Kulturhus Olst-Wijhe: ontwikkelaar in dienstverlening Kulturhus Beraad 16 maart 2010 Kulturhus Olst-Wijhe
Doel van vanmiddag U krijgt een beeld van de manier waarop het dienstverleningsconcept in het Kulturhus in Olst-Wijhe zich ontwikkelt. U ontvangt handreikingen waarmee u in uw eigen gemeente aan de slag kunt.
Programma Kulturhus Beraad Kennismaking Presentatie Rondleiding Vragenrondje
Inleiding Hoe ging het in Olst-Wijhe? Wat is het Kulturhusconcept Olst-Wijhe?
Kerngegevens Olst-Wijhe Aantal inwoners: Oppervlakte: ha 7 kernen en 6 buurtschappen De IJssel; Deventer, Raalte en Zwolle
Hoe ging het in Olst-Wijhe? Gemeentelijke herindeling in 2001 Aanleiding voor heroriëntatie op voorzieningen Projectdefinitie met hulp van NIZW Subsidieaanvraag VWS/Provincie
Gemeentelijke visie 2001 (Gemeentelijke) dienstverlening onderdeel van totale voorzieningenniveau gemeente Handhaving en waar mogelijk kwalitatieve verbetering van totale voorzieningenniveau gemeente Samenwerking absolute randvoorwaarde in kleine plattelandsgemeente
Wat is het Kulturhusconcept Olst-Wijhe? Inhoud: –Dienstverlening –Culturele en educatieve programmering –Vrijwilligersondersteuning Stenen Beheer en exploitatie
Inhoud / Dienstverlening Gemeente Olst-Wijhe is “partner” in dienstverlening Dienstverlening is onderdeel van totale voorzieningenniveau gemeente Samenwerking met publieke en zakelijke dienstverleners Digitale, fysieke en telefonische samenwerking
Bedrijfsvoeringsfilosofie (1) Benut de krachten van een kleine gemeente Onderken de beperkingen van een kleine gemeente
Bedrijfsvoeringsfilosofie (2) Te benutten krachten Olst-Wijhe: Communicatie (korte lijnen) Dienstverlening Partnership
Bedrijfsvoeringsfilosofie (3) Te onderkennen beperkingen Olst-Wijhe: Relatief kleine gemeente tussen 2 steden Toepassing K3-principe: kosten, kwaliteit, kwetsbaarheid
Bedrijfsvoeringsfilosofie (4) Opdracht Olst-Wijhe: Zoek samenwerking met partners!
Gemeentelijke visie ontwikkeling dienstverlening Organisatorische eenheid dienstverlening Digitale, fysieke, schriftelijke en telefonische dienstverlening door klantcontactcentrum (11 medewerkers) Klantcontactcentrum in Holstohus in Olst Klantcontactcentrum in gemeentehuis in Wijhe Klantcontactcentrum in fase 3 (Overheid heeft Antwoord©)
Klantcontactcentrum Olst
Norm dienstverlening Inhoudelijke invulling: “Zo doen wij dat in Olst-Wijhe!” Uitgangspunten: –niet diep, maar breed –niemand de deur uit zonder product of afspraak, ofwel een verbod op: daar gaan wij niet over...
Waar staan we nu? Levering van vrijwel alle gemeentelijke diensten en producten Levering diensten en producten bibliotheek, politie, V.V.V., etc.
Voorbeelden van samenwerking Bibliotheek: levering producten (bibliotheek voor klantcontactcentrum en vice versa) Stichting Welzijn Ouderen Olst-Wijhe: klantcontactcentrum is frontoffice voor Stichting Welzijn Ouderen Olst-Wijhe V.V.V.: levering producten (V.V.V. voor klantcontactcentrum en vice versa)
Voorbeelden van samenwerking Politie: aangifte vermissing reisdocumenten en rijbewijzen, schriftelijke aangifte en gevonden en verloren voorwerpen bij klantcontactcentrum Rabobank: ontwikkeling businesscase waarbij dienstverlening Rabobank en dienstverlening klantcontactcentrum worden geïntegreerd SallandWonen: klantcontactcentrum is frontoffice voor SallandWonen
Voorbeelden van samenwerking Virtueel loket Olst-Wijhe (pilot): in Holstohus Olst en gemeentehuis Wijhe beeld- en geluidverbinding met Politie, Rabobank en SallandWonen en tussen klantcontactcentrum Olst en klantcontactcentrum Wijhe
Voorbeelden van samenwerking Provincie en waterschap: het klantcontactcentrum is de frontoffice voor de provincie en het waterschap (nog in ontwikkeling)
Bedankt voor uw aandacht! Angelieke Huisman Sanneke Halfwerk