Desk Research. Desk research Is gebasseerd op onderzoek dat al gedaan is door anderen en/of informatie die je kan zoeken op internet/bibliotheken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online strategie - Websites in 2012 Info dag - 15 Maart 2012.
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Marketing voor ZZP-ers
De marketing-omgeving
Over consumenten, gedrag en marketing
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Soorten bedrijven & hoofdzuilen internetmarketing
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
PO Maatschappijleer Klas 4
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Henk van Rijssen ROC Midden Nederland Social bookmarking in Blackboard.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Consumentengedrag bij communicatie
Onderzoekscompetentie
Bronnen Merle Wissink.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Zoeken + Vinden voor trendanalyse: Google en meer Jaroen Kuijper, informatiespecialist.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
Advanced Business Information Solutions
Beleidsvoering naar groei
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Geld verdienen met trends
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
DÉ SUCCESFACTOR… BILLBOARD.COM. ONDERZOEKSVRAAG: WAT IS DE SUCCESFACTOR? Dat ben ik gaan onderzoeken…
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Activatie in een recessie 20 januari 2009
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Werkstukken en rapporten
Online marketing Expert (in een week)
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
WELKOM IN DE MEDIATHEEK
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
What will you do to change the
Communicatie Christel
Online Marketing voor het MBO
Verkoopt en handelt verkoop af
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Desk Research

Desk research Is gebasseerd op onderzoek dat al gedaan is door anderen en/of informatie die je kan zoeken op internet/bibliotheken.

Informatie zoeken – The Big 6 1. Taak definitie Welke informatie ga je zoeken 2. Waar ga je zoeken: selecteer bronnen 3. Hoe ga je info zoeken zoeken in de bronnen 4.Resultaten bestuderen 5. Synthese Resultaten uit meerdere bronnen organiseren en presenteren 6 Evalutatie. Beoordeel resultaat

Terminologie

Kwantitatief vs Kwalitatief Kwantitatief Hij is 203 cm lang Zij eten 6 maaltijden per dag Zij spaart 1500 euro per maand Het cruiseschip bedient 3000 passagiers De kat weegt 20 kilo Kwalitatief Hij is lang Zij eten constant Zij is heel goed met geld Het cruiseschip is heel groot De kat is dik

Primair vs Secundair Primair onderzoek (uit de eerste hand) Focus groep opzetten van een groep skateboarders tussen Een onderzoeksburo inhuren om gegevens te verzamelen omtrent het gemiddelde inkomen van aston martin bezitters Secondair onderzoek (ander materiaal raadplegen) Een skateboard magazine lezen om jongeren subculturen Het aankopen van gepubliceerde data over de luxe automarkt

Formatief vs Summatief Formatief onderzoek Wordt uitgevoerd aan het begin van het onderzoek Summatief onderzoek Wordt uitgevoerd aan het einde van het onderzoek

Inzicht

Het plannen van je onderzoek Plannen gaat om Inzicht niet Informatie

Taak definitie Waar wil je antwoord op hebben: Formuleer je zoekvraag Focus in je onderzoek Wat wil je weten? : afbakenen

Concurrentie Producten - Communicatie en Reclame Omzet - Mensen – Marktaandeel - Prijzen Strategie – Partnerships – Websites Nieuws – Klanten – segmenten – Geschiedenis – eigenaren Organisatiestructuur – winstgevendheid – Groei – Missie – Management Distributiekanalen – patenten – merken – Financien – positionering - winkels

Branche informatie Marktaandelen – Grootte – Groei – Positionering – Bedrijven – Entreebarrieres Regels en wetten – Producten – prijzen - Distributie – reclame uitgaven – segmenten leveranciers - merken

Trends & Maatschappij Cultuur – politiek – sociaal – mensen – nieuws – economie – psychologie – geographie – theologie – geschiedenis – ecologie – biologie

Mensen en gedrag Wensen - behoeften – levenstijl – psychografie – demografie – gebruikerseisen – koopgedrag – segmenten – karakteristieken – budget

Psychografisch en Demografisch Psychografisch Een kwanitatieve methode om subjectieve informatie te meten, zoals: Meningen Religie Muziek smaak Karakter trekken Levenstijl keuzes Demografisch Een kwantitatieve methode die gebruikt wordt om feitelijke informatie, zoals: Leeftijd Geslacht Sexuele orientatie Gezinsgrootte Inkomen

Producten Gebruiker gegevens – design – user interfaces – conversie ratios – bezoekers – gebruikers eisen – wensen – behoeften – technologie – innovatie – functionaliteiten – design – winkels – prijzen – marktaandeel – gebruikersvriendelijkheid – commentaar- klachten – klanttevredenheid

Visueel onderzoek User interfaces – Kleurenschemas – Moodboards – Mode - Kleur theorie – Trends – Design

Zoekstrategie

Waar ga je zoeken? Internet Bibliotheken (literatuur, tijdschriften, kranten Instituten Externe gegevens (onderzoeken, databases, rapporten)

Internet: Creatief google zoeken Tussen aanhalingstekens Zoeken naar filetype:doc (pdf,ppt etc) Zoeken naar domein. Allinttitle: (zoekt naar domeinen met die woorden in Geavanceerd zoeken Soople.com

Deep web zoeken Het verborgen internet zoeken Niet alles is geindexeerd door zoekmachines. 1 op 100/1000 Direct search ( Databases ( )

Bronnen van informatie

Instituten en banken CBS (statistieken) CIA Worldfactbook Rabobank branche info (ondernemersplannen) (e.a. banken) Beleggingsinformatie (koop/verkoop adviezen) OECD, Economist

Externe databases

Marketing inzichten / Emerce.nl

Experts raadplegen Vraag waar aan mensen waar je info vandaan haalt Ted (presentaties) Slideshare (presentaties) Twitter Linked-in Sites van conferenties

Mediascanning Kranten Tijdschriften (branche algemeen)

Bedrijven sites Apple site vs microsoft site

Reclame Adformatie Adverblog Thisisandad.com Lurzer’s Archive

Social media overzichten

Social bookmarks

Economisch inzicht Kranten dossiers Kranten Economist Financieel dagblad

Gebruikers onderzoek

Twitter

Trendwatchers Trendwatching.com/ springwise.com / goodideas

BLog onderzoek

Adwords

Website verkeer

Verificatie van bronnen Altijd belangrijk, en met name bij informatie van internet site Wikipedia is geen goede bron Wie heeft de site gepubliceerd: whois of sidn.nl

Refereren aan bronnen Vermeld altijd waar je de informatie vandaan hebt Wanneer het van een website komt vermeld de datum wanneer je site hebt bezocht Wie heeft het gepubliceerd

Synthese: Antwoord op vraag?

Conclusies trekken Wat doe je met je informatie: Inzicht Gebruikers eisen / Functionele eisen Strategie bepalen Nieuw onderzoek plannen Beslissen

Inzicht