#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA
2 Verschil tussen KM1.0 en KM2.0 K = I x EVA Ontwikkeling van de kennismaatschappij Kennis en Leren Ontwikkeling van kennis Kenniswerker 4 vormen van leren Trends & Ontwikkelingen
3 KM 4 2 novDe kennisintensieve organisatie De kenniswaardeketen KM in de praktijk KM 5 19 novGast: Daphne KM 6 eind novKM2.0 in de praktijk KM 7 decDe invloed van social media KM is getting social! KM 8 decStorytelling crowdsourcing
Rondje: hoe gaat het? Stand van zaken? Kennis Intensieve Organisatie Kenniswaardeketen: casus Voorbereiding Gast Daphne Presentaties onderzoeksvragen… 4
Financial crisis –banken - ruilen Schaarste van kenniswerkers Klant van de toekomst – co creatie Product-en procesfamilies Ontwikkeling van producten en diensten die potentie hebben tot groei (veelbelovende kennis) Prio aan concurrende marktpositie. Concurrent op zoeken.
Wat betekent de nieuwe economie voor een KIO? KIO: is een organisatie met overwegend kenniswerkers in het primaire proces of ten minste in de technische staf mits die een dominante invloed heeft op het functioneren van het primaire proces.
Leren Kennis delen en combineren InnoverenVeranderen 8 Vereist Versnelt Stimuleert Leidt tot Processen hebben tot doel kennisproductiviteit te verhogen! Driver: collectieve ambitie
Geef je ideeen over de gewenste c.q. ideaaltypische inrichting van een KIO: a.De ideale strategie van een KIO kenmerkt zich door… b.De ideale structuur van een KIO kenmerkt zich door… c.De ideale (ICT) systemen, regels en procedures van een KIO kenmerkt zich door… d.De ideale managementstijl voor een KIO, heeft kenmerken… e.De ideale KIO cultuur, heeft de kenmerken… f.De ideale kenniswerker, heeft de kenmerken…
Wat betekent dit voor de strategie van een KIO? Technologisch (of product) leiderschap: INNOVATIE (veelbelovende kennis) Operationele excellentie en cost-leadership: optimale MIX van Prijs, Kwaliteit en Comfort Customer intimacy: TOTAAL oplossingen voor geselecteerde groep klanten
Kenmerken: Grote vrijheid voor kenniswerkers om te handelen Relatieve ongestructureerdheid (chaotische indruk)
12
5 tot maximaal 30 kenniswerkers Samen verantwoordelijk Wisselende taakverdeling Ook managementtaken Verdelen alles zelf (wie ruimte en tijd heeft) Kan nieuwe cel ontwikkelen Traditionele bedrijven en machine bureaucratie
Persoonlijke voorkeuren Lid van tenminste 1 team Zelf teamnaam bedenken Dienstverleningssector Resultaatverantwoordelijk Meester/gezel relaties Zelf bepalen managementtaken Zelflerend en zichzelf aanpassend vermogen
Kennisgebaseerde netwerk organisatie Verzameling van semi permanente eenheden Kenniswerkers roteren over de eenheden Eenheden kunnen weer splitsen De ‘webber’ faciliteert en stimuleert de ontwikkeling van het netwerk Kenniswerkers hebben geen vastomlijnde functie, maar bezitten een portfolio
Managers Kenniswerkers Richtlijnen, protocollen, stappen plannen; vakinhoudelijk VERTICAAL HORIZONTAAL Wat? Hoe?
17
Zelf aan de slag met je onderzoeksvraag en blog Ga op zoek naar een KIO en beschrijf op je blog waarom het een KIO is. Kijk naar Strategie, Structuur, Cultuur, Managementstijl, etc. Voorbereiding Daphne Depasse 18
19