren Intermediairen .

Dromen Denken Dur Doen ven

Innoveren Doen we samen