Management en logistiek Hoofdstuk 4 Inkoop Roel Grit Jan de Geus
Hoofdstuk Inkoop
Wat inkopen? Naast personeel Aanschaf van middelen machines en gebouwen gereedschappen grondstoffen halffabricaten en componenten eindproducten Inkoop van diensten o.a. onderhoud van machines, gebouwen en gereedschappen catering van de kantine schoonmaak expertise (accountant, advocaat) Ook inkopen van (delen van) productie (uitbesteding of outsourcing)
Inkoop Prijs Productiebedrijven Handelsbedrijf Korting o.a. staffelkorting Inkoop bij de overheid De inkoopfunctie binnen een bedrijf moet zorgen voor de bedrijfsuitoefening, de bedrijfsvoering en de instandhouding van het bedrijf door het van externe bronnen betrekken van alle goederen en diensten die noodzakelijk zijn, tegen de voor het bedrijf meest gunstige voorwaarden [Van Weele, 2005].
Inkoopaspecten Uitkijken voor Suboptimalisatie
Inkoop in bedrijf Lastige positie van inkoop aan begin goederenstroom aan eind informatiestroom
Inkoop binnen een bedrijf aparte afdeling of aparte staffunctie of geïntegreerd binnen de lijnorganisatie of zelfsturende groep Strategische keuze inkoop centraliseren centraliseren in groep bedrijven (inkoopcombinatie) inkoop decentraliseren
Inkoopfunctie Commerciële inkoopfunctie keuze producten en leveranciers. Specificeren Selecteren (evt. long list, short list) Contracteren (evt. raamcontract) Logistieke inkoopfunctie daadwerkelijk bestellen en ontvangen. Bestellen (evt. afroepen) Bewaken Nazorg
Inkoopfunctie
Inkoopfunctie (Engels)
Keuze van de leverancier Leveranciersbeoordeling (vendor rating) Methoden voor leveranciersbeoordeling Subjectieve methode Alle keuzecriteria tellen even zwaar mee. Gewogen factorscore methode Criteria met verschillende wegingsfactoren.
Subjectieve methode Leverancier Score A Score B Score C Prijs 8 6 Kwaliteit 5 Leverbetrouwbaarheid 7 Flexibiliteit 4 Totaal 26 25 27 Gemiddeld (Totaal/4) 6,5 6,25 6,75
Gewogen factorscore Weging Leverancier A B C score gewogen Prijs 25% 8 6 1,5 Kwaliteit 40% 5 3,2 2,4 Leverbetrouwbaar 7 1,75 1,25 Flexibiliteit 10% 0,5 4 0,4 0,8 Totaal 6,5 6,85 6,45
Management en inkoop Bedrijf: terug naar de kernactiviteiten (core business) ‘Make or buy’ beslissingen Inkoop belangrijker Aanbestedingen (offertes aanvragen) Modern inkoopproces Dienstverlening aan interne klant en daarmee uiteindelijk aan externe klant Supply Chain Niet alleen letten op interne keten Gehele bedrijfskolom (keten of supply chain) belangrijk Het gaat om de klanten helemaal aan het eind van de keten Inkoop Goede, langetermijnrelaties met leveranciers Goede onderlinge communicatie Informatie uitwisselen met externe partijen (evt. EDI), zoals productieplanningen Betrouwbaar, integraal en ondersteunend informatiesysteem, bijv. ERP
ERP-systeem Geïntegreerd informatiesysteem (Enterprise Resource Planning) Bijvoorbeeld SAP, Baan en Microsoft Dynamics. Met o.a. de volgende functies: financiële informatie productieplanning verkoopinformatie personeelsinformatie informatie over distributie inkoopinformatie Maakt gebruik van centrale database Gegevens liggen op slechts één plaats vast Minder kans op fouten Kost minder tijd
Inkoopmanagement
Inkoopethiek Inkoop geeft (veel) geld uit van het bedrijf Grote belangen bij verkopers leverancier Misbruik mogelijk Ethiek heeft te maken met gedragsregels Gedragscode voor inkopers opgesteld door NEVI = Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement Bedenk een paar regels die in deze gedragscode kunnen staan.
Kraljic vanuit inkoop
Kraljic vanuit verkoop