Management en logistiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inkoop als schakel in de voortbrengingsketen
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Meeting Inkoop mei 2003.
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Business Systems 2 Inleiding Logistiek
Management en logistiek
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Management en logistiek
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Management en logistiek
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Customer service en planvorming
H4: Begrijpen van de markt
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Ruud Huirne, Wageningen UR
Business Marketing Sabine Vermuyten
Kostprijsberekening bij KMO
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Facility management en inkoop
De kracht van GAC Business Solutions
Agenda Inkoopprofessionalisering
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
Transport en locatie warehouse
Enterprise Resource Planning (ERP)
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Management en logistiek
Business Marketing Management
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
ERP Enterprise resource planning. ERP Eindfase (F-G-H) Hoofdfase II Hoofdfase I (C-D-E) Propedeuse A en B-cluster Logistiek) Orienteren Fundament Stage.
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
Business Marketing Management
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Management Accounting Management Control
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
EMVI in de digitale praktijk
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Voorraadbeheer en bestellen
Economie H3 Exploitatiebegroting en exploitatiekosten Manager Handel.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
Goederen en inkoop H6 Leveranciers Ondernemer detailhandel.
Goederenstroom H5 Goederenstroombeheersing Logistiek supervisor.
Goederenverwerking H17 Goederenstroombeheersing Manager Handel.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Supply Chain Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
Verkoop en marketingplan Hoofdstuk 3 Contracten. Inhoud 1 Relatiebeheer 2 Klanten werven 3 Contracten 4 Klachten 5 Verzekeringen 1.
Coördineren logistiek proces Hoofdstuk 3 Management.
Goederenstroombeheersing
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Coördineren logistiek proces
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Het logistieke proces B
Transcript van de presentatie:

Management en logistiek Hoofdstuk 4 Inkoop Roel Grit Jan de Geus

Hoofdstuk Inkoop

Wat inkopen? Naast personeel Aanschaf van middelen machines en gebouwen gereedschappen grondstoffen halffabricaten en componenten eindproducten Inkoop van diensten o.a. onderhoud van machines, gebouwen en gereedschappen catering van de kantine schoonmaak expertise (accountant, advocaat) Ook inkopen van (delen van) productie (uitbesteding of outsourcing)

Inkoop Prijs Productiebedrijven Handelsbedrijf Korting o.a. staffelkorting Inkoop bij de overheid De inkoopfunctie binnen een bedrijf moet zorgen voor de bedrijfsuitoefening, de bedrijfsvoering en de instandhouding van het bedrijf door het van externe bronnen betrekken van alle goederen en diensten die noodzakelijk zijn, tegen de voor het bedrijf meest gunstige voorwaarden [Van Weele, 2005].

Inkoopaspecten Uitkijken voor Suboptimalisatie

Inkoop in bedrijf Lastige positie van inkoop aan begin goederenstroom aan eind informatiestroom

Inkoop binnen een bedrijf aparte afdeling of aparte staffunctie of geïntegreerd binnen de lijnorganisatie of zelfsturende groep Strategische keuze inkoop centraliseren centraliseren in groep bedrijven (inkoopcombinatie) inkoop decentraliseren

Inkoopfunctie Commerciële inkoopfunctie keuze producten en leveranciers. Specificeren Selecteren (evt. long list, short list) Contracteren (evt. raamcontract) Logistieke inkoopfunctie daadwerkelijk bestellen en ontvangen. Bestellen (evt. afroepen) Bewaken Nazorg

Inkoopfunctie

Inkoopfunctie (Engels)

Keuze van de leverancier Leveranciersbeoordeling (vendor rating) Methoden voor leveranciersbeoordeling Subjectieve methode Alle keuzecriteria tellen even zwaar mee. Gewogen factorscore methode Criteria met verschillende wegingsfactoren.

Subjectieve methode Leverancier Score A Score B Score C Prijs 8 6 Kwaliteit 5 Leverbetrouwbaarheid 7 Flexibiliteit 4 Totaal 26 25 27 Gemiddeld (Totaal/4) 6,5 6,25 6,75

Gewogen factorscore Weging Leverancier A B C score gewogen Prijs 25% 8 6 1,5 Kwaliteit 40% 5 3,2 2,4 Leverbetrouwbaar 7 1,75 1,25 Flexibiliteit 10% 0,5 4 0,4 0,8 Totaal 6,5 6,85 6,45

Management en inkoop Bedrijf: terug naar de kernactiviteiten (core business) ‘Make or buy’ beslissingen Inkoop belangrijker Aanbestedingen (offertes aanvragen) Modern inkoopproces Dienstverlening aan interne klant en daarmee uiteindelijk aan externe klant Supply Chain Niet alleen letten op interne keten Gehele bedrijfskolom (keten of supply chain) belangrijk Het gaat om de klanten helemaal aan het eind van de keten Inkoop Goede, langetermijnrelaties met leveranciers Goede onderlinge communicatie Informatie uitwisselen met externe partijen (evt. EDI), zoals productieplanningen Betrouwbaar, integraal en ondersteunend informatiesysteem, bijv. ERP

ERP-systeem Geïntegreerd informatiesysteem (Enterprise Resource Planning) Bijvoorbeeld SAP, Baan en Microsoft Dynamics. Met o.a. de volgende functies: financiële informatie productieplanning verkoopinformatie personeelsinformatie informatie over distributie inkoopinformatie Maakt gebruik van centrale database Gegevens liggen op slechts één plaats vast Minder kans op fouten Kost minder tijd

Inkoopmanagement

Inkoopethiek Inkoop geeft (veel) geld uit van het bedrijf Grote belangen bij verkopers leverancier Misbruik mogelijk Ethiek heeft te maken met gedragsregels Gedragscode voor inkopers opgesteld door NEVI = Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement Bedenk een paar regels die in deze gedragscode kunnen staan.

Kraljic vanuit inkoop

Kraljic vanuit verkoop