#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Menno Karres Lead Auditor
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De marketing-omgeving
Medezeggenschap en de Benchmark
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Organisatie en beheer Week 1.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
KM is going SOCIAL StartBijeenkomst 1, Kohnstammhuis Katja Pasman
Samen innoveren: duurzaam samen
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 EyE.
Economics of Motivation Studiedag ‘Het gaat niet goed’ 28 april 2011.
COMPETENTIEONTWIKKELING
KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Organisatiestructuur en
ICT in een dynamische context
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Markt ontwikkeling Verandering in de markt Energie besparing is leidend Comfort en totaal oplossing zijn gewenst Voortdurende technologische ontwikkeling.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
HRL - Tb Department | 02/10/2013 | © Robert Bosch GmbH / Bosch Transmission Technology B.V All rights reserved, also regarding any disposal, exploitation,
Bijeenkomst 7 KM2.0 Er was eens… De kracht van een goed verhaal.
1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 3 in OBA.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Communicatie in organisaties
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
moderniseren van het curriculum.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Inbound Marketing Plan
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Kennismanagement & Sociale media
Aan de slag met waarderend vernieuwen
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Insights & Essentials Willem van Putten
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
1 Ambtenaar van de Toekomst Themagroep: Arbeidsproductiviteit © Copyright PMtD, Alle rechten voorbehouden. Jerome van IngenGemeente Amsterdam Hans.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
A+O project Co-creatie in de praktijk
Ondernemende Netwerken
Les 1: Brainstorm en kennismaken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Integratieproject Financiën
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
De teamleider is een duizendpoot
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA

2 Verschil tussen KM1.0 en KM2.0 K = I x EVA Ontwikkeling van de kennismaatschappij Kennis en Leren Ontwikkeling van kennis Kenniswerker 4 vormen van leren Trends & Ontwikkelingen

3 KM 4 2 novDe kennisintensieve organisatie De kenniswaardeketen KM in de praktijk KM 5 19 novGast: Daphne KM 6 eind novKM2.0 in de praktijk KM 7 decDe invloed van social media KM is getting social! KM 8 decStorytelling crowdsourcing

 Rondje: hoe gaat het? Stand van zaken?  Kennis Intensieve Organisatie  Kenniswaardeketen: casus  Voorbereiding Gast Daphne  Presentaties onderzoeksvragen… 4

Financial crisis –banken - ruilen Schaarste van kenniswerkers Klant van de toekomst – co creatie Product-en procesfamilies Ontwikkeling van producten en diensten die potentie hebben tot groei (veelbelovende kennis) Prio aan concurrende marktpositie. Concurrent op zoeken.

 Wat betekent de nieuwe economie voor een KIO?  KIO: is een organisatie met overwegend kenniswerkers in het primaire proces of ten minste in de technische staf mits die een dominante invloed heeft op het functioneren van het primaire proces.

Leren Kennis delen en combineren InnoverenVeranderen 8 Vereist Versnelt Stimuleert Leidt tot Processen hebben tot doel kennisproductiviteit te verhogen! Driver: collectieve ambitie

Geef je ideeen over de gewenste c.q. ideaaltypische inrichting van een KIO: a.De ideale strategie van een KIO kenmerkt zich door… b.De ideale structuur van een KIO kenmerkt zich door… c.De ideale (ICT) systemen, regels en procedures van een KIO kenmerkt zich door… d.De ideale managementstijl voor een KIO, heeft kenmerken… e.De ideale KIO cultuur, heeft de kenmerken… f.De ideale kenniswerker, heeft de kenmerken…

Wat betekent dit voor de strategie van een KIO?  Technologisch (of product) leiderschap: INNOVATIE (veelbelovende kennis)  Operationele excellentie en cost-leadership: optimale MIX van Prijs, Kwaliteit en Comfort  Customer intimacy: TOTAAL oplossingen voor geselecteerde groep klanten

Kenmerken:  Grote vrijheid voor kenniswerkers om te handelen  Relatieve ongestructureerdheid (chaotische indruk)

12

 5 tot maximaal 30 kenniswerkers  Samen verantwoordelijk  Wisselende taakverdeling  Ook managementtaken  Verdelen alles zelf (wie ruimte en tijd heeft)  Kan nieuwe cel ontwikkelen  Traditionele bedrijven en machine bureaucratie

 Persoonlijke voorkeuren  Lid van tenminste 1 team  Zelf teamnaam bedenken  Dienstverleningssector  Resultaatverantwoordelijk  Meester/gezel relaties  Zelf bepalen managementtaken  Zelflerend en zichzelf aanpassend vermogen

 Kennisgebaseerde netwerk organisatie  Verzameling van semi permanente eenheden  Kenniswerkers roteren over de eenheden  Eenheden kunnen weer splitsen  De ‘webber’ faciliteert en stimuleert de ontwikkeling van het netwerk  Kenniswerkers hebben geen vastomlijnde functie, maar bezitten een portfolio

Managers Kenniswerkers Richtlijnen, protocollen, stappen plannen; vakinhoudelijk VERTICAAL HORIZONTAAL Wat? Hoe?

17

 Zelf aan de slag met je onderzoeksvraag en blog  Ga op zoek naar een KIO en beschrijf op je blog waarom het een KIO is. Kijk naar Strategie, Structuur, Cultuur, Managementstijl, etc.  Voorbereiding Daphne Depasse 18

19